کد خبر: 896198
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
رئيس قوه قضائيه:
رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر ضرورت پيگيري اعتراضات به آراي قضايي از طرق قانوني گفت: متأسفانه عده‌اي هر زمان حكمي به نفعشان نباشد تمام دادگستري كشور، نظام و حتي رهبري را زير سؤال مي‌برند در حالي كه طرق اعتراض به احكام قضايي در قانون پيش بيني شده است.
به گزارش ميزان، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي، با تسليت ايام شهادت دخت گرامي پيامبر(ص) حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا(س) تصريح كرد: روزگار و سرنوشت دخت گرامي پيامبر(ص) به همه ما اين درس را مي‌دهد كه براي امتثال تكاليف و فرايض الهي بايد براي همه چيز حتي شهادت آماده بود و عبادت در كنج خانه بدون حضور در ميدان عمل براي امتثال اوامر حق تعالي، فايده‌اي ندارد. بر اين اساس اگر مي‌خواهيم واقعاً به صورت دائم در عبادت باشيم بايد وظايف خود را متناسب با هر موقعيتي انجام دهيم كه گاهي نماز و روزه و حج و... است و گاهي جهاد در راه خدا و زماني خريدن تهمت‌ها به جان و صبر و احتساب در راه خداست. 
   
اعتراض به احکام بايد از طريق قانوني صورت گيرد 

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به هجمه‌هاي اخير عليه دستگاه قضايي تصريح كرد: متأسفانه عده‌اي هر وقت حكمي به نفعشان نباشد، تمام دادگستري كشور، نظام و حتي رهبري را زير سؤال مي‌برند و در توهم دنياطلبي و قدرت طلبي به جايي رسيده‌اند كه به جاي طي كردن طريق قانوني اعتراض به آرا و احكام، مسير نادرست تبليغات رسانه‌اي و شانتاژ را در پيش گرفته‌اند. اين افراد از ابتداي برخي رسيدگي‌ها سنگ كج گذاشتند و امروز هم دائماً مشغول حمله به دستگاه قضايي هستند. 
رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: اگر در برهه‌اي برخي آرا، رسانه‌اي نشده علت آن وجود محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي قانوني بوده است اما مطمئناً اين آرا پس از قطعي شدن منتشر مي‌شود تا مردم قضاوت كنند كه چه ميزان دقت در رسيدگي‌ها و صدور رأي به كار گرفته شده است، با اين وجود اگر كسي به يك رأي اعتراض دارد مانند همه جاي دنيا طريق قانوني آن را بايد پيش بگيرد و نمي‌توان از ابتداي تحقيقات در خصوص يك پرونده با فشار و جوسازي تلاش كرد كه جلوي تحقيقات و رسيدگي صحيح گرفته شود. 
رئيس قوه قضائيه با تأكيد مجدد بر لزوم ايستادگي مسئولان قضايي و قضات در مقابل اين هجمه‌ها گفت: روزي مقام معظم رهبري فرمودند كه هجمه‌ها نتيجه ايستادگي شماست. ما هم با پيروي از رهبر معظم انقلاب به هيچ عنوان مرعوب جوسازي‌ها نمي‌شويم و از طرفي چنين اقداماتي باعث نخواهد شد كه قضات ما در رسيدگي‌ها از دايره عدالت خارج شوند. 
   
رواج جاسوسي در پوشش فعاليت مدني

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به تلاش غرب خصوصاً امريكا و اذناب منطقه‌اي آن براي نفوذ در كشور، بخشي از حملات به دستگاه قضايي را ناشي از ايستادگي قوه قضائيه در برابر نفوذ خارجي عنوان كرد و افزود: مردم بايد بدانند كه خطر نفوذ بسيار بزرگ است و قوه قضائيه نيز امروز به شدت نسبت به مسئله نفوذ حساسيت دارد. رئيس قوه قضائيه با ذكر برخي مثال‌ها در اين زمينه اظهار كرد: در حوادث اخير همه ديدند كه برخي در قالب پوشش‌هاي خاص اقدام به جمع آوري اطلاعات مي‌كردند. امروز جاسوسي در پوشش فعاليت‌هاي مدني رايج شده است و علاوه بر اين در پوشش بازار كسب و كار نيز جمعيتي تشكيل مي‌دهند كه از آن طريق بي‌بند و باري را ترويج دهند. در پوشش حمايت از محيط زيست نيز اقدام به جمع آوري اطلاعات براي بيگانگان مي‌شد كه همه ملاحظه كردند قوه قضائيه سد راه آنهاست و به همين دليل است كه انواع تهمت‌ها و حملات به دستگاه قضايي وارد مي‌شود. 
  
انتقاد از قوه قضائيه با تخريب متفاوت است

رئيس قوه قضائيه با اشاره به ايستادگي دستگاه قضايي در مقابل نفوذ و توطئه دشمن، خطاب به افرادي كه در داخل اقدام به تخريب دستگاه قضايي مي‌كنند، گفت: ما نمي‌گوييم قوه قضائيه قابل انتقاد نيست يا هيچ انتقادي نمي‌توان به آن وارد دانست اما تخريب با انتقاد فرق دارد. ما كاري به اشخاص نداريم بلكه سخنمان اين است كه نبايد نظام را تضعيف كرد. آيت الله آملي لاريجاني افزود: عده‌اي با مغالطه مي‌گويند كه اگر از دستگاه قضايي شكايت داشتيم به كجا شكايت كنيم؟ اين سؤال اساساً ايراد دارد زيرا كسي با كل دستگاه قضايي به عنوان يك مجموعه واحد طرف نيست بلكه اين مجموعه، اجزايي دارد و هركس ممكن است با جزئي از اين كل طرف باشد. شما با يك رأي طرف هستيد نه با كل دستگاه قضايي. اگر يك قاضي يا كارمند تخلفي كرد بايد همانند آنچه كه در همه دنيا وجود دارد به قسمت مربوطه شكايت كنيد و حق خود را بخواهيد. شكايت در هر زمينه‌اي مرجع قانوني خود را دارد و نمي‌توان گفت كه از كل يك مجموعه به كجا شكايت كنيم؟ بر اساس اين گزارش، ادامه بحث و بررسي پيرامون لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و عبوردهندگان افراد غيرمجاز از مرز در دستور كار مسئولان عالي قضايي قرار داشت كه موادي از آن به تصويب رئيس قوه قضائيه رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار