کد خبر: 895984
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
هشدار در مورد انجام سونوگرافي‌هاي بي‌مورد براي زنان باردار
در يك بارداري ساده و كم‌خطر، انجام سه تا پنج مورد سونوگرافي در دوران بارداري كفايت مي‌كند و انجام سونوگرافي توسط اشخاص فاقد صلاحيت علمي و تجربي مي‌تواند تشخيص غلط و در نتيجه سقط جنين را به همراه داشته باشد.
در يك بارداري ساده و كم‌خطر، انجام سه تا پنج مورد سونوگرافي در دوران بارداري كفايت مي‌كند و انجام سونوگرافي توسط اشخاص فاقد صلاحيت علمي و تجربي مي‌تواند تشخيص غلط و در نتيجه سقط جنين را به همراه داشته باشد.
نائب رئيس انجمن راديولوژي ايران مي‌گويد: تصويربرداري زنان نقش مهمي در حفظ سلامت بانوان و پيشگيري از سرطان‌هاي مختلف آنها از جمله سرطان سينه، رحم و تخمدان دارد. همچنين كنترل قبل بارداري، بررسي جنين و تشخيص بيماري‌هاي احتمالي آن با فعاليت راديولوژيست قابل انجام است.
وي با اشاره به اينكه تصويربرداري در حوزه زنان توسط راديولوژيست‌ها از تولد نوزاداني كه قابلیت حيات ندارند جلوگيري كرده و در واقع اين مسئله كمكي براي سلامت مادران باردار و جنين است، مي‌افزايد: غربالگري بيماري‌هاي سينه و بدخيمي‌ها نيز با ماموگرافي، سونوگرافي و ام‌آرآي قابل تشخيص است و راديولوژيست‌ها تلاش مي‌كنند با بررسي دقيق وضعيت بيمار، بدخيمي را تشخيص دهند تا اقدامات درماني به صورت سريع صورت گيرد و از طول عمر بيمار كاسته نشود.
نایب رئيس انجمن راديولوژي ايران ادامه مي‌دهد: سونوگرافي مادران باردار بسيار مهم  است و اين مسئله در تشخيص ناهنجاري‌هاي جنيني حائز اهميت بوده، البته اساس سونوگرافي امواج فراصوت است و ارتباطي با اشعه ايكس ندارد بنابراين استفاده از اين روش براي مادر باردار و حتي ساير افراد هيچ ضرري ندارد.
به گفته كرمپور در استفاده از هر وسيله‌اي بايد به برخي از فاكتورها توجه كرد، به طور مثال صلاحيت حرفه‌اي فرد انجام‌دهنده سونوگرافي از لحاظ تئوري و علمي بسيار حائز اهميت است تا با تشخيص صحيح به بيمار بتوانيم كمك كنيم چراكه در غير اين صورت تشخيص غلط، درمان غلطي به همراه خواهد داشت.
نائب‌رئيس انجمن راديولوژي ايران تصريح مي‌كند: در يك بارداري ساده و كم‌خطر، انجام سه تا پنج مورد سونوگرافي در دوران بارداري كفايت مي‌كند ولي متأسفانه در كشور شاهديم كه متخصصان غيرراديولوژيست، سونوگرافي را در هر نوبت ويزيت انجام مي‌دهند و حتي اين ميزان به بيش از 15 مورد مي‌رسد و اين مسئله به دليل انجام سونوگرافي توسط اشخاص فاقد صلاحيت علمي و تجربي است كه مي‌تواند تشخيص غلط و در نتيجه سقط جنين را به همراه داشته باشد.
كرمپور عنوان كرد: سونوگرافي بي‌رويه و انجام آن توسط افراد فاقد صلاحيت علمي، افزايش سقط و ضررهاي شديدي براي جنين و مادر به همراه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار