کد خبر: 895876
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تخفيفات ويژه نوروزي به تناسب اندام و زيبايي چهره رسيده و فضاي مجازي هم آتش‌بيار اين معرکه ناجور شده است...
زهرا چيذري 

تخفيف ويژه نوروز؛ ‌حكايت اين تخفيف حكايت تخفيف خوراك و پوشاك شب عيد نيست. اين تخفيف‌هاي ويژه براي ليپوساكشن و ليپوماتيك يا همان خارج كردن چربي‌هاي اضافي بدن براي داشتن اندام ايده‌آل يا عمل‌هاي جراحي زيبايي، ‌تزريق ژل، بوتاكس، ‌لبخند هاليوودي و عمل‌هايي از اين قبيل است كه در ماه‌هاي منتهي به پايان سال بازارشان حسابي داغ مي‌شود و براي جلب مشتري بيشتر تخفيف ويژه نوروزي ارائه مي‌كنند!‌ مراكزي كه خيلي‌هايشان زير‌زميني و بدون مجوزند، اما به كمك تبليغات فضاي مجازي براي خود مشتري جور مي‌كنند. 
با رفتني شدن زمستان و شنيده شدن صداي نخستين قدم‌هاي بهار نه فقط بازارهاي خريد و فروش شب عيد حسابي داغ مي‌شود، بلكه چند سالي مي‌شود در ميانه‌هاي زمستان بازارهاي تازه‌اي سر و كله‌شان ميان بازارهاي دم عيدي پيدا شده است. تبليغات سال نو، چهره نو و سال نو، اندام نو از سوي مؤسسات و مراكز زيبايي و وقت‌هاي دم عيدي جراحي‌هاي زيبايي از اين قبيل تبليغات است كه در فضاي مجازي و سايت‌هاي ارائه تخفيف‌هاي آنلاين حسابي روي بازار شب عيد حساب كرده‌اند و در اين ميان كم نيستند افرادي كه براي داشتن چهره‌اي بهتر و اندامي به‌روز‌تر به سراغ مراكز اينچنيني مي‌روند و جراحي‌هاي زيبايي و پيكرتراشي‌ها يا ليپوليز و ليپوساكشن‌شان را به روزهاي منتهي به سال جديد منتقل مي‌كنند تا در سال تازه چهره و اندامي نو از خود و نمودهاي تازه‌تري از چشم هم‌چشمي و تجملات را به نمايش بگذارند. همه اينها در حالي رخ مي‌دهد كه كم نيستند افرادي كه به نان شبشان محتاجند و در حال حاضر اوضاع مردم در مناطق زلزله‌زده كرمانشاه و غرب بسيار نامساعد است. 
  
زيبايي مجازي

كافي است تا سري به صفحات اينستاگرامي و سايت‌هاي اينترنتي بزنيد تا با تبليغات متعدد مراكز زيبايي مواجه شويد؛ مراكزي كه قرار است از پيكر شما يك باربي بتراشند و چهره و لبخند شما را براي نوروز شبيه به يكي از ستارگان هاليوودي كنند. همين مسئله هم موجب تبي تند در ميان جوانان و بانوان شده است. نكته قابل‌تأمل اينجاست برخي از اين تبليغات تصاوير نيمه عرياني از شرايط قبل و بعد از عمل جراحي افراد را در پست‌هاي خود به نمايش مي‌گذارند كه علاوه بر غير‌اخلاقي بودن، خطوط قرمز هنجارهاي اجتماعي را جابه‌جا كرده است. 
دكتر جهانگيري، معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي در ارتباط با تبليغات پزشكان به ويژه در صفحات اينستاگرام مي‌گويد: به‌طور كلي در حوزه خدمات سلامت كلمه‌اي به اسم تبليغات نداريم و اگر هم باشد منظور اطلاع‌رساني بوده كه طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشكي مسئول نظارت بر اين اطلاع‌رساني و تبليغات به شمار مي‌رود. وي تأكيد مي‌كند: اينكه برخي از پزشكان عكس قبل و بعد عمل جراحي بيمار خود را نشان دهند از لحاظ اخلاقي درست نيست و ما نيز اجازه در اين زمينه صادر نمي‌كنيم. جهانگيري با بيان اينكه مجلس قانوني در زمينه نظارت بر تبليغات اينستاگرام دارد، مي‌افزايد: ما هم برهمين اساس تخلفات را پيگيري مي‌كنيم. وي در عين حال معتقد است: بايد قبول كنيم كه نظارت بر اين مسئله در فضاي مجازي همچون صفحات اينستاگرام سخت است، ولي به‌طور كلي تبليغات و اطلاع‌رساني اگر اغواكننده باشد و به غير از محل كار و نوع كار اطلاع ديگري انجام گيرد، تخلف صورت گرفته و سازمان نظام پزشكي در اين زمينه برخورد لازم را انجام مي‌دهد. 
ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت هم در‌اين‌باره مي‌گويد: بعضي تصاوير منتشر شده غير‌واقعي است و در عين حال برخي از اين تصاوير نيز بدون اجازه بيمار منتشر مي‌شود. وي با تأكيد بر اينكه در اكثر خدمات سلامت تبليغات نداريم، اين نوع تبليغات را غيرقانوني مي‌داند و مي‌افزايد: ما از سازمان نظام پزشكي درخواست داريم در اين زمينه برخورد جدي و لازم را انجام دهد. 
 
پشت‌پرده ماجرا

پشت‌پرده بسياري از اين مراكز زيرزميني و تبليغات اغوا‌كننده‌ و تخفيفات نوروزي‌شان به شركت‌هاي واردات تجهيزات پزشكي باز‌مي‌گردد؛ ‌شركت‌هايي كه براي فروش بيشتر خودشان دوره‌هاي چند روزه آموزشي برگزار مي‌كنند و دستگاه‌هايشان را مي‌فروشند و موجب تكثير مراكز غير‌مجاز و ورود غير‌متخصص‌ها به حوزه زيبايي مي‌شوند. 
دكتر حسين اعتماد‌زاده، عضو هيئت مديره انجمن متخصصان پوست ايران مي‌گويد: بيش از 95درصد از شكايات عرصه تخصصي پوست و مو مربوط به دخالت افراد غيرمتخصص يا متخصصان غير‌مرتبط با رشته پوست است. از نگاه اين متخصص نبود نظارت‌هاي دقيق موجب ورود بي‌ضابطه برخي تجهيزات و لوازم پزشكي از جمله دستگاه‌هاي ليزر به كشور و مطب پزشكان غير‌متخصص يا حتي آزمايشگاه‌ها شده است، القاي نيازهاي درماني نابجا براي هموطنان موجب انجام اعمال غير‌ضروري با هزينه و عوارض بالا خواهد شد. 
شايد براي احساس تازگي كردن در سال نو داشتن نگاهي نو و تعريفي تازه از زيبايي كارآمد‌تر باشد؛ چراكه اعتماد به مراكزي كه براي جراحي‌ها و خدمات نوروزي‌شان تخفيف هم ارائه مي‌كنند، ممكن است چهره‌اي نو به ما بدهد، اما الزاماً اين چهره زيباتر از قبل نخواهد بود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار