کد خبر: 896117
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
علیرضا سزاوار
قرص‌هاي برنج حاوي فسفيد آلومينيوم هستند كه در كشاورزي به دليل كارايي ممتازشان براي از بين بردن آفات، قيمت ارزان، سهولت استفاده و عدم وجود باقيمانده در محصول با استقبال زياد از سوي كشاورزان همراه بوده است. مسموميت‌هاي ناشي از استفاده قرص برنج در كشور موجب شد تا از سال 84 سازمان حفظ نباتات كشور، واردات هر‌گونه قرص برنج به كشور را غيرقانوني اعلام کند و ديگر هيچ مجوزي براي واردات اين قرص‌ها به كشور صادر نكند. 

به همين دليل براي مقابله با آفت برنج، تركيبات ديگري با اشكال مختلف در نظر گرفته شده كه اين تركيبات ضمن مقابله با آفت‌ها، عوارض قرص برنج را نداشته و امكان استفاده‌هاي سوء به شكل قرص برنج را هم ندارند.  متأسفانه به علت تمايل كشاورزان به مصرف قرص برنج جهت نگهداري محصولات به ويژه در مصارف خانگي يا نيمه صنعتي، قاچاق اين فرآورده از كشورهاي همسايه و ايجاد بازار سياه اين سم در كشور وجود دارد و در بسياري از موارد، افرادي كه از اين سم جهت خودكشي استفاده مي‌كنند اين قرص‌ها را غيرقانوني تهيه مي‌كنند؛ اين واقعيت گوياي لزوم برخورد جدي‌تر با اين معضل است. 

استفاده از قرص برنج براي خودكشي علاوه بر ايران در اردن، هند، عراق و سريلانكا هم گزارش شده‌اند. با توجه به اينكه تاكنون مكانيسم دقيق بروز اثرات سمي فسفيد آلومينيوم در انسان شناخته نشده است، هيچ پادزهر اختصاصي در درمان مسموميت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درماني تنها شامل اقدامات حمايتي - علامتي است. 

شوربختانه آمار خودكشي با قرص برنج رو‌به‌افزايش است. در سال گذشته ۵۹۸ نفر در كشور بر اثر مسموميت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن كه آمار تلفات۵۱۳ نفر بود، 17درصد بيشتر شده است. سازمان پزشكي قانوني كشور در بازه زماني ١٣٨٣ تا ١٣٩٢، آمار مسموميت با قرص برنج را نگران‌كننده اعلام كرد. براساس اين گزارش، 8 هزار و ٧٦٩ نفر در كشور در اين 10 سال جان خود را از دست داده‌اند، اما در تمامي اين سال‌ها مرگ بر اثر مسموميت با قرص برنج افزايش قابل توجه داشته چنان‌كه موارد فوت ناشي از مصرف فسفيد آلومينيوم، طي سال‌هاي ١٣٨٧ تا ١٣٩١ از ٢١٤ مورد در سال ١٣٨٧ به ٥٩٨ مورد در سال ١٣٩١ رسيد. 

با وجود آنكه پزشكي قانوني در رصد آمارهاي خود از كاهش ٤/٦ درصدي مرگ ناشي از مسموميت با سم در سال ٩٣ نسبت به سال ٩٢ خبر داده، اما تأكيد هم كرده كه در سال ٩٣، قرص برنج بيشترين سهم را در مسموميت افراد داشته است. براساس تجميع آمارهاي سالانه از ظهور اين قرص در سال83 تا 95 حدود 10‌هزار و 300 نفر قرباني اين ماده سمي شده‌اند. 
 آنچه در توان سازمان غذا و دارو است، بازرسي‌هايي است كه معمولاً توسط معاونت‌هاي اين سازمان و به طور عمده در هفته نخست آبان ماه هر سال به مناسبت هفته پيشگيري از مسموميت‌ها صورت مي‌گيرد. در‌حالي‌كه براي مقابله با قرص برنج بايد به علل خودكشي پرداخت كه متعدد و پيچيده، اما مقابله با آنها بسيار ضروري است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار