کد خبر: 896229
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
لحن ملایم یادداشت وزارت خارجه امریکا به متحدین اروپایی
برخلاف لفاظی تند و تیز ترامپ علیه برجام‌، یك یادداشت فاش شده وزارت خارجه امریکا نشان می‌دهد كه واشنگتن با لحنی نرم، از متحدین اروپایی خود خواسته كه برای بهبود توافق هسته‌ای در آینده،صرفاً با امریکا همكاری كنند.
به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ وعده داده بود توافق هسته‌ای 1+5 با ایران را پاره می‌كنند و در آخرین سخنرانی خود در ماه ژانویه 2018نیز در یك موضع‌گیری شبه اولتیماتومی گفته بود:«حفره‌های دهشتناك آن را برطرف كنید. این آخرین شانس است» اما حالا یك سند محرمانه وزارت خارجه امریکا كه رویترز به آن دست پیدا كرده نشان می‌دهد موضع وزارت خارجه امریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران، ملایم‌تر از لفاظی‌های تند و تیز دونالد ترامپ در پشت دوربین‌های تلویزیونی است. سندی كه رویترز به آن دست پیدا كرده، نشان می‌دهد دولت امریکا برخلاف لفاظی‌های ترامپ كه برخی تعبیر اولتیماتوم از آن دارند، صرفاً خواستار این است كه متحدین اروپایی امریکا از تقویت برجام، آن هم در طول زمان حمایت كنند. در یادداشت وزارت خارجه امریکا كه برای سه كشور اروپایی و مقر اتحادیه اروپا در بروكسل ارسال شده، آمده است:‌« ما خواستار تعهد شما به این هستیم كه با یكدیگر به منظور یك توافق تكمیلی یا بعدی به منظور پیگیری توسعه یا آزمایش موشك‌های بلندبرد، اطمینان از بازرسی‌های قوی آژانس و برطرف كردن حفره‌های «بند غروب» همكاری كنیم.» ‌منابع غربی می‌گویند این لحن نامه وزارت خارجه امریکا به متحدین اروپایی امریکا، به كلی با لفاظی‌های رئیس‌جمهور امریکا پشت لنز دوربین‌های تلویزیونی متفاوت است. دونالد ترامپ در سخنرانی دوازدهم ژانویه خود بعد از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران برای سومین بار، گفته بود كه این تمدید آخرین تمدید است مگر آنکه کشورهای اروپایی تا ۱۲ مه( ۲۲ اردیبهشت)«حفره‌های وحشتناک‌» برجام را برطرف کنند. 
  
اختلاف یا...  

وزارت امور خارجه امریکا از واکنش به سند فاش شده رویترز، خودداری كرده و گفته درباره محتوای یادداشت‌های داخلی خود اظهار نظر نمی‌كند. با این حال، مشخص نیست كه ارسال یادداشت به سه كشور اروپایی با اطلاع دونالد ترامپ بوده یا اینكه موضع وزارت خارجه امریکا در مورد برجام است، به خصوص كه پیش از این برخی منابع از اختلاف‌نظر ركس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا با ترامپ بر سر برجام خبر داده‌اند. تیلرسون روز سه‌‌‌‌شنبه ۱۰ مرداد 1396 به صراحت گفته بود که بر سر مسائلی چون توافق هسته‌ای با ایران با دونالد ترامپ اختلاف نظر دارد. او گفته بود:« من و او (دونالد ترامپ) بر سر مسائلی چون برجام و اینکه چگونه باید از آن استفاده کرد، اختلاف نظر داریم.»‌چند ماه بعد برخی منابع گزارش كردند كه تیلرسون با همكاری كنگره امریکا به دنبال اجرای سناریویی شبیه به دور زدن ترامپ در برجام است. بر اساس این سناریو، تیلرسون به دنبال این بود که رئیس‌جمهور را از پروسه امضای 90روزه تمدید لغو تحریم‌‌‌ها حذف كند. به دنبال این گزارش، فارین پالیسی گزارش كرد كه ترامپ به گروهی دستور داده که پرونده‌ای را تهیه کنند که نشان دهد ایران برجام را نقض كرده است ولی رکس تیلرسون و وزارت خارجه امریکا از این تیم كنار گذاشته شدند. 
   
اروپاییان نمی‌دانند

مشخص نیست كه یادداشتی كه رویترز منتشر كرده، نشان‌دهنده شكاف بین كاخ سفید و وزارت خارجه امریکا بر سر برجام است یا اینكه بیان‌كننده تعدیل موضع ترامپ در قبال توافق هسته‌ای است‌. روزنامه اكسپرس چاپ انگلیس، در گزارشی بدون ارائه جزئیات سناریوی دوم را تأیید كرده و موضع لفاظی‌های تند و تیز ترامپ همزمان با نامه ملایم تیلرسون به اروپایی‌‌‌ها را نشان‌دهنده بازی سیاسی رئیس‌جمهور امریکا خوانده است:‌« آیا ترامپ در حال بازی سیاسی با ایران است؟ اسناد فاش شده موضع واقعی ترامپ را افشا می‌كند.»‌ یک مقام ارشد در وزارت خارجه امریکا گفته كه این امیدواری وجود دارد که «‌نقص‌های برجام‌» از طریق توافق برای تغییر بعضی از مفاد آن، امضای یک موافقتنامه الحاقی یا مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برطرف شود. با این حال، مقام‌های اروپایی نمی‌توانند با قطعیت چنین چیزی را تأیید كنند. بعضی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند که نمی‌دانند تا چه  حد می‌توان روی چنین دستورالعملی حساب کرد. به گفته یکی از دیپلمات‌‌‌ها «‌هیچ کس از خواسته‌های ترامپ مطمئن نیست. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار