کد خبر: 896523
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
علیرضا سزاوار
شهريور امسال با هماهنگي سازمان حفاظت محيط‌زيست، «كمپين يوز تا ابد» توسط مؤسسه حيات‌وحش ميراث پارسيان و يك بازيگر سينما راه‌اندازي شد. 
 اين كمپين در روزهاي نخست با استقبال بسياري از علاقه‌مندان حيات‌وحش روبه‌‌رو شد، اما شبهاتي كه به‌همراه داشت سبب شد به ‌سرعت محبوبيتش را از دست بدهد و حالا پس از گذشت حدود شش ماه بدون آنكه گزارشي از اقداماتش داده باشد، با پرسش‌هاي حاميانش درباره مبلغ جمع‌آوري‌ شده و نحوه هزينه‌ آن مواجه شده است؛ پرسش‌هايي كه پاسخي به‌ همراه ندارد. 
اين كمپين هدف خود را جمع‌آوري 800 ميليون تومان اعانه مردمي به ‌منظور خريد آغل‌هاي پارك ملي توران و آزادسازي زيستگاه يوزپلنگ از گله‌هاي دام و سگ‌هاي گله اعلام كرده بود. 
اين مؤسسه از يازدهم آبان كه مبلغ كل كمك‌هاي دريافتي خود را حدود 600 ميليون تومان يعني 75‌درصد از مبلغ درخواستي اعلام كرده بود تا به امروز گزارشي از مجموع اعانه‌هاي جمع ‌شده در اختيار حاميانش قرار نداده است. 
از سوي ديگر كاهش چشمگير استقبال از «كمپين يوز تا ابد» از سومين هفته آغاز به ‌كار آن مشهود بود. دليلش هم پرسش‌هاي بدون جواب افكار عمومي بود.   نظير اينكه با 800 ميليون تومان اعانه مردمي دقيقاً چند آغل خريداري خواهد شد؟ چرا 85‌ هزار يورويي كه چهار سال پيش توسط انجمن‌هاي محيط‌زيستي و پروژه حفاظت از يوز، از نهادهاي بين‌المللي دريافت شده بود تاكنون هزينه نشده و حالا بي‌آنكه توضيحي درباره چرايي عدم ‌استفاده از اين مبلغ داده شود، دوباره براي خريد همان آغل‌ها در پارك ملي توران، اين بار از مردم اعانه جمع مي‌شود؟
آيا پيش از تشكيل اين كمپين و آغاز به جمع‌آوري اعانه از مردم با دامداران منطقه مذاكره‌اي شده و رضايتشان براي خروج از پارك ملي توران جلب شده است؟
 آيا 800 ميليون تومان درخواستي اين كمپين مبلغي است كه اداره كل منابع طبيعي استان سمنان براي خريد اين آغل‌ها برآورد كرده است؟ اگر پاسخ منفي است اين مبلغ بر چه‌اساسي تعيين شده است؟ چرا به شماره حساب يك بازيگر واريز مي‌شود؟ چه روندي براي هزينه‌كرد و نظارت بر هزينه‌كرد آن تعريف شده و در پايان سود حاصل از ماه‌ها باقي ماندن احتمالي آن در حساب مذكور صرف چه اقدامي خواهد شد؟
بي‌پاسخ‌ ماندن اين پرسش‌ها و زير‌سؤال رفتن عملكرد «كمپين يوز تا ابد» به برگزاري يك نشست خبري در سازمان حفاظت محيط‌زيست منجر شد. در اين نشست سازمان اعلام كرد كه كمپين با هماهنگي حميد ظهرابي، سرپرست معاونت محيط‌زيست طبيعي و هومن جوكار، مدير پروژه حفاظت از يوز تشكيل شده است.   اين اظهارات سبب شد حاميان اين كمپين دلسردتر شوند. آنها با اين تصور كه از يك كمپين مردمي حمايت كرده‌اند، در تأمين مبلغ درخواستي سهيم شده‌ بودند، اما حالا متوجه شده بودند كه كمپيني كه از آن حمايت كرده‌اند يك كمپين دولتي است. 
 آنها بر اين باور بودند كه حفاظت از يوزپلنگ، از وظايف اصلي دولت است و سازمان حفاظت محيط‌‌زيست نبايد با استفاده از يك بازيگر اعتباري را كه بايد توسط دولت تأمين شود از مردم مطالبه كند. 
اما آنچه مسلم است اين است كه اكنون با تأمين حداقل 75درصد از مبلغ درخواستي كمپين چرا خبري از خريد آغل‌ها به گوش نمي‌رسد؟
حالا بايد از مسئولان معاونت محيط‌زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست پرسيد چرا مبلغ كامل اعانه‌هاي جمع‌آوري‌ شده اطلاع‌رساني نمي‌شود؟ بهره اين مبلغ چند صد ميليوني كه اكنون ماه‌هاست به حساب يك بازيگر سينما واريز شده صرف كدام اقدام خواهد شد؟ در صورت عدم‌تحقق وعده اين كمپين، مبلغ جمع‌آوري‌ شده صرف چه اقدامي خواهد شد؟ و در نهايت، آيا مسئولان اين معاونت، در آينده هم براي تشكيل چنين كمپين‌هايي، «هماهنگي» انجام خواهند داد يا خير؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار