کد خبر: 895908
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
۱۳ شهروند روسيه و سه نهاد اين كشور در پرونده تحقيقات پليس فدرال امريكا به دخالت در انتخابات رياست جمهوري امريكا در سال ۲۰۱۶ متهم شدند.
سرانجام پس از چند ماه جنجال بر سر مداخله روس‌ها در انتخابات رياست جمهوري امريكا در سال 2016، واشنگتن 13تن از مقامات روس را به دست داشتن در نتايج انتخابات متهم كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، اين ۱۳ فرد متهم هستند كه با سفر به امريكا خود را به جاي شهروندان امريكايي جا زده‌اند تا در شبكه‌هاي اجتماعي وجهه عمومي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا را مقابل هيلاري كلينتون، رقيب انتخاباتي او بالا ببرند. رابرت مولر، بازرس ويژه پرونده تحقيق درباره نقش روسيه در انتخابات امريكا، سه نفر از متهماني را كه از آنها نام برده شده، به تلاش براي شنود و پنج نفر ديگر را به جعل هويت متهم كرده است.

به گفته بازرس ويژه، بعضي از متهمان از سيستم‌هاي كامپيوتري در امريكا براي پنهان كردن مكان اصلي فعاليت خود در روسيه استفاده كرده‌اند. مولر گفته است، متهمان، خود را جاي شهروندان امريكا جا زده و با هويت‌هاي جعلي در گروه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي در پي جذب مخاطبان امريكايي بودند. بر اساس گزارش اتهامي بازرس ويژه پرونده احتمال دخالت روسيه در انتخابات امريكا، اين تلاش‌ها از دو سال قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ شروع شده بود. به گزارش بي‌بي‌سي، كاخ سفيد به اطلاع يافتن ترامپ از اين ليست اتهام از سوي راد روزنشتاين، معاون دادستان امريكا و كريستوفر راي، ‌مدير دفتر تحقيقات فدرال اشاره كرد. راد روزنشتاين، معاون دادستان كل امريكا اظهار داشت:‌ «دلايلي درباره فعاليت متهمان روس كه بر نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ تأثير گذاشته باشند، وجود ندارد».

وي جمعه شب اظهار داشت: «روسيه افرادي را براي ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي و حساب‌هاي كاربري و استفاده از اين سايت‌ها و صحبت با امريكايي‌هاي غيرمطلع به لحاظ سياسي كه هيچ اطلاعي از جريان انتخابات رياست‌جمهوري نداشته‌اند به امريكا فرستاده بود» به گفته روزنشتاين، امريكايي‌هايي كه در اين فعاليت‌ها شركت داشتند مطلع نبودند كه روسيه پشت اين تلاش‌هاست. وي مدعي شد: «روسيه امريكايي‌ها را به منظور برگزاري تظاهرات و انجام فعاليت‌هاي سياسي بدون اينكه آنها بدانند منبع تأمين مالي اين برنامه‌ها مسكو است، تحريك كرد. ». معاون دادستان كل امريكا تأكيد كرد: «افرادي براي جمع‌آوري اطلاعات جاسوسي و ايجاد يك كمپين مردمي و گروه‌هاي سياسي و حساب‌هاي كاربري در شبكه‌هاي اجتماعي به كلرادو، تگزاس، ‌نيويورك و مناطق ديگر سفر كردند و اين طرح به اسم يكي از محله‌هاي سن‌پترزبورگ نامگذاري شده بود».

وي تصريح كرد: «برخي از اين افراد با اشخاصي كه در كمپين ترامپ فعاليت داشتند بدون اينكه به ارتباط‌شان با روسيه مطلع باشند، تماس گرفتند». اين درحالي است كه دونالد ترامپ همواره موضوع دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ و اتهام كمك مسكو به پيروزي خود را بي‌اساس دانسته است. ترامپ روز جمعه تأكيد كرد، كمپين انتخاباتي او هيچ كار غيرقانوني نكرده است و هيچ توطئه‌اي با مسكو در ميان نبوده است. اين اظهارات ترامپ چند ساعت بعد از اعلام تفهيم اتهام بود. ترامپ در توئيتر نوشت:روسيه اقدامات خود عليه امريكا را از سال ۲۰۱۴ قبل از اعلام نامزدي من در انتخابات رياست‌جمهوري آغاز كرده بود و نتايج انتخابات رياست‌جمهوري متأثر از آن نشد و كمپين من هيچ اقدام غيرقانوني نكرده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار