کد خبر: 896685
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سري چهارم مستند- مسابقه «خانه ما» با چه هدفي ساخته شد؟
مستند- مسابقه «خانه ما» از مسابقه‌هايي است كه با گذشت زمان توانسته است جايگاه خود را در ميان مخاطبان تلويزيون باز كند و در هر سري، با حضور در يكي از استان‌هاي كشور، اقتضائاتي را متناسب با آن استان به آيتم‌هاي خود اضافه نمايد.
    فرزين ماندگار
 مستند- مسابقه «خانه ما» از مسابقه‌هايي است كه با گذشت زمان توانسته  است جايگاه خود را در ميان مخاطبان تلويزيون باز كند و در هر سري، با حضور در يكي از استان‌هاي كشور، اقتضائاتي را متناسب با آن استان به آيتم‌هاي خود اضافه نمايد.
فصل چهارم مستند- مسابقه «خانه ما» كه عيد امسال در اهواز ضبط شده است هم اكنون در حال پخش از شبكه نسيم است. اين سري مستند- مسابقه از نظر ساختاري و محتوايي تفاوت‌هايي نسبت به سري گذشته خود دارد از جمله اينكه به دليل قرار داشتن در ايام عيد نوروز فضاي متفاوتي را براي شركت‌كنندگان و بينندگان به تصوير كشيده است.
از ديگر تفاوت‌هاي سري چهارم مستند- مسابقه «خانه ما» كه قدرت مانور خانواده‌ها را افزايش داده است، دو برابر شدن سرمايه اوليه شركت‌كنندگان در مسابقه است و همين مسئله سبب شده تا شرايط مسابقه به زندگي عادي مردم نزديك‌تر شود و به نوعي مردم بتوانند شباهت‌هاي بيشتري از اتفاقات روزمره زندگي خود را در مسابقه «خانه ما» مشاهده كنند.
    برنامه‌اي خط‌شكن
اين شباهت و قرابت‌هاي زندگي مردم با شرايط مستند- مسابقه «خانه‌ما» به ميزاني است كه علي رمضان كارگردان اين مسابقه مي‌گويد: نشان دادن روابط صميمي و روزمره بين اعضاي خانواده كه قبلاً در استاندارد‌هاي تلويزيون امكانپذير نبود توسط «خانه ما» پايه‌گذاري شد و از اين جهت به نظرم «خانه ما» يك برنامه خط‌شكن است. به همين دليل تصويري كه در خانه ما از خانواده ايراني مي‌بينيم تصوير واقعي‌تري است.
    حضور خرده فرهنگ‌ها
از نكات ديگر و جالب اين مستند- مسابقه مي‌توان به ارائه تصويري واقعي و نزديك از خرده فرهنگ‌هاي مختلف كشور در قالب يك مسابقه تلويزيوني اشاره كرد به گونه‌اي كه شنيده‌ها و تصورات قبلي در خصوص سبك زندگي اصفهاني‌ها يا اهوازي‌ها به خوبي در اين مستند- مسابقه به تصوير كشيده مي‌شود. اين مسئله در سري چهارم با حضور يك خانواده عرب زبان معناي تازه‌اي پيدا كرده  و آشنايي با فرهنگ اعراب منطقه خوزستان و شباهت‌ها و تمايز‌هاي آن با ساير ساكنان اين منطقه، جذابيت خاصي به اين سري از مستند - مسابقه «خانه ما» داده است.
    تقویت مديريت اقتصادي
شايد اولين قضاوتي كه در خصوص مستند- مسابقه «خانه ما» بشود كرد اين است كه هدف اين مسابقه ترويج مديريت اقتصادي در بين خانواده‌هاست ولي مخاطبان دائمي اين مستند- مسابقه به خوبي درمي‌يابند كه نقطه كانوني برنامه‌ريزي اين مسابقه، جلوگيري از اسراف و بهينه زندگي كردن با وجود محدوديت منابع است. به نظر مي‌رسد همين مسئله موجب شده است هموطنان مختلف با فرهنگ‌ها و پيشينه‌هاي متفاوت بتوانند با اين مسابقه ارتباط برقرار كنند.
    توانمندسازي براي كسب درآمد
علي رمضان، كارگردان مستند- مسابقه «خانه ما» هدف محوري آن را اينگونه توضيح مي‌دهد: توانايي‌هايي در خانواده‌هاي ايراني وجود دارد كه معمولاً ناديده گرفته مي‌شود. توانايي‌هايي كه مي‌تواند پولساز و درآمدزا باشد.
در «خانه ما» دو هدف در زمينه‌ درآمدزايي دنبال مي‌شود؛ يكي ايجاد توانايي راه‌اندازي كسب‌و‌كار و ديگري هم قبح شكني نسبت به كسب درآمد خلاقانه است.
با اين وجود مستند- مسابقه «خانه‌ما» علاوه بر اينكه يك مسابقه جذاب و سرگرم‌كننده محسوب مي‌شود، مي‌تواند در زمينه ترويج سبك زندگي متناسب با ويژگي‌هاي بومي ايران مفيد باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار