کد خبر: 895889
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی امریکا هشدار داد، جهان خوش‌شانس بوده که تاکنون شاهد یک حمله با سلاح هسته‌ای بر اثر محاسبات اشتباه نبوده اما الان احتمال چنین حادثه فاجعه‌باری افزایش یافته است.
به گزارش روزنامه گاردین، ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی امریکا هشدار داد:«میزان خطا در پرهیز از یک فاجعه هسته‌ای در حال کاهش است چون که ما شاهد توسعه یکسری سلاح‌های هسته‌ای جدید کوچک‌تر هستیم که شرایط در نظر گرفته شده برای استفاده از آنها محدودیت‌های کمتری پیدا کرده و در عین حال سطح ارتباطات عالی‌رتبه میان قدرت‌های هسته‌ای بزرگ کاهش یافته است».
 مونیز تصریح کرد:«اکنون شانس استفاده از سلاح هسته‌ای نسبت به زمان بحران موشکی کوبا بیشتر شده است». وی که در حال حاضر مدیریت اجرایی و ریاست یک گروه به نام ابتکار عمل تهدید هسته‌ای را به عهده دارد به حادثه اخیر هشدار هسته‌ای از سوی مقام‌های هاوایی اشاره کرد و گفت که این یک نمونه از لغزش‌های تکنولوژیکی است که می‌تواند منجر به یک اشتباه محاسباتی مرگبار شود. مونیز خاطرنشان کرد:«فاصله ۳۸ دقیقه‌ای اساساً بیشتر از مدت زمان لازم برای این است که ترامپ یا پوتین یا دیگر رهبران مالک سلاح‌های هسته‌ای در جهان برای پاسخ دادن به یک هشدار مربوط به موشک‌های شلیک شده در اختیار خواهند داشت».
 او اظهار داشت:«ما می‌دانیم که در تاریخ دفعات زیادی از این دست هشدار‌‌‌‌ها داشته‌ایم و تاکنون توانسته‌ایم در مقابل گلوله‌‌‌‌‌ها جاخالی بدهیم اما جا خالی دادن در مقابل گلوله‌‌‌‌‌ها خیلی دشوارتر است از اینکه شاهد باشیم ارتباطات مؤثر دیگر وجود نداشته باشد و تنش‌‌‌‌‌ها میان کشور‌‌‌‌ها کاهش نیابد. »‌به گفته مونیز مواضع هسته‌ای اخیر دونالد ترامپ به سبب دو رویکرد موجب شده‌اند که خطر اشتباه محاسباتی افزایش پیدا کند. این مواضع شامل در نظر گرفتن گزینه موشک‌های هسته‌ای کم قدرت پرتابی از زیردریایی است که این خطر را دارد که ژنرال‌‌‌‌‌ها و رهبران سیاسی تصور کنند چنین موشک‌‌‌‌‌هایی قابل استفاده‌تر هستند. مونیز خاطرنشان کرد:«استفاده از کلاس جدید موشک‌های کوچک‌تر پرتابی از زیردریایی از نظر ما به مشکلات مربوط به اشتباه محاسباتی دامن می‌زند.» 
 از سوی دیگر، کارشناسان تسلیحاتی به امریکا هشدار دادند، زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای این کشور در اروپا به‌رغم برنامه‌‌‌‌‌هایی که واشنگتن برای بهینه‌سازی و به روزرسانی آنها در نظر گرفته یک خطر امنیتی بزرگ به لحاظ تعیین شدن به عنوان اهدافی برای تروریسم و دزدی محسوب می‌شوند. به گزارش ایندیپندنت، نزدیک به ۱۵۰ سلاح هسته‌ای امریکا براساس گزارش‌‌‌‌‌ها در اروپا نگهداری می‌شوند. در عین حال حدود یک سوم بمب‌های B۶۱-۱۲ تحت کنترل مشترک امریکا و ناتو گمان برده می‌شود که در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه هستند و دولت‌های برخی کشورهای عضو ناتو نسبت به نگهداری این سلاح‌‌‌‌‌ها در فاصله نزدیک به سوریه اظهار نگرانی کرده‌اند. 
گروه موسوم به ابتکارعمل تهدید هسته‌ای (NTI) در گزارشی دریافته حملات تروریستی اخیر و بی‌ثباتی‌های سیاسی فرضیه‌‌‌‌‌ها را درباره ایمنی و امنیت سلاح‌های هسته‌ای امریکا که در اروپا نگهداری می‌شوند زیر سؤال برده است و اکنون باید این فرضیه در نظر گرفته شود که آنها به عنوان اهداف تروریسم و دزدی مطرح هستند.
 این گزارش خاطرنشان کرد:«این اتفاقات نشان می‌دهد که چطور فرضیه‌‌‌‌‌ها درباره ایمنی و امنیت سلاح‌های هسته‌ای امریکا در خارج از خاک این کشور می‌توانند خیلی سریع دچار تغییر و دگرگونی شوند». در عین حال این گروه هشدار داد:«این سلاح‌‌‌‌‌ها ممکن است عامل بازدارنده مؤثرتری نسبت به سلاح‌‌‌‌‌هایی که پیش از این در کشورهای اروپایی عضو ناتو نگهداری می‌شوند، نباشد و لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در این طرح زیر سؤال رفته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار