کد خبر: 896515
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
حاشيه‌اي بر حذف نمايندگان ايران در تور جهاني کيش
جزيره کيش اين روزها ميزبان رقابت‌هاي تور جهاني سه ستاره واليبال ساحلي است، مسابقاتي که سومين دوره آن از سوم اسفندماه آغاز شده و امروز هم با معرفي تيم قهرمان به روز پاياني مي‌رسد.
سعید احمدیان

حضور 56 تيم از 19 کشور دنيا کيش را در روزهاي ابتدايي اسفند به محلي براي حضور بهترين ساحلي‌بازان دنيا تبديل کرده است، تيم‌هايي که حضور و کيفيت‌شان نسبت به دو دوره گذشته بنا به گفته برگزارکنندگان، رشدي صعودي داشته تا امسال اين مسابقات در سطح بالاتري برگزار شود. از کشورمان هم هشت تيم در اين مسابقات حضور داشتند که برخلاف سال گذشته، هيچ کدام از اين تيم‌ها نتوانستند به جمع 16 تيم پاياني صعود کنند و پرونده ساحلي‌بازان ايران در روز دوم رقابت‌ها بسته شد. 
حذف زودهنگام نمايندگان ايران در تور جهاني واليبال ساحلي کيش اين سؤال را مطرح مي‌كند که ميزباني اين تور جهاني در اين حد و کيفيت تا چه اندازه مي‌تواند به رشد واليبال ساحلي کمک کند، رشته‌اي که زير سايه رشد موشکي واليبال ساحلي در شش سال گذشته در بين 10 تيم برتر دنيا قرار گرفته تا همه از ساحلي هم انتظار رسيدن به موفقيت واليبال سالني را داشته باشند. با اين حال با توجه به نتايج واليباليست‌هاي ساحلي در تور جهاني کيش به نظر مي‌رسد راهي طولاني پيش‌روي اين رشته براي صعود به جمع تيم‌هاي برتر دنياست، هرچند كه با توجه به وجود سواحل جنوب و شمال کشور و علاقه‌مندان زياد به اين رشته که يکي از جذاب‌ترين ورزش‌هاي دنياست به نظر مي‌رسد ظرفيت لازم براي موفقيت واليبال ساحلي وجود دارد، پتانسيل‌هايي که البته با وجود برگزاري رقابت‌هاي سطح بالايي مانند تور سه ستاره جهاني نتوانسته زمينه‌اي را براي رشد موشکي ساحلي فراهم کند، رشته‌اي که در المپيک هم حضور دارد و سرمايه‌گذاري روي اين رشته مانند سالني مي‌تواند حتي سکوهاي المپيک را در دسترس قرار دهد. 
   
تور 3 ستاره برايمان زود است

براي رشد واليبال ساحلي و رسيدن به کيفيت واليبال سالني و تيم‌های مطرح دنيا چه بايد کرد؟ ميزباني تورهاي سه ستاره يا حضور در تورنمنت‌ها، اردوها و بازي‌هاي تدارکاتي بيشتر؟ با وجود اينكه مسئولان سابق فدراسيون واليبال بالاتر رفتن کيفيت و تعداد ستاره‌هاي تور جهاني واليبال ساحلي کيش را يکي از زمينه‌هاي پيشرفت اين رشته مي‌دانستند، اما مديران جديد واليبال نسبت به اين مسئله با شک و ترديد نگاه مي‌کنند. صحبت‌هاي احمد ضيايي، رئيس جديد فدراسيون واليبال در حاشيه رقابت‌هاي تور جهاني گوياي سياست جديد فدراسيون‌نشينان است. 
ضيايي مي‌گويد: «برگزاري مسابقات سه ستاره تور جهاني، رهاورد خوبي براي واليبال ساحلي کشورمان ندارد. براي سال‌هاي آتي به صورت منطقه‌اي ميزبان مسابقات ساحلي خواهيم بود. بهتر بود با سطح پايين‌تر شروع کنيم تا بازيکنان ظهور و بروز داشته باشند. به دنبال اين هستيم که رقابت‌هاي کارآمدتري برگزار کنيم تا هم بازيکنان در تورهاي بين‌المللي براي بالا بردن رنکينگ خود شرکت کنند و هم مسابقات داخلي به کارمان بيايد.»
فريدون الهامي، رئيس جديد سازمان واليبال ساحلي هم مانند رئيس فدراسيون توسعه اين رشته را به حضور در تورنمنت‌هاي سطح پايين‌تر و البته بازي‌هاي بيشتر منوط مي‌داند: «شخصاً با برگزاري تور جهاني ساحلي با اين سطح و کيفيت در ايران مخالف هستم، چون اين سطح بنا به گفته ملي‌پوشان و کارشناسان بالاتر از سطح ساحلي ايران است و جايگاه تيم ما خيلي پايين‌تر از تيم‌هاي شرکت‌کننده است. براي رشد رشته ساحلي بايد با تيم‌هاي هم‌سطح خودمان بازي کنيم. به همين دليل در برنامه‌هاي سال 97، ميزباني از تورهاي تک ستاره جهاني به تعداد بيشتر را در برنامه قرار داده‌ايم. از ديگر برنامه‌هايمان حضور بيشتر در رقابت‌هاي بين‌المللي، حضور مربي مطرح خارجي و خارج کردن ميزباني تور جهاني از کيش به شهرهاي ساحلي ديگر براي جذب تماشاگر به جهت توسعه واليبال ساحلي است.»
    
پيشرفت با بازي تدارکاتي بيشتر 

رضا نائيني، سرمربي تيم ملي واليبال ساحلي  با اشاره به نتايج تيم کشورمان در اين رقابت‌ها مي‌گويد: «در رقابت‌هاي تور جهاني کيش، بازی هاي تيم‌هاي کشورمان سه سته شد و به‌رغم سطح فني خوبي که ملي‌پوشان دارند، در ست نهايي با توجه به تجربه کم دچار استرس مي‌شدند و نمي‌توانستند تمرکز کافي براي پيروزي را داشته باشند. دليل اين ضعف به اين برمي‌گردد که بازيکنان ايراني نسبت به ساير کشورها در تورها و بازي‌هاي تدارکاتي کمتري شرکت مي‌کنند و ساحلي‌بازان کشورمان آن تجربه لازم را نمي‌توانند براي رقابت‌ با تيم‌هاي سطح بالا به دست بياورند.» رحمان رئوفي، بازيکن تيم ساحلي ايران حاضر در تور جهاني کيش هم مي‌گويد: «شايد بهتر باشد به جاي ميزباني چنين مسابقاتي، تيم‌هاي ايراني به رقابت‌هاي مختلف بين‌المللي اعزام شوند و تجربه کسب کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار