کد خبر: 896252
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
به محض ورود نیروهای مردمی سوریه به شهر «عفرین» كه با استقبال گسترده كرد‌‌ها مواجه شده بود...
به محض ورود نیروهای مردمی سوریه به شهر «عفرین» كه با استقبال گسترده كرد‌‌ها مواجه شده بود، نیروهای تركیه با حملات هوایی و توپخانه‌ای، این نیرو‌‌ها را مورد هدف قرار دادند. مقامات آنكارا پیشتر هشدار داده بودند كه در صورت ورود ارتش سوریه به عفرین، با آنها مقابله خواهند كرد. تركیه با این اقدام نشان داد كه در پی نابودی به اصطلاح تروریسم مورد ادعای خود یعنی «كردها» نیست و بیشتر به خاك سوریه چشم طمع دوخته است. 

درحالی كه تركیه مدعی است كه به دنبال ایجاد ثبات در سوریه و پایان درگیری‌‌ها در این كشور است، اما عملیات تركیه در شمال سوریه در راستای تنش آفرینی بیشتر انجام می‌شود. ساعتی از ورود نیروهای مردمی ارتش سوریه به منطقه عفرین نگذشته بود که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) عصر سه‌‌‌شنبه اعلام کرد که ارتش ترکیه از داخل خاک این کشور مواضع این نیرو‌‌ها را در اطراف شهر «مارع» هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده است. رسانه‌های وابسته به مخالفان دولت سوریه نیز گفتند: «همزمان با انتشار خبر حرکت نیروهای مردمی سوریه به عفرین، هواپیماهای شناسایی ترکیه ستون نیروهای مردمی سوریه را رصد کرده و جنگنده‌های ترکیه نیز به مواضع نزدیک آنها حملاتی داشته‌اند». از خسارت‌‌‌ها و تلفات احتمالی این حملات ترکیه خبری منتشر نشده است. رسانه‌های خبری مانند شبکه المیادین، خبرگزاری سانا و گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی‌» لبنان عصر دیروز از ورود نیروهای مردمی سوریه به منطقه عفرین از سمت حلب خبر دادند. شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق‌» نیز اعلام کردند که ارتش سوریه به درخواست این شبه‌نظامیان جهت دفاع از اهالی منطقه عفرین در برابر ترکیه، وارد این منطقه شده‌ است. سخنگوی شبه‌نظامیان کُرد سوریه روز دو‌‌شنبه اعلام کرده بود که توافقی میان این نیرو‌‌ها و ارتش سوریه برای ورود به عفرین امضا نشده اما از ارتش دعوت شده تا در عفرین حلب مستقر شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه تركیه روز سه‌‌‌شنبه بدون اشاره به حضور نیروهای این کشور در خاک سوریه بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق و بر خلاف قوانین بین المللی در این باره مدعی شده بود: «اگر دمشق برای پاکسازی وای‌پی‌جی (نیروهای دموكراتیك سوریه) وارد عفرین شود، مشکلی با آن نداریم. اما اگر نیروهای سوری برای حمایت از وای‌پی‌جی وارد عفرین شوند، کسی نمی‌تواند مانع نیروهای ترکیه شود!». ارتش ترکیه از ۳۰ دی‌ماه عملیات شاخه زیتون در شهر عفرین واقع در شمال سوریه را برای مقابله با كرد‌‌ها شروع كرد تا مانع قدرت‌یابی آنها در مرزهای جنوبی خود شود. این درحالی است که دولت سوریه پیش‌تر درباره نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی این کشور توسط ترکیه هشدار داده و این اقدام آنکارا را تجاوز نامیده بود. تركیه عملیات خود در شمال سوریه را با ادعای مقابله با یگان‌های مدافع خلق «كردها» كه تركیه آنها را شاخه‌ای از حزب تروریستی كارگران كردستان «پ‌ك‌ك »‌می‌داند، شروع كرد اما آنكارا با هدف قرار دادن نیروهای سوری، نشان داد كه به خاك سوریه چشم طمع دوخته است و ادعای مقامات تركیه مبنی بر احترام به تمامیت ارضی سوریه شعاری بیش نیست. تركیه قدرت‌گیری كرد‌‌ها در سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و از این واهمه دارد كه جدایی‌طلبی كرد‌‌ها در شمال سوریه، زمینه را برای جدایی‌طلبی كردهای تركیه نیز فراهم كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار