کد خبر: 896438
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
یک روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع بامداد پنجشنبه گزارش داده دولت آمریکا در تلاش است از تعمیق روابط ترکیه با ایران و روسیه جلوگیری کند.

جوان آنلاین: پنج ماه پیش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان یکی از دوستانش یاد کرد و گفت که این دو کشور متحد ناتو هیچ‌گاه روابطی نزدیک‌تر از این نداشته‌اند. 

اما این نگاه خوش‌بینانه ترامپ روی واقعیتی پیچیده‌تر سرپوش می‌گذاشت: ترکیه در مسیری گام گذاشته که به سرعت این کشور را به یکی از آزاردهنده‌ترین فصل‌های روابط دولت ترامپ تبدیل می‌کرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعتراف کرد که روابط کشورش با ترکیه در «نقطه بحرانی» قرار دارد. به نظر هم نمی‌رسد دو کشور نقشه‌راهی برای حل اختلافاتشان داشته باشند.  

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال بامداد پنجشنبه نوشته دولت ترامپ در اندیشه ترمیم رابط کشورش با ترکیه بوده و به دنبال آن است که مانع تعمیق روابط ترکیه با روسیه و ایران باشد. 

مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله تیلرسون، ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در روزهای گذشته گفت‌وگوهای فشرده‌ای با اردوغان داشته و تلاش کرده‌اند او را از نزدیک شدن به تهران و مسکو منصرف کنند. 

یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت: «روسیه دارد آنها (ترکیه‌ای‌ها) را بازی می‌کند. هم‌صف‌شدن آنها با روسیه و ایران، خلاف منافعشان است.»

آمریکا به دنبال آن است تا با جلب حمایت ترکیه، این کشور را با برنامه‌هایش برای خارج کردن ایران و متحدانش از سوریه همراه کند. واشنگتن به علاوه نگران است که روسیه با فروختن سامانه‌های پیشرفته ضد موشکی به ترکیه در حال پیشرفت به سوی اهدافش برای ایجاد اختلاف در ائتلاف ناتو است. 

اردوغان چند روز پیش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو کرد. سه کشور در تلاش برای فراهم کردن مقدمات دیداری در ترکیه و گفت‌وگو درباره درگیری‌ها در سوریه هستند. 

مقام آمریکایی مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال از تصمیم ترکیه برای همکاری با ایران و روسیه در خصوص سوریه انتقاد کرده و آن را تصمیمی خالی از محتوا دانسته است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار