کد خبر: 896724
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دادستان تهران از تقاضاي قصاص براي متهم قتل مأموران ناجا خبرداد
مسببان اصلي مشكلات كشور به قوه قضائيه هجمه مي‌برند
جعفر تکبیری 

دادستان تهران از برخورد صريح و جدي با اغتشاشگران روزهاي اخير در خيابان پاسداران خبرداد و گفت كه هيچ فرد بازداشت شده‌اي در اين اغتشاشات بلاتكليف نيست و حتي براي متهم قتل مأموران ناجا نيز كيفرخواست صادر و درخواست قصاص شده است. 
عباس جعفري دولت‌آبادي كه در حاشيه همايش تخصصي دادسرا‌هاي استان تهران با موضوع «بهداشت عمومي و امنيت قضايي» با خبرنگاران سخن مي‌گفت، با اشاره به پيشينه حوادث اخير در خيابان پاسداران تهران كه به شهادت پنج نفر از نيروهاي انتظامي و بسيج منجر شد، مدعي شد كه هم‌زمان با اغتشاشات دي ماه در برخي از شهرهاي كشور، چند نفر از عوامل منتسب به يك فرقه بدون ارتباط با آشوب‌ها، به طور جداگانه و با كار اطلاعاتي دستگير شدند و اين دستگيري باعث تجمع گروهي از وابستگان به اين افراد در جلوي زندان اوين شد. 
دادستان تهران سپس توضيح داد كه بر اساس سياست مداراگرانه نظام، به رغم آنكه اين تجمع‌كنندگان اقدام به بستن راه و اخلال در نظم عمومي و سر دادن شعار كردند اما هيچ برخوردي با آنان صورت نگرفت. 
حسب اظهار جعفري دولت‌آبادي، مرحله دوم اقدامات مجرمانه از سوي افراد منتسب به آنان، مربوط به بهمن ماه بود كه تجمع در خيابان هفتم پاسداران را در پي داشت. 
وي سپس به تشريح وضعيت فاز دوم اين تجمعات در خيابان پاسداران پرداخت و تصريح كرد كه در بهمن ماه اغتشاشگران تجمعاتي داشتند و مي‌خواستند كه با كشته سازي، جشن‌هاي دهه فجر را تحت الشعاع قرار دهند اما به رغم ايجاد ناامني‌هايي از جمله سد كردن راه مردم با چوب و چماق، بازهم شوراي امنيت كشور بنا به دلايلي تصميم گرفت تا برخوردي با اين جماعت صورت نگيرد. 
دادستان تهران سومين فاز اقدامات مجرمانه را مربوط به هفته گذشته و دستگيري يكي از اين افراد توسط پليس دانست. وي بر اين اساس اظهار كرد كه با دستگيري يكي از متهمان و حين انتقال وي با خودروي ناجا، پنج نفر از افراد منتسب به اين جريان فكري، در صدد رهاندن متهم از دست مأموران بودند كه يكي از آنها دستگير و بازداشت شد و آنان با اين تصور غلط كه سياست مدارا ادامه خواهد داشت، ضمن تجمع در جلوي كلانتري پاسداران، به اين مركز حمله كردند و متأسفانه يكي از متهمان با اتوبوس به صف مأموران زد كه به شهادت سه نفر از مأموران ناجا منجر شد. 
‌ 
رويكرد مداراگرانه با اغتشاشگران از سر ضعف نبود

دادستان تهران در ادامه گفته‌هاي خود با اين پرسش روبه‌رو شد كه چرا تا اين حد با اغتشاشگران مماشات صورت گرفت كه وي پاسخ داد كه اقدامات مجرمانه اين افراد در حمله به حوزه انتظامي و به شهادت رساندن مأموران مظلوم ناجا، راه را براي مدارا بست و بديهي است در چنين وضعيتي، صحنه مديريت حادثه تغيير خواهد يافت. ضمن اينكه رويكرد مداراگرانه سابق، از سر ضعف نبوده است بلكه به لحاظ رويكرد جمهوري اسلامي ايران براي اتمام حجت با افراد و برخي جريان‌هاي عقيدتي است. 
جعفري دولت‌آبادي ضمن قدرداني از عملكرد پليس در مقابله با آشوب‌گراني در خيابان پاسداران كه ظرف يك ربع حادثه را جمع كرد، خطاب به جريانات سياسي كه تحت لواي گروه‌هاي عقيدتي و يا جريان‌هاي فكري فعاليت مي‌نمايند، هشدار داد كه با استناد به اصل نهم قانون اساسي كه مرز آزادي و اخلال در امنيت را مشخص كرده است، اجازه نخواهيم داد با اقدامات افرادي كه خود را به جرياني منتسب مي‌نمايند، جان، مال و ناموس شهروندان تهديد شود.  وي همچنين به افرادي كه در اجراي برنامه‌هاي برخي گروهك‌ها در كف خيابان ظاهر مي‌شوند هشدار داد كه هرگونه آشوب، شورش و آتش زدن اموال عمومي و اموال مردم جرم بوده و مطابق قانون با اين اقدامات برخورد خواهد شد. 
دادستان تهران سپس با اشاره به اين احتمال كه هنوز عوامل اصلي حادثه تماماً دستگير نشده‌اند، اظهار اميدواري كرد كه نهاد‌هاي امنيتي كشور پشت پرده اين جريان را آشكار و عوامل اصلي آشوب اخير را شناسايي   و به دادسرا معرفي نمايند. 
‌  
تعيين تكليف تمام متهمان حادثه پاسداران

جعفري دولت‌آبادي علاوه بر اين در خصوص عملكرد دادستاني در رسيدگي به پرونده‌هاي آشوبگران، از حضور 30 قاضي و هفت معاون دادسراي تهران براي تحقيق از متهمان و تعيين تكليف آنها در روز سه شنبه گذشته خبر داد و با اشاره به اينكه در حال حاضر هيچ متهمي بلاتكليف نيست، ادامه داد: در عين حال كه تحقيقات ادامه دارد، حفظ حقوق متهمان نصب العين قضات دادسراي تهران است؛ به گونه‌اي كه تا به امروز قضات ناظر زندان بيش از سه بار با اين متهمان ملاقات كرده‌اند. 
در همين حال جعفري دولت آبادي از صدور اولين كيفرخواست در ارتباط با متهمان تجمعات خيابان پاسداران خبر داد و ادامه داد كه براي متهم به قتل مأمور ناجا كيفرخواست صادر و درخواست قصاص شده است.  جعفري دولت‌آبادي رويكرد دادستاني در تفكيك عوامل اصلي اغتشاش از تحريك‌شدگان و فريب‌خوردگان تأكيد كرد و در توضيح اين روند اظهار داشت كه برخي ممكن است بر اثر تحريك احساسات در محل حاضر شده باشند؛ بنابراين تحقيقات دادستاني به سرعت در حال انجام است و سعي بر آن است كه در مورد فريب‌خوردگان زودتر تعيين تكليف شود، اما عوامل اصلي آزاد نخواهند شد و با تكميل تحقيقات براي محاكمه به دادگاه معرفي مي‌شوند. 
‌   
تشديد هجمه‌ها عليه قوه قضائيه

موضوع ديگري كه دادستان تهران در خصوص آن سخن گفت، موضوع اظهارات يكي از مقامات سابق كشور و هجمه‌هاي صورت گرفته عليه قوه قضائيه توسط وي بود. 
بر اين اساس، جعفري دولت آبادي با انتقاد از برخي افراد كه خود به عنوان مسئولان سابق دولتي، از مسببان اصلي مشكلات كشور بوده‌اند و حال به قوه قضائيه هجمه مي‌برند، اظهار داشت: قوه قضائيه ضامن اجراي عدالت، حفظ آزادي‌هاي مشروع و حقوق شهروندي است و تضعيف آن به منزله مخدوش نمودن اعتماد به مسئولان كشور است؛ بنابراين كساني كه خود مسبب مشكلات كشور محسوب مي‌شوند، امروز كه برخي متهمان تحت تعقيب قانوني قرار گرفته‌اند، در مقام دايه مهربان‌تر از مادر هجمه‌هاي خود را به دستگاه قضايي تشديد نموده‌اند. 
جعفري دولت‌آبادي با اشاره به اينكه ملت خادمان خود را تشخيص خواهد داد، اين هجمه‌ها را ناشي از اقدام دستگاه قضايي در عمل به وظايف خود در تعقيب مفسدان اقتصادي دانست و افزود كه آنها فهميده‌اند كه دستگاه قضايي روز به روز به آنها نزديك‌تر مي‌شود و بنابراين هجمه‌ها روز به روز شديدتر مي‌شود و جالب اينكه حملات آنها به دستگاه قضايي، همگام با هجمه‌هاي دشمنان خارج‌نشين بر قوه قضائيه است. 
دادستان تهران با اعلام اينكه دستگاه قضايي خود را مصون از اشتباه و ايراد نمي‌داند، حمله‌هاي پي در پي اين عده به دستگاه قضايي را با هدف سلب اعتماد عموم از اين قوه دانست تا از اين طريق محاكمه ايادي خود را خلاف عدالت جلوه دهد. 
وي با تأكيد بر اينكه دستگاه قضايي در مقابله با فساد تبعيض را نمي‌پسندد و همه كساني كه براي آنها پرونده مفتوح شده يا متخلفاني كه تا كنون تعقيب نشده‌اند، دير يا زود در چرخه محاكمه قرار خواهند گرفت، افزود: اين هجمه‌ها اراده قضات را پولادين و محكم‌تر خواهد كرد و معتقديم اگرچه در بخش عدالت كمبود‌هايي وجود دارد و انتظار مردم از دستگاه قضايي بيش از اين است، اما توجه به اين واقعيت نيز ضروري است كه مبارزه با فساد كار دشواري است؛ چرا كه حاميان فساد قدرت و نفوذ زيادي دارند و به همين جهت پرونده‌هاي متضمن فساد با تلاش بسيار به سرانجام مي‌رسد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار