کد خبر: 895982
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
گفت‌وگو با مؤسس نخستين آژانس بانوان شهرستان بجنورد
همسر و همسفرش كه سفر مي‌كند و تنهايش مي‌گذارد، ‌خودش مي‌ماند و پسرش و زندگي‌اي كه جريان دارد و او هم ناگزير است ايستادگي كند.
 كبري فرشچي

همسر و همسفرش كه سفر مي‌كند و تنهايش مي‌گذارد، ‌خودش مي‌ماند و پسرش و زندگي‌اي كه جريان دارد و او هم ناگزير است ايستادگي كند. اين ايستادگي اما تا جايي پيش مي‌رود كه حالا سكينه كريمي يك كارآفرين شده و اولين آژانس بانوان در شهرستان آج‌خانه بجنورد را تأسيس كرده است و با خودش هشت نفري از اين آژانس درآمد دارند و زندگي‌شان را مي‌چرخانند.
متولد سال 56 است. سال 83 همسر و همسفرش فوت مي‌شود. با مرگ همسر بار زندگي روي دوش خودش مي‌افتد اما اين مسئله نه تنها انگيزه‌ا‌ش براي موفقيت را كم نمي‌كند بلكه به او انگيزه مي‌دهد تا كارآفرين شود و حتي ادامه تحصيل دهد. خودش مي‌گويد: زماني كه شوهرم فوت شد تا مقطع راهنمايي بيشتر درس نخوانده بودم اما بعد از آن ادامه تحصيل دادم و ديپلم گرفتم. دو ترمي هم به حوزه علميه رفتم و طلبه بودم اما به دليل سختي‌هاي كار كردن و درس خواندن همزمان ناچار شدم ترك تحصيل كنم.
  
اولين مؤسسه كرايه اتومبيل بانوان
خانم كريمي طي سال‌هاي بعد از مرگ همسرش كار كردن در جاهاي مختلفي را تجربه مي‌كند اما عزمش را جزم مي‌كند تا براي خودش كار كند. نتيجه اين عزم جزم هم در سال 90 به ثمر مي‌نشيند و خانم كريمي اولين مؤسسه كرايه اتومبيل بانوان را در شهرشان تأسيس مي‌كند.
وقتي از او مي‌پرسم كه چه شد به سراغ اين شغل رفتي و نخستين آژانس بانوان را در شهرستان تأسيس كردي، بخشي از ماجراي زندگي‌اش را برايم روايت مي‌كند.او مي‌گويد: همسرم كه فوت شد در مغازه‌اي فروشندگي مي‌كردم اما چون پسرم مريض بود نمي‌توانستم از صبح تا شب در مغازه باشم. از سوي ديگر دنبال آن بودم تا كاري كنم كه علاوه بر خودم، بتوانم چند نفر ديگر را كه مشكلاتشان شبيه من است، سر كار ببرم. دنبال كار بودم و روحيه‌ام جوري نبود كه بخواهم با آقايان كار كنم و در ارتباط باشم. ترجيح مي‌دادم بين خانم‌ها قرار بگيرم.
  سر بسته از مشكلاتي مي‌گويد كه خيلي وقت‌ها بر سر راه زنان بيوه قرار مي‌گيرد.
 
   خودكفايي با 9 ميليون تومان
در اين مسير اما كميته امداد هم به كمك مي‌آيد. با وام 9 ميليوني خودكفايي كميته امداد و 6 ميليون توماني كه پدر خانم كريمي به او كمك مي‌كند، او مي‌تواند ماشيني بخرد و استارت كار تأسيس آژانس را بزند.
در مسير دريافت اين وام اما با برخي بي‌مهري‌ها و نامهرباني‌ها مواجه بوده است، اما در نهايت موفق مي‌شود وامش را بگيرد و علاوه بر اينكه خودش خودكفا شود، چند نفر ديگر را هم در كنار خود جمع كند و كسب و كاري راه بيندازد.
 
   براي زنان و خانواده‌ها
از او درباره استقبال مردم از كار آژانس بانوان در شهرشان مي‌پرسم. مي‌گويد: استقبال خوب بود و چون در ابتداي كار يك آژانس در شهر بود، مشتري هم زياد داشتيم. آژانس خانم كريمي مخصوص خانم‌ها و خانواده‌هاست و به آقايان خدمات ارائه نمي‌دهد.
آنطور كه خانم كريمي مي‌گويد، در حال حاضر هشت نفر در كنار او در اين آژانس كار مي‌كنند. از اين هشت نفر دو نفرشان زنان سرپرست خانوار هستند و شش نفر ديگر خانم‌هايي كه زندگي عادي دارند.
وي مي‌افزايد: ابتداي راه 10 نفر بوديم اما دو نفر از خانم‌ها از ما جدا شدند و خودشان آژانس‌هاي ديگري را در شهر ايجاد كردند. از اوضاع كار و بارش كه مي‌پرسم، مي‌گويد: خدا را شكر خوب است. قبلاً از صبح تا غروب مي‌رفتيم در يك توليدي كار مي‌كرديم و در نهايت روزي 5هزار تومان درآمد داشتيم اما طي اين سال‌ها كار در آژانس خيلي خوب بود . هم من و هم يكي ديگر از بچه‌ها توانستيم خانه‌هايمان را بسازيم و صاحبخانه شويم.
 
   آينده‌اي بلورين
در حال حاضر گويا با اضافه شدن دو آژانس ديگر در شهر، كسب و كار آژانس بانوان كمي كساد شده است اما خانم كريمي باز هم نااميد نيست و مي‌گويد: اگر كميته امداد كمك كند مي‌خواهم كارخانه توليد بلور راه بيندازم و از كار مؤسسه كرايه اتومبيل بيرون بيايم. پسر خانم كريمي 15 ساله است و درس مي‌خواند. هر چند اين مرد جوان پدرش را به درستي به خاطر ندارد تا از او درس مردانگي بياموزد اما مادري را در كنار خود دارد كه بي‌ترديد درس‌هاي زيادي را مي‌تواند از او ياد بگيرد؛‌ پشتكار، ‌ايستادگي و همتي بلند را.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار