کد خبر: 896309
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با طرح این پرسش که آیا با حذف آزمون مدارس سمپاد دانش‌آموزان دبستانی دیگر استرس را تجربه نخواهند کرد، گفت:طرح شهاب نیاز به تقویت دارد.
تسنیم: سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با طرح این پرسش که آیا با حذف آزمون مدارس سمپاد دانش‌آموزان دبستانی دیگر استرس را تجربه نخواهند کرد، گفت:طرح شهاب نیاز به تقویت دارد.
 
تصمیم جدید آموزش و پرورش برای لغو آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم و حذف تدریجی این مدارس تا سه سال آینده با واکنش‌های متفاوتی در سطح جامعه مواجه شده است.

تمام کارشناسان بر اهمیت این تصمیم و ضرورت حذف آزمون در دوره ابتدایی تاکید دارند، اما آنچه که مورد بحث قرار گرفته و بیشتر منتقدان بر ضرورت تأمل درباره آن تاکید دارند، شیوه اجرای مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش است.

اگر قرار است مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول حذف و طرح شهاب ملاک شناسایی استعداد‌های درخشان باشد، آیا هم‌اکنون زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم است؟ آیا مدارس دولتی نیروی انسانی آموزش دیده و منابع مالی لازم برای اجرای طرح شهاب را دارند؟ علت استقبال خانواده‌ها از مدارس خاص از جمله سمپاد، شاهد و حتی غیردولتی‌ها در مقایسه با مدارس دولتی چیست؟ آیا ممکن است این مصوبه زمینه‌ای باشد تا به تدریج مدارس سمپاد در دوره متوسطه دوم هم تضعیف شوند؟ بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند اطلاعات جامعی از جزییات مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش در دست نیست و نحوه اجرای طرح شهاب بسیار مبهم است.

وزیر آموزش وپرورش نیز در نشست خبری اخیر خود اگر چه توضیحاتی راجع به این موضوع داد و تاکید کرد "طرح شهاب مهر سال آینده به پایه هفتم می‌رسد و هم اکنون با موانع و مشکلات این طرح آشنا هستیم. همچنین درباره تامین منابع مالی اجرای طرح شهاب در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آمده این وزارتخانه مکلف است منابع اعتباری طرح شهاب را تامین و در اختیار قرار دهد. پیش نیاز‌های اجرای طرح شهاب برای سال آینده فراهم خواهد شد و کارگروهی در این‌باره خواهیم داشت که از هفته آینده تشکیل می‌شود و از اساتید مربوطه دعوت می‌کنیم و برنامه‌های خود را برای اجرای طرح شهاب در پایه هفتم خواهیم داشت و مواردی، چون آموزش معلمان را در نظر گرفته‌ایم. "، اما بازهم این توضیحات نتوانست ابهامات درباره طرح شهاب را پاسخ دهد.

در همین رابطه، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان اظهار کرد: وقتی مصوبه‌ای از شورای عالی آموزش‌وپرورش رأی می‌گیرد بعد از امضای رئیس‌جمهور، قانون و برای همه لازم‌الاجراست و در این زمینه جای هیچ صحبتی نیست و ملزم به اجرا هستیم.

وجود مدارس سمپاد الزامی است

وی افزود: اشتباه ما از آنجا شروع شد که خواستیم ۲ درصد دانش‌آموزان تیزهوش را با این روش شناسایی کنیم؛ یقینا این گروه که نرم معمول تیزهوشی است استحقاق خدمات ویژه را دارند و در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به آموزش ویژه برای اشخاص تیزهوش اشاره شده است و داشتن کتاب درسی ویژه نشان می‌دهد شورای عالی آموزش‌وپرورش به این مهم توجه دارد بنابراین وجود مدارس سمپاد الزامی است و جریان نخبه‌پروری قابل تعطیلی نیست و این جریان باید منتج به بنیاد ملی نخبگان شود و وزارت آموزش‌وپرورش متولی فرایند انتخاب و معرفی نخبگان به جوامع دانشگاهی است و باید دقت کرد که این مسیر آسیب نبیند.

آیا با حذف آزمون مدارس سمپاد استرس کودکان دبستانی پایان می‌یابد؟

مهاجرانی ادامه داد: به شدت موافقم که کودکان دبستانی باید در آرامش باشند، اما چند نکته مهم وجود دارد نخست، چرا این همه گرایش به مدارس خاص وجود دارد و دوم آیا با حذف آزمون مدارس سمپاد که به مثابه قانون بوده و لازم الاجراست کودکان ما دیگر استرس را تجربه نخواهند کرد؟ به شدت آزرو می‌کنم این اتفاق بیفتد، اما زندگی فعلی و انتظارت خانواده‌ها پیچیده‌تر از این است و موضوعات ما امروز تک علتی نیست و چند عاملی است و نمی‌توان انتظار داشت با حذف یک عامل تمام موضوعات قبل از بین برود.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه طرح شهاب بین بنیاد نخبگان و آموزش‌وپرورش در حال اجراست هدف تعمیم و افزایشی کیفیت این طرح است. شهاب از پایه چهارم دبستان شروه شده و در کل کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و در پایه ششم و هفتم ۳۵۰ هزار دانش آموز تحت پوشش هستند، بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش طرح شهاب را در پایه هفتم با گسترش بیشتری اجرا می‌کنیم.

نحوه شناسایی استعداد دانش‌آموز در طرح شهاب
سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان در توضیح بیشتر طرح شهاب گفت: این طرح سعی در شناسایی استعدا‌های مختلف دارد و نیمرخ استعدادی برای دانش‌آموزان تکمیل می‌شود که براساس هوش‌های چندگانه گاردنر کار در حال انجام است و از سه جهت ارزیابی صورت می‌گیرد ارزیابی توسط معلم، خانواده و دانش‌آموز انجام می‌شود و پس از جمع‌بندی توسط مشاور مدرسه، هوش یا هوش‌های برتر دانش‌آموز شناسایی و بعد به سمت هدایت سوق داه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقویت طرح شهاب جزو برنامه‌های جدی ما است و با توجه به کمرنگ شدن سمپاد در دوره اول متوسطه باید به این سمت حرکت کنیم، افزود‌: مدارس سمپاد را دوره دوم متوسطه با قوت بیستری پیش ببریم و دوره دوم به هیچ عنوان تعطیلی پذیر نیست.
رویکرد تلفیقی در تربیت تیزهوش‌ها به زیرساخت‌های بسیاری نیاز دارد

مهاجرانی اظهار کرد: سند تحول بنیادین تفکیک حداقلی را به رسمیت شناخته و رویکرد تلفیقی است. در اینباره دو پارادایم متفاوت وجود دارد نخست رویکرد تفکیک است که در بسیاری از کشور‌ها دنبال می‌شود و افراد تیزهوش به دلیل نیاز‌های ویژه جدا می‌شوند و رویکرد دوم تلفیقی است که می‌گوید در مدرسه فراگیر تمام دانش‌آموزان از جمله بچه‌های دارای معلولیت و تیزهوش باید در کنار هم زندگی کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که رویکرد تلفیقی عالی است، اما زیرساخت‌های بسیاری می‌طلبد و معلمی را نیاز دارد که بتواند برنامه درسی شخص سازی شده را ارائه دهد و این کار بسیار دشوار است همچنین به مدارسی نیاز است که آزمایشگاه و کارگاه خوب داشته باشد و، چون داشتن تمام این‌ها با هم مقدور نیست در سند به تفکیک حداقلی اشاره شده است که شامل ۱.۵ تا دو درصد تمام دانش‌آموزان می‌شود و وجود مدارس سمپاد پشتوانه سند تحول بنیادین را دارد و طرح شهاب هم در راستای سند است.

سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با اشاره به اینکه گفته می‌شود دانش‌آموزانی که در آزمون مدارس سمپاد قبول می‌شوند به کمک هزینه‌های میلیونی و کلاس‌های تست زنی بوده است، گفت: عده‌ای اینگونه هستند، اما یک سوم مدارس مدارس سمپاد در مناطق محروم است و مدارس سمپاد عشایری داریم. نباید تصور کنیم تمام دانش‌آموزانی که در این مراکز هستند با هزینه‌های زیاد پذیرفته شده‌اند. به جهت اینکه دولت نتوانست از مدارس سمپاد حمایت کند، دانش‌آموزان این مدارس نیمی از شهریه مصوب مدارس غیردولتی را پرداخت می‌کنند و اینگونه نیست دانش‌آموزان بی‌بضاعتی که در آزمون قبول شده باشند به جهت نداشتن شهریه مدارس از تحصیل بازبمانند.

طرح شهاب نیاز به تقویت داشته و جای کار بسیاری دارد

مهاجرانی گفت: طرح شهاب از پایه چهارم دبستان شروع شده و الان به پایه هفتم رسیده یعنی سال چهارم اجرای آن است و به صورت پلکانی کل کشور را در برمی‌گیرد و امیدواریم در مهر ۹۸ تمام دانش آموزان پایه چهارم را تحت پوشش قرار دهیم و بتوانیم در بازه زمانی ۵ ساله تمام دانش آموزانی که از نیم رخ استعدادی خوب برخوردار هستند حمایت کنیم. البته باید با نظر متخصصان هوش و تعلیم وتربیت به این جمع بندی برسیم به فردی که در چند مورد امتیازاتی را کسب کرده است بگوییم ویژگی‌های تیزهوشی دارد، طرح شهاب نیاز به تقویت داشته و جای کار بسیاری دارد تا تمام استعداد‌ها از جمله ورزشی، هنری و کلامی را بسنجد.

وی تصریح کرد: در آزمون ورودی مدارس سمپاد، چون تستی بود چاره‌ای نداشتیم هوشی را بسنجیم که از روی کاغذ قابل سنجش است ما هم معتقدیم دانش‌آموز دبستانی نباید درگیر تست شود، اما وجود مدارس سمپاد و استثنایی عین عدالت آموزشی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار