کد خبر: 896194
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهي به حواشي ريز و درشت ليگ برتر بسكتبال
ليگ برتر بسكتبال با همه حواشي‌اش به پايان رسيد و قهرماني شهرداري تبريز مهم‌ترين اتفاق غيرمنتظره‌اي بود كه رخ داد. اين دوره از رقابت‌ها در حالي برگزار شد كه...
شيوا نوروزي
 ليگ برتر بسكتبال با همه حواشي‌اش به پايان رسيد و قهرماني شهرداري تبريز مهم‌ترين اتفاق غيرمنتظره‌اي بود كه رخ داد. اين دوره از رقابت‌ها در حالي برگزار شد كه تب انتخاب رئیس جدید فدراسیبون بسیار داغ بود و تنها چند روز قبل از شروع مرحله نهايي ليگ، رامين طباطبايي رياست فدراسيون را به دست گرفت. با حساس شدن رقابت‌ها حاشيه‌هاي ليگ نيز افزايش يافت. در ادامه به برخي از نكات مثبت و منفي ليگ برتر بسكتبال مي‌پردازيم.
   جام قهرماني در تبريز
ليگ امسال با حضور 9 تيم از چهار استان (تهران، خوزستان، گلستان و آذربايجان‌شرقي) برگزار شد و ساير مناطق كشور از داشتن تيم ليگ برتري در اين رشته دانشگاهي محروم بودند. با همه فراز و نشيب‌هاي موجود در اين دوره از رقابت‌ها انسجام خوبي در برگزاري مسابقات به چشم خورد؛ هرچند كمبود امكانات برخي تيم‌ها و استاندارد نبودن برخي سالن‌ها بازيكنان و مربيان را آزار داد. با اين حال شهرداري تبريز را بايد قهرمان غيرمنتظره اين دوره خواند. اين تيم با هدايت مهران حاتمي و با تركيبي از بازيكنان باتجربه، جوان و خارجي براي نخستين بار جام قهرماني را بالاي سر برد. اين موفقيت در شرايطي به دست آمد كه پيش از شروع رقابت‌ها اخبار ضد و نقيضي مبني بر كناره‌گيري شهرداري از ليگ برتر به گوش مي‌رسيد اما حالا با كسب قهرماني، مديران تيم با انگيزه فراوان در حال برنامه‌ريزي براي فصل آينده هستند. با انصراف نفت آبادان از حضور در مسابقات غرب آسيا، مسئولان شهرداري تبريز رسماً براي اعزام به اين رقابت‌ها اعلام آمادگي كرده‌اند و بايد ديد فدراسيون چه تصميمي در اين خصوص مي‌گيرد.
   جنوبي‌هاي ناكام
فيناليست‌هاي دو دوره گذشته از رسيدن به ديدار نهايي بازماندند و دست‌شان به جام نرسيد. پتروشيمي و نفت آبادان از جمله گزينه‌هاي قهرماني محسوب مي‌شدند اما در نهايت هيچ كدام به اين هدف نرسيدند. ماهشهري‌ها با هدايت مهران شاهين‌طبع تا مرحله نيمه نهايي بالا آمدند و در نهايت نيز پس از پشت سر گذاشتن پنج ديدار، نتيجه را به مهرام واگذار كردند. آباداني‌ها نيز پس از پنج بازي پرحاشيه مقابل شهرداري تبريز كوتاه آمدند تا در نهايت هر دو تيم خوزستاني به بازي رده‌بندي برسند.
   نقش پررنگ خارجي‌ها
با اينكه بازيكنان ايراني تمام تلاش‌شان را كردند تا بهترين عملكردشان را به نمايش بگذارند اما به هيچ وجه نمي‌توان نقش پررنگ بازيكنان خارجي را ناديده گرفت. هرچه مسابقات به مرحله نهايي نزديك مي‌شد حساسيت بازي‌ها بيشتر مي‌شد تا جايي كه در ديدارهاي نيمه نهايي و فينال بسكتباليست‌هاي خارجي بيشترين امتيازها را براي تيم‌هاي صعودكرده به دست آوردند. در بازي پنجم فينال و در روزي كه جام در آذربايجان ماند ديمونيك 24 امتياز و پولكو 21 امتياز براي شهرداري گرفتند. آرنت مولتريه و پولن بازيكنان خارجي مهرام نيز عملكرد خوبي داشتند، لاوال و دومنيك جونز هم ياران كليدي پتروشيمي محسوب مي‌شدند و اين وسط دانشگاه آزاد تنها تيمي بود كه بدون بازيكن خارجي در ليگ حضور داشت.
   بحران داوري
در جريان بازي‌هاي ليگ اعتراضات به داوري يك پاي هميشگي مسابقات بود. جالب اينكه سوت‌هاي اشتباه با حساس شدن بازي‌ها و رسيدن به مراحل پاياني بيش از پيش به ضرر تيم‌ها تمام مي‌شد و حتي در مواردي حذف برخي تيم‌ها با اشتباهات مستقيم داوري اتفاق افتاد. اما مثل هميشه موضوع اصلي اين بود كه قضاوت‌هاي اشتباه چرا و چگونه رخ داده و سهوي يا عمدي بودن سوت‌هاي اشتباه يكي از بحث‌هاي داغ و حاشيه‌اي اين فصل بود. يكي از داغ‌ترين بحث‌ها در اين خصوص ديدار چهارم دانشگاه آزاد – مهرام است، ديداري كه در لحظات پاياني تكنيكال فول و خطاي سه ثانيه اعلام شد و در نهايت مهرام پيروز ميدان شد و به مرحله بعد رسيد. پس از شدت گرفتن اعتراضات به داوري اين مسابقه، واحدپور رئيس وقت كميته داوران به اشتباهات فاحش داوران آن بازي اعتراف كرد و حتي بحث محروميت نيز مطرح شد. سوت‌هاي جهت‌دار به سود يك تيم خاص از ديگر ادعاهاي مطرح شده در اين مدت بود. جالب اينجاست كه به رغم اعتراضات زياد مربيان، مصطفي هاشمي معتقد بود مربيان پس از هر باخت، داوري را عامل شكست تيم‌شان معرفي مي‌كنند!
   شاهين‌طبع، جانشين حاتمي
انتخاب سرمربي تيم ملي بسكتبال بحث‌هاي حاشيه‌اي ليگ برتر را تكميل كرد. با روي كار آمدن طباطبايي به عنوان رئيس جديد فدراسيون تغيير كادرفني تيم ملي دور از انتظار نبود. با اين حال از آنجا كه مهران حاتمي با شهرداري تبريز قهرمان ليگ شده بود برخي‌ها معتقد بودند وي بايد همچنان به عنوان سرمربي تيم ملي به كارش ادامه دهد. به غير از حاتمي، يكي دو نفر ديگر نيز سرمربيگري تيم ملي را حق مسلم خود مي‌دانستند اما در نهايت فدراسيون تصميم قطعي‌اش را اعلام كرد و مهران شاهين‌طبع به عنوان نفر اول معرفي شد. بالا بودن بار فني و يك‌دست بودن كادرفني جديد از جمله نكات مثبت اين انتخاب است. با اين وجود مخالفان شاهين‌طبع بر اين باورند كه انتخاب مربي تيم سوم ليگ تصميم منطقي نبوده است. ديدار حساس تيم ملي با قزاقستان فردا برگزار مي‌شود اما به نظر مي‌رسد هنوز منتقدان شاهين‌طبع دست از مخالفت برنداشته‌اند.
   سيلي مدير به مربي
درگيري فيزيكي مديرعامل با سرمربي تيم رقيب از جمله عجيب‌ترين اخبار اين فصل ليگ برتر بود. در جريان ديدار دو تيم پتروشيمي و مهرام در مرحله اول ليگ، شاپور ياوري مديرعامل پتروشيمي به صورت مصطفي هاشمي سيلي نواخت و اين سيلي، جنجالي جديد به پا كرد. با اينكه در ابتدا تصور مي‌شد اين خبر تكذيب شود اما ياوري در مصاحبه‌اي رسماً اين اتفاق را تأييد كرد و اختلافات گذشته را عامل آن خواند.
   جبران كمبودها
با پايان يافتن مسابقات ليگ زمان آن رسيده كه مسئولان فدراسيون براي جبران كمبودهاي گذشته دست به كار شوند. تا شروع فصل جديد زمان زيادي باقي مانده و انتظار مي‌رود كه مديريت جديد فدراسيون با برنامه‌ريزي دقيق كاستي‌هاي هميشگي را برطرف كند. از سوي ديگر اينكه حضور تيم‌هاي بيشتر از شهرهاي مختلف علاوه بر بالا بردن سطح كيفي مسابقات موجب رشد و توسعه بسكتبال در سراسر ايران خواهد شد. حضور حاميان مالي مشكل اصلي تيمداري در اين رشته المپيكي است و اهالي بسكتبال اميدوارند دغدغه‌هاي مالي با حمايت اسپانسرها كمتر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار