کد خبر: 896140
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری تاکید کرد
پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بر لزوم استفاده از طرح فضای سبز و پارک بازیافتی با استفاده از تجربه های جهانی تاکید کرد.

پویا پارسا با اشاره به اینکه استفاده از فضاهای ناکارآمد موجود شهر کرج می تواند در راستای گسترش فضای سبز شهری موثر باشد، گفت : حیات بخشی مجدد به بافت های ناکارآمد شهری با توسعه پارک ها و فضای سبز تشکیل شده از وسایل بازیافتی می تواند علاوه بر رفع مشکل کمبود فضای سبز به فضاهای متروک روح تازه ای ببخشد.

پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری اظهار داشت: امروزه یکی از معضلات شهرهای بزرگ وجود مناطق و ساختمان‌های بزرگ صنعتی و کارگاهی رها شده، پل ها و ایستگاه های قدیمی و فضاهای ناکارآمد شهری است که به درستی از این فضاها و پتانسل آن استفاده نمی‌شود.

وی افزود : فضاهای متروک یا ناکارآمد شهری نوعی پتانسیلی دوگانه دارند، از طرفی می‌توانند موجب ایجاد گسستگی فضایی و ساختاری در بافت شهری شوند و از طرفی می‌توانند به مراکز و نقاطی برای تقویت ارتباطات اجتماعی، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و مراکز خدمات رسانی به شهروندان مورد استفاده قرار گیرند.

کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری کرج با بیان اینکه استفاده خلاقانه از فضاهای متروک یا ناکارآمد شهری ملزم به اتخاذ رویکرد جامع بازآفرینی فضاهای ناکارآمد شهری است، گفت : این رویکرد می‌تواند علاوه بر تغییر فضاهای رها شده ی مستعد جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی به فضاهای سرزنده و با حیات اقتصادی، از چندپارگی فضایی بافت شهری نیز جلوگیری کند.

پارسا با بیان اینکه طرح فضای سبز و پارک بازيافت با استفاده از تجربه‌هاي جهاني در مورد بازيافت شکل گرفته است، افزود: در شهرهای بزرگ دنیا مدیران شهری با استفاده از ایده ها و تفکرات خلاق خرابه های شهری را به پارک ها و مناظر تماشایی و دیدنی تبدیل نموده اند تا شهرها را برای ساکنانشان تبدیل به فضایی زیبا و جذاب کنند.

وی ادامه داد: می توانیم با الگو گیری از شهرهای بزرگ دنیا و استفاده از ایده دانشجویان توانمند شهرمان و استفاده از طراحی های هنری و بهره گیری از وسایل بازیافتی و به کارگیری محل های بلا استفاده فعلی که در اختیار مدیریت شهری است این طرح را بومی سازی کرد.

کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری با تاکید بر اینکه طرح ایجاد بوستان های بازیافت را می تواند در شهرکرج مورد برسی قرارداد، تصریح کرد: بوستان بازیافت با هدف بازآفرینی فضاهای متروک یا ناکارآمد شهری و گسترش فضاهای سبز عمومی و البته به منظور آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با مفاهیم علمی و کاربردی بازیافت و استفاده بهینه از پسماندها و نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه بسیار موثر و کاربردی است.

پارسا اظهار داشت: در حال حاضر فضاهای بلااستفاده در قسمت های بزرگ و کوچک در سطح برخی از محلات شهر کرج دیده می شود و لازم است حتی برای فضاهای بلااستفاده کوچک هم برنامه ریزی گردد و جهت ایجاد حس بهتر در شهروندان اقدام به ساخت پارک های بازیافتی گردد.

کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری در پایان با تأکید بر اینکه طراحی و خلاقیت به همراه ایده هایی روشن، یک فضای خالی را به فضایی کاربردی، پویا و جاذب مبدل می کند، گفت: هنگام کار بر روی یک پروژه، زمان گذاشتن برای فهم حقیقی نیازهای شهر و مردمی که در آن زندگی می کنند، بسیار مهم است، چراکه پروژه بزرگ باشد یا کوچک در هر صورت لازم است ذهنی باز در مورد آنچه در ناحیه ای که پروژه قرار است در آن احداث شود وجود داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار