کد خبر: 896603
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
وزارت خارجه آمریکا شب گذشته اعلام کرد، آمریکا قصد دارد سفارت خود در قدس را در ماه مه همزمان با هفتادمین سالگرد نکبت (سالروز تشکیل اسرائیل) افتتاح کند.
ایسنا: به نقل از سایت شبکه الجزیره، این مسؤول آمریکایی گفت: سفارت تا زمان آماده شدن ساختمان جدیدش به ساختمان مربوط به فعالیت‌های کنسولی در محله "ارنونا" در بخش غربی قدس اشغالی منتقل خواهد شد. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل به همراه تعدادی از دیپلمات‌ها به کنسولگری منتقل خواهند شد و کار خود را از آنجا شروع خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب این تاریخ و همزمان شدن آن با سالگرد تاسیس اسرائیل حامل یک مفهوم نمادین است.

این مسؤول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرد،‌ سفارت آمریکا در شهر قدس در ماه مه افتتاح شود.

پیشتر در روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چهار مسؤول دولت آمریکا گزارش داد، کاخ سفید در حال بررسی طرح شیلدون ادیلسون، تاجر آمریکایی یهودی الاصل وابسته به حزب جمهوریخواه در زمینه تامین مالی مرحله نهایی احداث مقر سفارت جدید در قدس است.

این مسؤولان گفتند، کاخ سفید جنبه قانونی پذیرش مشارکت این تاجر در تامین هزینه احداث سفارت را بررسی می‌کند.

تشکر نتانیاهو

در این راستا بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم ترامپ برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل استقبال و از ترامپ به خاطر این صداقت تشکر کرد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس در "روز استقلالی" که پیش‌رو داریم ادامه اعلام تاریخی او در دسامبر در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.

وی افزود: این تصمیم سالگرد استقلال اسرائیل را به جشنی بزرگ بدل می‌کند. آقای ترامپ من از صداقت و رهبری‌ شما متشکرم!

این در حالی است که اسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات اسرائیل در صفحه خود در توییتر به دونالد ترامپ به خاطر تصمیمش برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس در هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل (نکبت) که چهادرهم ماه مه است، تبریک گفت.

اسرائیل کاتس افزود: هدیه‌ای از این بزرگتر نیست! حرکتی به موقع و درست. مرسی دوست عزیز.

واکنش فلسطین

این در حالی است که نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اعلام خبر انتقال سفارت آمریکا به قدس در ماه مه گفت: هر گونه گام یک جانبه هیچ کمکی به تحقق صلح نمی‌کند و به هیچ طرفی مشروعیتی نمی‌بخشد.

ابو ردینه گفت: این گام‌ها با قانون بین‌الملل هم‌خوانی ندارد و تلاش‌ها در مسیر صلح در منطقه را با مشکل روبه‌رو می‌کند و فضای منفی و زیان‌باری را به وجود می‌آورد.

وی افزود:‌ سخنرانی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در مقابل شورای امنیت و استناد به قانون بین‌الملل کلید حل واقعی برای روند صلح و تنها راه تحقق صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

وی در پایان گفت: تحقق صلح عادلانه و فراگیر مبتنی بر قطعنامه‌های بین‌المللی و طبق راه حل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای سال ۱۹۶۷ است.
عریقات: تصمیم آمریکا اقدامی در جهت نابودی راه حل دو کشور است

صائب عریقات، دبیرکل کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین اظهار داشت: تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس اقدامی در جهت تحریک عامدانه احساسات اعراب و مسلمانان است.

عریقات تاکید کرد: تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتخاب سالگرد "نکبت" ملت فلسطین برای این مساله بر خلاف قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های امضا شده و اقدامی عمدی برای نابودی راه حل دو کشوری است.

وی ادامه داد: این گام از سوی آمریکا آن را از هر گونه ایفای نقش به عنوان ناظر بر روند صلح در انزوا قرار می‌دهد و چنین تصمیم‌هایی در حال حاضر تبدیل به بخشی از مشکل شده و امکان ندارد بخشی از راه حل باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار