کد خبر: 896086
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سقوط هواپیمای مسافربری با 66 مسافر در منطقه سمیرم اصفهان
يك مقام آگاه قضايي در گفت و گو با «جوان»: مسئوليت حادثه با سازمان هواپيمايي كشور است، ما هشدار داده بوديم...
بدرقه كنندگان مسافران پرواز ياسوج هنوز از فرودگاه مهرآباد تهران به خانه نرسيده بودند كه خبر رسيد هواپيماي مسافربري آسمان با 60‌مسافر و شش‌خدمه در ارتفاعات شهرستان سميرم سقوط كرده و همه سرنشینان آن كشته شده‌اند. يك مقام آگاه قضايي به خبرنگار ما گفت: بي‌توجهي رئيس سازمان هواپيمايي كشوري به هشدارهاي قضايي درباره الزام رعايت استانداردهاي لازم كه احتمال وقوع حادثه هوايي را محتمل دانسته بود در وقوع حادثه دخيل است. اين هشدار كمتر از يك‌ماه قبل و به دنبال وقوع حادثه سقوط هواپيماي سپاهان كه مردادماه سال‌93 اتفاق افتاد و 41‌نفر در جريان آن كشته شدند به رئيس سازمان هواپيمايي كشور ابلاغ شده بود. 
         
به گزارش خبرنگار ما، پرواز شماره‌٣٧٠٤ هواپيمايي آسمان، ساعت 8‌صبح ديروز پس از برخاستن از فرودگاه مهرآباد به سمت ياسوج پرواز كرد. هدايت هواپيما برعهده كاپيتان حجت الله فولاد بود كه چهار‌سال قبل موفق شده بود هنگام پرواز، هواپيماي سانحه ديده را به سلامت به زمين بنشاند. ۱۸‌آذر‌۹۲ و تنها ۴‌دقيقه بعد از پرواز شماره ۳۲۰۵ ياسوج‌- تهران، كاپيتان حجت‌الله فولاد، متوجه نقص فني و از كار افتادن موتور سمت راست هواپيما شد كه توانست دقايقي بعد هواپيما را در فرودگاه ياسوج سالم به زمين بنشاند. آن پرواز ۶۰ مسافر داشت و مدير فرودگاه ياسوج هم در ميان سرنشينان بود. او درباره اين حادثه گفته بود: خدا را شكر مي‌كنم كه مهارت و درايت خلبان مانع از سقوط اين هواپيما و باعث سلامت همه مسافران اين پرواز شد. پرواز روز گذشته خلبان فولاد اما موفقيت آميز نبود و هواپيما 54‌دقيقه بعد از برخاستن از صفحه رادار خارج شد تا اينكه خبر رسيد حوالي روستاي كهنگان از توابع پادنا در 120‌كيلومتري شهرستان سميرم با كوه برخورد كرده و سقوط كرده است. 
   
ترافيك در مسير سقوط

با انتشار خبر، جاده ارتباطي اصفهان به سميرم و ياسوج با ترافيك شديد مواجه شد. پليس با انسداد مسير رفت و برگشت، دليل آن را جلوگيري از تردد غير‌ضروري براي تسهيل در عمليات امداد و نجات اعلام كرد. در حالي كه مديران در پشت درهاي بسته اتاق بحران مشغول بازي با تلفن همراه همراهشان بودند، تيم‌هاي امداد از زمين و آسمان تلاش كردند خود را به محل حادثه برسانند، اما به دلايل نامعين از رسيدن به محل حادثه بازماندند. به مردم محلي هم كه خود را براي عمليات امداد بسيج كرده بودند اجازه حضور داده نشد. صعب‌العبور بودن محل، ابري بودن آسمان و مه گرفتگي از دلايلي بود كه اعلام شد بالگردهاي اعزامي به محل سقوط، ناگزير به بازگشت از مأموريت خود شده‌اند. يكي از دلايل آن اين بود كه محل سقوط در ارتفاعات دنا با ارتفاع 3800 تا 4200‌متر بود كه رفتن به آن با دشواري همراه بود. 
  
درخواست كمك از پهپاد

مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور ظهر روز گذشته اعلام كرد كه ‌با توجه به شرايط جوي، پنج‌بالگرد اورژانس كه براي امداد به منطقه اعزام شده بودند، بازگشتند اما تيم‌هاي زميني به نزديكي منطقه سقوط هواپيما رسيده‌اند و درحال بررسي محل دقيق و يافتن لاشه هواپيما هستند. وي گفت: امكان اعزام آمبولانس به دليل صعب‌العبور بودن منطقه كوهستاني وجود ندارد. بعد از آن بود كه سيد نور‌محمد موسوي، رئيس جمعيت هلال‌احمر سميرم از اعزام پهپاد به محل حادثه خبر داد. وي ادامه داد: به دليل شرايط نامساعد جوي امكان ارسال بالگرد به منطقه وجود ندارد و قرار است پهپاد به منطقه ارسال شود. 
    
شرايط دشوار جوي

حسن خدابخش، رئيس پيش‌بيني اداره كل هوا شناسي اصفهان پس از وقوع حادثه گفت: شرايط امداد‌رساني در سميرم با توجه به وزش باد دشوار است. امواج كوهستان بالگرد‌ها را به سمت پايين مي‌كشد و اين شرايط را دشوارتر مي‌كند. هرچند ابر‌هاي موجود در هواي سميرم ضخيم است، اما باعث برخورد بالگردها با كوه نمي‌شوند. از نخستين ساعت وقوع حادثه بسياري از مردم بومي براي امدادرساني مقابل بخشداري دناكوه تجمع كردند. عصر ديروز يكي از شهروندان گفت: مسئولان از صبح در پشت درهاي بسته بخشداري تشكيل جلسه داده‌اند. تا يك‌ساعت ديگر هوا تاريك مي‌شود و آنها هنوز از جلسه خارج نشده‌اند. 
   
رديابي از روي تلفن همراه يكي از مسافران

عصر ديروز خبر رسيد كه تلفن همراه يكي از مسافران هواپيما روشن است و از طريق GPS محل تقريبي سقوط مشخص شده است. پورانفرد، مسئول تيم اورژانس گفت: هنوز چيزي از لاشه هواپيما يا پيكر مسافران پيدا نكرده‌ايم، اما از طريق تلفن همراه يكي از مسافران كه روشن بوده و رديابي شده محل سقوط هواپيما مشخص شده و از طريق GPS در حال يافتن محل حدودي سقوط هواپيما هستيم. ساعتي بعد اما معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان گفت: موقعيتي كه گفته مي‌شد در آن گوشي تلفن همراهي که روشن است جست و جو شد، ولي چيزي در آن جا نيز يافت نشد. 
   
درباره پرنده آهنين

درباره هواپيما هم گفته شده است كه اين هواپيماي 19‌ساله، «اي‌تي‌آر‌72» دو موتوره توربوپراپ كوتاه برد منطقه‌اي بود كه توسط شركت هواپيماسازي فرانسوي- ايتاليايي اي‌تي‌آر توليد شده بود. اي‌تي‌آر‌72‌نوع تكامل‌يافته‌ اي‌تي‌آر‌‌422 است كه از سال‌1989 توليدش آغاز شد و داراي مدل‌هاي مختلفي است كه تا 78 نفر گنجايش دارند. اين هواپيما روز پنجم بهمن‌ماه امسال نيز با مشكل‌ فني مواجه شده‌‌بود. در آن روز پرواز شماره‌۳۷۰۴ شركت هواپيمايي آسمان پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در آسمان گچساران با نقص فني مواجه مي‌شود و بار ديگر به تهران باز مي‌گردد. اين هواپيما پس از برطرف شدن نقص فني بار ديگر پرواز مي‌كند و به عمليات خود ادامه مي‌دهد تا اين‌كه روز گذشته حادثه هولناك رقم مي‌خورد. شركت هواپيمايي آسمان شش‌فروند هواپيماي ATR را از سال‌۱۹۹۳ در اختيار دارد كه سه فروند آنها همچنان در مسيرهاي مختلف داخلي پرواز مي‌كند. سه فروند ديگر اين شركت هواپيمايي زمينگير شده است. هواپيماي سانحه ديده از نسل قديمي اين هواپيما بشمار مي‌رفت. 
  
درباره قربانيان حادثه

كادر پرواز عبارت بودند از: خلبان اول‌ حجت الله فولاد، خلبان دوم كاوه خليلي، سرمهماندار محمد‌حسين فرش‌سنگي، مهماندار بهنام‌رضايي‌نياركي. كوچكترين قرباني حادثه هم ايليا دانشي بود كه همراه مادر و برادر بزرگترش در جريان حادثه كشته شد. اردشير راد، رئيس هيئت واليبال كهگيلويه و بويراحمد، عليرضا كردي، رئيس فرهنگسراي ملل، خليل آهنگران، رئيس اداره هماهنگي اداره كل نظارت و ارزيابي آموزش دانشگاه آزاد اسلامي، سيد‌رضا فاطمي طلب و احمد چرميان از اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي، محمود بهشتي و فرهاد معصومي از كاركنان امنيت پرواز، عليرضا جامعي، از مسافران پرواز كه قبل از سانحه با هواپيما عكس سلفي گرفته بود، شاپور ياري، جراح فك، به همراه همسر و فرزندخردسالش، هادي فهيمي، از فعالان محيط زيست از جمله قربانيان حادثه بودند. 
  
نقص فني يا دليل ديگر؟

طباطبايي، مديركل روابط عمومي شركت آسمان با انكار وقوع نقص فني در بروز حادثه علت را شرايط جوي و منطقه نامناسب فرودگاه ياسوج اعلام كرد. وي به ايلنا گفت: علت سانحه شرايط جوي و مكان نامناسب فرودگاه ياسوج بوده است. 
متأسفانه فرودگاه ياسوج در رشته كوه‌هاي دنا احاطه شده است و همين موضوع باعث شده فرود هواپيماها بسيار سخت باشد و به طور قطع در شرايط جوي نامناسب امكان سانحه‌هاي هوايي در اين منطقه وجود دارد. يك منبع آگاه هم در گفت‌وگو با فارس گفت: اولين پرواز هواپيماي ATR آسمان كه حوالي سميرم سقوط كرد در سال 1993 بود، اين هواپيماي ملخي چندين سال در شيراز زمينگير بود و پس از تعميرات و اورهال، به تازگي به پرواز درآمده بود. وي اضافه كرد: اين هواپيما چندين سال در فرودگاه شيراز زمينگير بود كه توسط نيروهاي بخش تعميرات اساسى ناوگان ATR پايگاه شيراز اورهال شده بود. 
علي عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايي كشوري در اين مورد كه اين هواپيما قبلاً دچار نقص فني بوده، گفت كه «چنين چيزي صحت ندارد.» عابدزاده همچنين در پاسخ به اين سؤال كه گفته شده اين هواپيما در پنجم بهمن‌ماه به دليل نقص فني از ميانه راه برگشته  بود، گفت: «تا جعبه سياه را بررسي نكنيم، امكان هيچ اظهارنظري وجود ندارد.»
 
آخرين مكالمه هواپيماي ATR در آسمان اصفهان بود

سخنگوي كميسيون عمران مجلس شب گذشته درباره آخرين جزئيات حادثه گفت: آخرين مكالمه هواپيماي ATR كه به مقصد فرودگاه ياسوج در حال حركت بود در ساعت 9:22 صبح امروز در آسمان اصفهان انجام گرفت. صديف بدري گفت: در آخرين مكالمه خلبان با مركز پرواز فرودگاه مهرآباد وضعيت كاملاً عادي بوده است. خلبان هواپيماي ATR در آخرين مكالمه درخواست كاهش ارتفاع داده كه مورد موافقت مركز پرواز قرار گرفته است. هواپيما در ارتفاع ۲۱‌هزار پا پرواز مي‌كرد كه بعد از موافقت، اجازه كاهش ارتفاع تا ۱۷‌هزار پا براي اين هواپيما صادر شده است. وي گفت: بعد از قطعي ارتباط نيز چند نفر از اهالي بومي در منطقه پادنا با تماس‌هاي متعدد اظهار كردند كه اين هواپيما را در ارتفاع پايين ديدند. 
  
داغداران حادثه

‌تلاش تيم‌هاي امداد براي يافتن اجساد قربانيان حادثه در جريان بود. چشم‌هايي كه در انتظار رسيدن مسافران خود به مقصد بودند، حالا در انتظار بازگشت پيكرهايشان هستند. براساس آخرین گزارش تا لحظه تنظیم خبر محمد حسین نصرتی فرماندار شهرستان سمیرم اعلام کرد به دلیل تاریکی هوا و نامساعد بودن شرایط جوی عملیات امداد متوقف و در صورت مساعد بودن هوا به روز دوشنبه موکول خواهد شد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
1
به هر شکل ممکن میبایست علت سانحه و دلیل حادثه با نهایت شفافیت و درستی به اطلاع ملت برسد .
اگر چنین کاری ظرف مدت حداکثر یکماه صورت نگیرد ؛ باز از همین مجرا پیگیری خواهیم نمود تا زمانی که به نتیجه ای معقول ، منطقی و قابل قبول برسیم .
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار