کد خبر: 896090
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گفت‌وگوي «جوان» با احمد ميرعلايي تهيه‌كننده سريال «حضرت موسي(ع)»
سريال حضرت موسي(ع) در سال‌هاي اخير شبيه يك بازي شده است؛ سريالي كه ...

ايزد مهرآفرين

سريال حضرت موسي(ع) در سالهاي اخير شبيه يك بازي شده است؛ سريالي كه هر چند وقت يكبار خبري يا شايعهاي و گلايهايدربارهاش از يكي از طرفين شنيده ميشود و بعد سكوتي چندماهه را شاهديم و بعد دوباره خبري و شايعهاي و گلايهاي و دوباره سكوت، تا شايد وقتي ديگر.

ماجراي سريال حضرت موسي(ع) از جايي خبرساز شد كه فرجالله سلحشور نويسنده و كارگردان شناخته شده و متعهد به رحمت خدا رفت و با فوت كارگرداني كه برگ برنده تلويزيون در آثار مربوط به بنياسرائيل محسوب ميشد، اين پروژه به جمال شورجه رسيد. شورجه طبق وصيت مرحوم سلحشور بهعنوان ميراثدار سكان اين سريال را در دست گرفت. بعد از آن درگيريها بر سر ساخت اين سريال شروع شد. شورجه منتقد بود كه 5/1 سالدر جلسات متعددي درباره سريال شركت ميكند اما هنوز قدم جدي برداشته نشده است. از آن طرف هم مسئولان صداو سيما ميگفتند بودجهاي كه براي اين سريال در نظر گرفته شده است رقمي بالا و غير واقعي دارد. اين كشمكشهای دو طرفه مدتها ادامه داشت تا اينكه ظاهراً دو طرف به توافقاتي برای توليد اين سريال رسيدهاند. در همين رابطه گفت و گويي با احمد ميرعلايي تهيه كننده سريال حضرت موسي(ع) داشتيم.

سريال حضرت موسي(ع) دقيقاً در چه مرحله‌‌ای است؟ كار در حال پيشتوليد است يا اينكه هنوز كاري صورت نگرفته است ؟

تيم پروژه عظيم حضرت موسي(ع) بعد از مدتها جلسه و پيگيري در هماهنگي كامل با مديران ارشد صداو سيما فيلمنامه كامل اين سريال را نوشتهاند و به اميد خدا در حال جلو بردن اين پروژه هستيم. توافقات مالي و توليدي با صداو سيما انجام شده است. فيلمنامه كاملاً بازنويسي و تحويل داده شده است. ما فقط منتظر عقد قرارداد هستيم تا به اميد خدا اين پروژه عظيم و بينالمللي را استارت بزنيم.

بازنويسي فيلمنامه را چه كسي انجام داده است؟

بازنويسي فيلمنامه همانطور كه مد نظر خود مرحوم سلحشور بود توسط آقاي«بهمن زرين پور» صورت گرفته است. ايشان قبلاً هم در بازنويسي سريال حضرت مريم(س) همكاري داشتند. همچنين يك تيم خوب محتوايي و دانشگاهي زير نظر آقا «منصور براهيمي» به بازنويسي و غني كردن فيلمنامه سريال مشغول هستند.

الان سريال دقيقاً چند قسمت شده و با فيلمنامه اوليه مرحوم سلحشور چقدر و چه تفاوتهايی دارد؟

فيلمنامهاي كه مرحوم سلحشور نوشته بودند در 72 قسمت بود ولي الان اين فيلمنامه با بازنويسيای كه صورت گرفته به 52 قسمت رسيده است كه هم موجزتر شده هم اثرگذارتر. تمام سعي ما و همچنين دغدغه مديران صداو سيما و مخصوصاً خانواده مرحوم سلحشور در اين بوده و است كه به فيلمنامه ايشان كاملاً وفادار باشيم و با همان فيلمنامهاي كه ايشان نوشتهاند كار را به اميد خدا به توليد برسانيم.

خانواده مرحوم سلحشور يكسري حساسيتها در مورد كارگرداني اين اثر داشتهاند و اين را چند بار اعلام كردهاند كه غير از آقاي شورجه حاضر نيستند كسي ديگر اين سريال را توليد كند. شما به اين حساسيتهاتوجه داشتهايد يا نه؟

بله. قطعاً، ما هر تغييري در فيلمنامه را زير نظر و با اطلاع رساني به خانواده ايشان مخصوصاً پسر ارشدشان آقا بصير انجام داده و ميدهيم. در مورد حساسيتهاي ايشان هم بايد بگويم كه حق دارند چون ميخواهند به وصيت پدرشان عمل كنند و ميخواهند از اين ميراث گرانقدر پدرشان حفظ و حراست كنند. خدا را شكر كه خانواده ايشان كوچكترين مشكلي با كارگرداني آقاي شورجه ندارند و ما هم با موافقت ايشان كار را توليد خواهيم كرد.

خبرهايی هم در مورد انتخاب بازيگران اين سريال هر چند وقت يك بار در رسانهها منتشر ميشود. آيا تا به امروز بازيگري براي بازي در سريال حضرت موسي(ع) انتخاب شده است يا خير؟

نه ما تا الان با هيچ بازيگري قرارداد نبستهايم و هنوز هيچ بازيگري را براي بازي در اين سريال انتخاب نكردهايم، البته براي هر نقش كانديداهایي داريم كه با چند نفر هم صحبتهايی داشتهايم ولي هنوز با هيچ كسي قطعي نشده و قرارداد كاري صورت نگرفته است.

مصطفي زماني در سريال بازي میکند؟

ما آقاي زماني را براي بازي در نقش خود حضرت يوسف(ع) كه قبلاً در سريال حضرت يوسف(ع) بازي كردهاند مد نظر داريم. چون قصه اين سريال از زمان پيري و سالخوردگي حضرت يوسف(ع) شروع ميشود. حالا اگر با ايشان به توافق برسيم چه بهتر، اگر كه نه قطعاً سراغ بازيگري ديگر براي بازي در اين نقش خواهيم رفت.

درباره نقشها و انتخاب بازيگران اين سريال توضيح بدهيد.

اين سريال بازيگران زيادي دارد. غير از نقش حضرت موسي(ع) ما چند نقش دوم بسيار پر رنگ داريم. مثل هارون برادر حضرت موسي(ع) و فرعون و همسر فرعون. ما براي انتخاب بازيگران اين سريال همه فيلمهاي جشنواره فيلم فجر امسال را ديدهايم و همچنين سريالهاي خوب تلويزيون و همچنين تئاتر را هم گروهي رصد ميكنند تا بتوانيم بهترينها را براي بازي در اين سريال انتخاب كنيم.

لوكیشن سريال مشخص شده است؟

نه همه لوكيشن سريال در شهرك دفاع مقدس نيست. حدود ۳۰ درصد از كار، در همان دكور سريال «يوسف پيامبر» تصويربرداري ميشود، اما بخشي از دكور هم بايد ساخته شود. احتمالاً در چند شهر ديگر دكور بزنيم و لوكيشن پيدا كنيم. همچنين ما شايد به چند كشور ديگر برويم براي پيدا كردن لوكیشن. خب خيلي مهم است ما بتوانيم مثلاً به كشوري مثل مصر برويم ولي واقعيت اين است كه رفتن به مصر در اين شرايط حتي براي يك نفر سخت است، چه برسد به يك گروه عظيم فيلمسازي.

كمي درباره جلوههاي ويژه و پروداكشن عظيم اين سريال هم توضيح ميدهيد، چون ميدانيد كه هاليوود تا به امروز فيلمهاي زيادي را با جلوههاي ويژه عظيم درباره قصه حضرت موسي(ع) توليد كرده است.

كار از جلوههاي ويژه عظيمي هم برخوردار است و عظيمترين اثري است كه تا به حال تلويزيون ما به خود ديده و خيلي فراتر از توان ماست، البته از لحاظ تكنيكي هم بايد خود را بالا بكشيم و اميدواريم با تأمين بودجه كافي بتوانيم كار را به خوبي توليد كنيم ولي مطمئن باشيد اين سريال چيزي از آثار هاليوودي در جلوههاي ويژه كم نخواهد داشت.

پيشبيني شما از پروسه و زمان توليد سريال حضرت موسي چقدر است؟

قرار بود ما در همين بهمن و اسفند ماه قرارداد توليد سريال را با صداو سيما منعقد كنيم. به محض انعقاد قرارداد با قدرت و سرعت پيشتوليد و توليد را همزمان با هم پيش خواهيم برد كه به نظرم چيزي حدود سه يا چهار سال زمان پيشتوليد و توليد و همچنين بيش از يك سال هم كارهاي فني توليد این سریال طول خواهد كشيد و بعد از آن به اميد خدا مخاطبان ميتوانند اين سريال زيبا و اثرگذار را تماشا كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار