کد خبر: 895983
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
رنگ و رويش سياه است حتي اگر سعي كنيد بخش‌هاي سياه و تيره ماجرا را نبينيد و بر آن چشم ببنديد اما آمارها را نمي‌توان ناديده انگاشت و با زدن برچسب سياه‌نمايي بر آن از كنارش به سادگي عبور كرد.
رنگ و رويش سياه است حتي اگر سعي كنيد بخش‌هاي سياه و تيره ماجرا را نبينيد و بر آن چشم ببنديد اما آمارها را نمي‌توان ناديده انگاشت و با زدن برچسب سياه‌نمايي بر آن از كنارش به سادگي عبور كرد.
زنانه شدن اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي موضوعي است كه از مدت‌ها قبل به اشكال مختلف زنگ‌هاي آن به صدا درآمده است. اين بار در كنار آمار و ارقامي كه از سوي سازمان بهزيستي درباره رشد اعتياد در زنان رسانه‌اي مي‌شود، مشاور امور زنان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم از افزايش مصرف ماده روانگردان «گل» بين دختران خبر مي‌دهد.
ساره محمدي مي‌گويد: اين يك واقعيت است كه آسيب‌هاي اجتماعي در بين دختران و زنان رو به افزايش است. يكي از اين آسيب‌ها رو آوردن آنان به سيگار، قليان و مواد مخدر است و به خصوص مصرف مواد صنعتي و روانگردان بين دختران بيشتر شده كه آسيب آن به مراتب بيشتر از مواد مخدر سنتي است.
جالب اينجاست كه اين بار طبقات اقتصادي مرفه‌تر از آسيب‌هاي اجتماعي و اعتياد مصون نمانده‌اند  بلكه سطوح اقتصادي بالاتر آسيب‌ها و مصرف مواد خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال آنطور كه مشاور امور زنان وزير بهداشت گفته است، مصرف ماده روانگردان گل در بين دختران از جمله دختران خانواده‌هايي با وضع اقتصادي بالا بيشتر شده است. همچنان كه در سنين نوجواني و جواني و در بين قشر دانشجو و تحصيلكرده هم اين نوع آسيب‌هاي اجتماعي در بين دختران ديده مي‌شود، در واقع فرقي از اين نظر بين دختران با سطوح تحصيلي مختلف وجود ندارد.
بر اساس اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر، حدود 2ميليون و 808 هزار مصرف‌كننده مواد مخدر در كشور وجود دارد و بالاترين مصرف مواد مخدر با بيش از 66 درصد مربوط به ترياك است.
بر اين اساس در بين مصرف‌كنندگان مستمر، پس از ترياك، مصرف خانواده حشيش و گل با فراواني 4/4  درصد رتبه دوم را دارد. اغلب مصرف‌كنندگان گل مردان، افراد داراي تحصيلات ديپلم و زيرديپلم و مجردها هستند.  همچنين بر اساس نتايج پيمايش ملي اعتياد، 8/14 درصد از مصرف‌كنندگان مواد روانگردان گل دانشجو و 7/3 درصد آنان دانش‌آموز هستند.  البته رئيس كانون درمانگران اعتياد ايران معتقد است: ميزان مصرف آقايان به‌ويژه در جوانان و نوجوانان 10 برابر زنان است و اينكه گفته مي‌شود گل را بانوان بيشتر مصرف مي‌كنند، اظهارنظر درستي نيست.  هادي پناهي علت ترغيب جوانان به مصرف گل را پرورش راحت گلخانه‌اي اين ماده، تبليغات اشتباه راجع به اعتيادآور نبودن و شادي‌آوري آن ذكر كرد.
وي با اشاره به تمايل مصرف بانوان به گل مي‌افزايد: دسترسي راحت و بي‌دردسر به گل و نيز كاشت گلخانه‌اي آن سبب شده تا بانوان گل را نسبت به مخدرهايي همچون ترياك يا هروئين ارجح بدانند.
رئيس كانون درمانگران اعتياد مهم‌ترين علائم جسمي گل را پرخاشگري عنوان و تأكيد مي‌كند: نتيجه تحقيقات نشان مي‌دهد ميزان مصرف آقايان به‌ويژه در جوانان و نوجوانان 10 برابر زنان است و اينكه گفته مي‌شود گل را بانوان بيشتر مصرف مي‌كنند اظهارنظر درستي نيست.  با تمام اينها اما نمي‌شود افزايش اعتياد در بانوان را انكار كرد. پيش از اين نيز شهيندخت مولاوردي معاون سابق زنان و خانواده رئيس‌جمهور از رشد دوبرابري اعتياد به مواد مخدر در زنان طي 10سال گذشته خبر داده بود كه از 5 درصد در سال 80 به 9 درصد در سال 90 رسيده است. تازه‌ترين آمار اما مي‌تواند حامل خبرهاي ناخوشايندتري هم باشد. به دور از ماجراي سياه‌نمايي اما بايد با حساسيت بيشتري به دنبال كاهش آسيب‌هاي اجتماعي بود.
آسيب‌هاي اجتماعي زنان مي‌تواند همه خانواده و جامعه را تحت تأثير قرار دهد؛ ‌زناني كه محور خانواده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار