کد خبر: 896710
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اين روزها ائمه جمعه صرفاً نه به‌واسطه گفتار بلكه به‌واسطه رفتارشان خبرساز مي‌شوند
رفتاري كه از نماز جمعه تبريز آغاز شد به تدريج درحال فراگير شدن در كل كشور است، ائمه جمعه قدري دوز سياسي سخنان خود را كاهش داده‌اند...
جواد محرمي

رفتاري كه از نماز جمعه تبريز آغاز شد به تدريج درحال فراگير شدن در كل كشور است، ائمه جمعه قدري دوز سياسي سخنان خود را كاهش داده‌اند و به مسائل فرهنگي و اجتماعي آن هم نه صرفاً در گفتار بلكه در رفتار گرايش نشان مي‌دهند. 
نرده‌هايي كه يك روز به‌واسطه ترورهاي منافقين و براي حفظ جان مسئولان و ائمه جمعه نصب ‌شده بود، بعد از سه دهه به نماد شكاف ميان مردم و مسئولان تبديل‌ شده بود، البته پيش از اين در گوشه و كنار كشور امام جمعه‌هاي برخي شهر‌ها و شهرستان‌ها بدون اينكه جلوي دوربين رسانه‌ها قرار بگيرند به طور خودجوش مردمي بودن خود را ثابت كرده بودند اما اتفاقاتي كه طي هفته‌هاي اخير در حال رقم خوردن است در حال تبديل شدن به يك موج فرهنگي است. تريبون‌هاي نمازجمعه سال‌هاست از دوران اوج خود در دهه 60 فاصله گرفته‌اند و غير از مواردی انگشت‌شمار شاهد يك‌روند ثابت و مواضع مشخص بوده ايم اما اخيراً اخبار اميدبخشي از نمازهاي جمعه سراسر كشور به گوش مي‌رسد؛ رويكردهايي كه به نظر مي‌رسد به شكلي خودجوش در حال رقم خوردن است و مي‌تواند شور و حال تازه‌اي در پايگاه‌هاي جمعه ايجاد كند. تا چندي پيش اخبار نمازجمعه محدود به دو خطبه عبادي و سياسي بود و شايد در انتهاي نمازجمعه خبر تجمعات و راهپيمايي‌ها نيز به خبر نمازجمعه پيوست مي‌شد اما مدتي است كه ديگر جمعه روز پاياني هفته نيست! بلكه جمعه‌ها روز ابتداي هفته‌اي است كه همه مردم در رسانه‌ها و خيابان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي از ائمه جمعه و رفتارهاي مردمي‌شان صحبت مي‌كنند. خرداد امسال سيدمحمدعلي آل‌هاشم از عقيدتي سياسي ارتش به تبريز رفت و امام‌جمعه اين شهر شد؛ امام‌جمعه‌اي كه در چند ماه حضورش در تبريز توانست توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب كند؛ «تصوير امام‌جمعه تبريز در مترو»، «آل هاشم پس از نمازجمعه با تاكسي به خانه رفت»، «حضور امام‌جمعه تبريز در ورزشگاه يادگار امام» و «تصوير ناهار طلبگي امام‌جمعه تبريز در حوزه علميه» اينها تيتر اخباري است كه در چند ماه اخير از آل هاشم منتشر شد و ناخواسته او را به پرچمدار يك جريان مردمي در نمازجمعه تبديل كرد. او حتي فضاي مجازي را نيز رصد مي‌كند و با نويسندگاني كه در خصوص او مطلب انتقادي يا حتي حمايتي مي‌نويسند تماس گرفته و از آنان تشكر مي‌كند يا حتي تبريزي‌هايي كه افتخارآفريني مي‌كنند معمولاً با تماس و تبريك امام‌جمعه شهرشان روبه‌رو مي‌شوند، اين جريان در ميان امام جمعه‌ها را كه در حال فراگير شدن است بايد به فال نيك گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار