کد خبر: 896101
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نیویورک‌تایمز از سوابق مداخلات واشنگتن در جهان گزارش داد
ماجرای دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا به نفع دونالد ترامپ هر روز جزو اخبار مهم است و...
ماجرای دخالت روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا به نفع دونالد ترامپ هر روز جزو اخبار مهم است و با طرح اخیر اتهام علیه 13شهروند روس دوباره در صدر اخبار قرار گرفته است اما یکی از جالب‌‌‌‌ترین واکنش‌‌‌ها از سوی نیویورک‌تایمز صورت گرفته است مبنی بر اینکه دخالت در انتخابات تنها کار روس‌‌‌‌ها نبوده بلکه امریکا هم چنین کرده است. گزارشی که با یک یادآوری از پرونده کودتا علیه دولت مصدق در ایران تا پرونده‌های بسیار دیگری از اقدامات مداخله‌جویانه سازمان جاسوسی امریکا در انتخابات کشورهای دیگر نشان می‌دهد که چگونه سازمان جاسوسی امریکا یا کیف‌های پر پول و ارائه اطلاعات جعلی سرنوشت ملت‌‌‌ها را به نفع امریکا تغییر داده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره مداخلات امریکا در انتخابات‌‌‌‌ها در سراسر جهان می‌نویسد: سه‌‌‌‌شنبه رؤسای اطلاعات امریکا در کمیته اطلاعات سنا هشدار دادند روسیه به نظر برای تکرار همان «‌حیله‌گری‌» سال ۲۰۱۶ که شامل هک، افشاگری، دستکاری رسانه‌های اجتماعی بود در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۱۸ آماده می‌شود. در ادامه، رابرت مولر، رئیس کمیته ویژه تحقیقات روز جمعه کیفرخواستی علیه ۱۳ تبعه روس و سه شرکت منتشر کرد که تحت مدیریت تاجری نزدیک به کرملین فعالیت می‌کنند و جزئیات شگفت‌آوری از یک طرح سه ساله برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حمله به هیلاری کلینتون، تقویت دونالد ترامپ و پاشیدن بذر اختلاف، فاش کرد.  به گزارش نیویورک‌تایمز کیف‌های حاوی پول نقد به نفع نامزدهای انتخابات ایتالیا راهی هتلی در رم ‌شد. مطالب رسواکننده‌ای درباره تحریف انتخابات در نیکاراگوئه به روزنامه‌های خارجی درز پیدا کرد. میلیون‌‌‌‌ها اطلاعیه، پوستر و برچسب برای شکست رهبر وقت در صربستان به چاپ رسید. آیا اینها قدرت ولادیمیر پوتین است؟ خیر، این تنها نمونه‌ کوچکی از تاریخ مداخلات ایالات متحده امریکا در انتخابات‌های خارجی است.  استیون ل. هال سال ۲۰۱۵ پس از 30 سال فعالیت به عنوان رئیس بخش عملیات‌های روسیه از سیا بازنشسته شد. او می‌گوید: اگر شما از یک افسر اطلاعاتی سؤال کنید که آیا روس‌‌‌‌ها قانون‌شکنی کردند یا مرتکب اقدامی عجیب و غریب شدند، پاسخ آنها به شما «‌خیر‌» و «‌اصلاً‌» خواهد بود. ایالات متحده امریکا قطعاً در طول تاریخ از این دست عملیات‌های نفوذ در انتخابات داشته است و امید دارم این کار ما ادامه یابد.

لاک ک. جانسون،‌ از کارشناسان حوزه اطلاعات امریکا که در دهه ۷۰ کارش را با تحقیقات از سیا به عنوان عضو کمیسیون تحقیق سنا آغاز کرد، می‌گوید: عملیات ۲۰۱۶ روسیه به تعبیر ساده، نسخه سایبری عملیات‌های استاندارد ایالات متحده امریکا طی چندین دهه بوده است و زمانی به اجرا در می‌آمد که مقام‌های امریکایی خیلی نگران نتایج یک انتخابات خارجی‌‌‌ می‌شدند.  جانسون که اکنون در دانشگاه جورجیا تدریس می‌کند، گفت: از زمان تأسیس‌‌‌ سیا در ۱۹۴۷ ما از این دست اقدامات داشته‌ایم. ما از پوسترها، اطلاعیه‌ها، بنر‌‌‌ها و نامه‌رسان‌‌‌‌ها استفاده کرده‌ایم. ما به روزنامه‌های خارجی اطلاعات غلط می‌دادیم. ما به قول انگلیسی‌‌‌‌ها از «‌سواره نظام کینگ جورج‌» که همان کیف پر از پول نقد بود، استفاده کرده‌ایم.  جانسون مدعی است که برخلاف روس‌‌‌ها امریکا در راه کمک به دموکراسی و به چالش کشیدن دیکتاتور‌‌‌ها به مداخله در کشور‌‌‌ها پرداخته است اما نیویورک‌تایمز در این گزارش روشن کرده است که دوری ایالات متحده امریکا از ایده‌آل‌های دموکراتیک گاهی فراتر هم می‌رفت. سیا به سرنگونی رهبران منتخب در ایران و گواتمالا در دهه ۵۰ میلادی کمک کرد و از کودتاهای خشونت‌بار در چندین کشور دیگر در دهه ۶۰ میلادی پشتیبانی به عمل آورد.

امریکا برای ترور‌‌‌ها دسیسه‌چینی می‌کرد و از دولت‌های ضد کمونیست خشن در امریکای لاتین، آفریقا و آسیا حمایت می‌کرد.  داو اچ. لوین، از محققان گارنگی ملون در میان سوابق تاریخ عملیات‌های نفوذ پنهان و آشکار در انتخابات‌‌‌‌ها جست‌وجو کرده است. او ۸۱ مورد توسط ایالات متحده امریکا و ۳۶ مورد توسط اتحاد جماهیر شوروی یا روسیه بین سال‌های ۱۹۴۶ و ۲۰۰۰ یافته است. لوین می‌گوید: من نمی‌خواهم آنچه را روس‌‌‌‌ها در ۲۰۱۶ انجام دادند، توجیه کنم. اصلاً مناسب ولادیمیر پوتین نبود که به این شکل مداخله کند. متد‌‌‌هایی که آنها در این انتخابات استفاده کردند، همان ورژن دیجیتال متدهای مورد استفاده ایالات متحده امریکا و روسیه برای چندین دهه بود؛ نفوذ به مقرهای حزبی، جذب نیرو، کاشتن جاسوس در یک حزب، ارائه اطلاعات محرمانه یا اطلاعات غلط به روزنامه‌ها.  یافته‌های او تأکیدی بر چگونگی مداخلات انتخاباتی متداول ایالات متحده امریکاست که گاهی پنهان و گاهی بسیار آشکار بوده است. این رویه در ایتالیا با کمک به نامزدهای غیر کمونیست از اواخر دهه ۴۰ تا دهه ۶۰ میلادی پایه‌گذاری شد. ف. مارک وایت، افسر سابق سیا سال ۱۹۹۶ در مصاحبه‌ای گفت: ما کیف‌های پر از پول به سیاستمداران منتخب منتقل می‌کردیم تا از آن برای تأمین هزینه‌های خود استفاده کنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار