کد خبر: 896682
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
طبق آخرين آمار در پاييز سال‌جاري ۲۳ استان نرخ بيكاري دو رقمي و فقط هشت استان نرخ تك رقمي داشته‌اند.
اين روزها انتشار خبر واردات ۱۶۰ تن كود انساني از تركيه و دهها مورد پتو به ارزش ميليون‌ها دلار، سيگار برگ با ارزش هر نخ 26 هزار و 500 تومان و... با انتقادات توليدكنندگان و مردم مواجه شده است. البته اين اقلام از محل تعرفه آن هم با حقوق ورودي ۵ درصد وارد كشور شده است. حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه از وعده دولت مبني بر ايجاد 955 هزار شغل در سال ۹۷ چه خبر؟ آيا واردات 43/6 ميليارد دلار كالاي غير‌ضرور در سال گذشته با تلاش دولت براي ايجاد شغل همخواني دارد؟
چند سالي است، معضل بيكاري به بحران جدي براي كشور تبديل شده است. عوامل مختلفي در پيدايش اين معضل نقش داشته‌اند كه از آن جمله مي‌توان به ركود و متعاقب آن تعطيلي كارخانه‌ها اشاره كرد كه مدتي است گريبان اقتصاد كشور را گرفته و به اين بيكاري دامن زده است. 
نهم مهر‌ماه امسال عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور طي مصاحبه‌اي اعلام كرد، به‌رغم اعلام رقم 12درصد بيكاري در كل كشور به صورت ميانگين، شاهد هستيم كه در برخي شهرها ميزان بيكاري به 60درصد رسيده است. متأسفانه در بين تحصيلكرده‌‌ها، رقم بيكاري بسيار بالاتر از آنچه به‌طور متوسط اعلام مي‌‌شود، است.  با استناد به صحبت‌هاي وزير كشور بيكاري در برخي شهرهاي كشورمان از حالت نرمال خارج شده و واقعاً به يك بحران جدي تبديل شده  است كه خود مي‌تواند زمينه‌ساز مشكلات ديگري باشد؛ پرسش مطرح اين است كه كدام شهرها با نرخ بيكاري بالا رو‌به‌رو هستند و دولت تاكنون براي رفع مشكل آنها چه كارهايي را صورت داده است؟
طبق گزارش جديد مركز آمار ايران از پاييز 96، استان‌هاي كرمانشاه با 25/6 درصد، چهار و محال بختياري با 21/1 درصد و آذربايجان‌غربي با 15درصد در پاييز سال 96 بالاترين نرخ بيكاري را به خود اختصاص داده‌اند. 
همچنين استان‌هاي هرمزگان با 7/5 درصد، سمنان با 8/3 درصد و مركزي با 8/5 درصد هم كمترين نرخ بيكاري را دارند. 
 طبق آخرين آمار در پاييز 96 هرمزگان، سمنان، مركزي، خراسان‌شمالي، خراسان‌رضوي، اردبيل، ايلام و زنجان جزو استان‌هايي با نرخ بيكاري تك رقمي است. بر اين اساس 23 استان نرخ بيكاري دو رقمي داشته‌اند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار