تخفيف ويژه نوروز؛ حكايت اين تخفيف حكايت تخفيف خوراك و پوشاك شب عيد نيست. اين تخفيفهاي ويژه براي ليپوساكشن و ليپوماتيك يا همان خارج كردن چربيهاي اضافي بدن براي داشتن اندام ايدهآل يا عملهاي جراحي زيبايي، تزريق ژل، بوتاكس، لبخند هاليوودي و عملهايي از اين قبيل است كه در ماههاي منتهي به پايان سال بازارشان حسابي داغ ميشود و براي جلب مشتري بيشتر تخفيف ويژه نوروزي ارائه ميكنند! مراكزي كه خيليهايشان زيرزميني و بدون مجوزند، اما به كمك تبليغات فضاي مجازي براي خود مشتري جور ميكنند.
با رفتني شدن زمستان و شنيده شدن صداي نخستين قدمهاي بهار نه فقط بازارهاي خريد و فروش شب عيد حسابي داغ ميشود، بلكه چند سالي ميشود در ميانههاي زمستان بازارهاي تازهاي سر و كلهشان ميان بازارهاي دم عيدي پيدا شده است. تبليغات سال نو، چهره نو و سال نو، اندام نو از سوي مؤسسات و مراكز زيبايي و وقتهاي دم عيدي جراحيهاي زيبايي از اين قبيل تبليغات است كه در فضاي مجازي و سايتهاي ارائه تخفيفهاي آنلاين حسابي روي بازار شب عيد حساب كردهاند و در اين ميان كم نيستند افرادي كه براي داشتن چهرهاي بهتر و اندامي بهروزتر به سراغ مراكز اينچنيني ميروند و جراحيهاي زيبايي و پيكرتراشيها يا ليپوليز و ليپوساكشنشان را به روزهاي منتهي به سال جديد منتقل ميكنند تا در سال تازه چهره و اندامي نو از خود و نمودهاي تازهتري از چشم همچشمي و تجملات را به نمايش بگذارند. همه اينها در حالي رخ ميدهد كه كم نيستند افرادي كه به نان شبشان محتاجند و در حال حاضر اوضاع مردم در مناطق زلزلهزده كرمانشاه و غرب بسيار نامساعد است.
زيبايي مجازي
كافي است تا سري به صفحات اينستاگرامي و سايتهاي اينترنتي بزنيد تا با تبليغات متعدد مراكز زيبايي مواجه شويد؛ مراكزي كه قرار است از پيكر شما يك باربي بتراشند و چهره و لبخند شما را براي نوروز شبيه به يكي از ستارگان هاليوودي كنند. همين مسئله هم موجب تبي تند در ميان جوانان و بانوان شده است. نكته قابلتأمل اينجاست برخي از اين تبليغات تصاوير نيمه عرياني از شرايط قبل و بعد از عمل جراحي افراد را در پستهاي خود به نمايش ميگذارند كه علاوه بر غيراخلاقي بودن، خطوط قرمز هنجارهاي اجتماعي را جابهجا كرده است.
دكتر جهانگيري، معاون نظارت و برنامهريزي سازمان نظام پزشكي در ارتباط با تبليغات پزشكان به ويژه در صفحات اينستاگرام ميگويد: بهطور كلي در حوزه خدمات سلامت كلمهاي به اسم تبليغات نداريم و اگر هم باشد منظور اطلاعرساني بوده كه طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشكي مسئول نظارت بر اين اطلاعرساني و تبليغات به شمار ميرود. وي تأكيد ميكند: اينكه برخي از پزشكان عكس قبل و بعد عمل جراحي بيمار خود را نشان دهند از لحاظ اخلاقي درست نيست و ما نيز اجازه در اين زمينه صادر نميكنيم. جهانگيري با بيان اينكه مجلس قانوني در زمينه نظارت بر تبليغات اينستاگرام دارد، ميافزايد: ما هم برهمين اساس تخلفات را پيگيري ميكنيم. وي در عين حال معتقد است: بايد قبول كنيم كه نظارت بر اين مسئله در فضاي مجازي همچون صفحات اينستاگرام سخت است، ولي بهطور كلي تبليغات و اطلاعرساني اگر اغواكننده باشد و به غير از محل كار و نوع كار اطلاع ديگري انجام گيرد، تخلف صورت گرفته و سازمان نظام پزشكي در اين زمينه برخورد لازم را انجام ميدهد.
ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت هم دراينباره ميگويد: بعضي تصاوير منتشر شده غيرواقعي است و در عين حال برخي از اين تصاوير نيز بدون اجازه بيمار منتشر ميشود. وي با تأكيد بر اينكه در اكثر خدمات سلامت تبليغات نداريم، اين نوع تبليغات را غيرقانوني ميداند و ميافزايد: ما از سازمان نظام پزشكي درخواست داريم در اين زمينه برخورد جدي و لازم را انجام دهد.
پشتپرده ماجرا
پشتپرده بسياري از اين مراكز زيرزميني و تبليغات اغواكننده و تخفيفات نوروزيشان به شركتهاي واردات تجهيزات پزشكي بازميگردد؛ شركتهايي كه براي فروش بيشتر خودشان دورههاي چند روزه آموزشي برگزار ميكنند و دستگاههايشان را ميفروشند و موجب تكثير مراكز غيرمجاز و ورود غيرمتخصصها به حوزه زيبايي ميشوند.
دكتر حسين اعتمادزاده، عضو هيئت مديره انجمن متخصصان پوست ايران ميگويد: بيش از 95درصد از شكايات عرصه تخصصي پوست و مو مربوط به دخالت افراد غيرمتخصص يا متخصصان غيرمرتبط با رشته پوست است. از نگاه اين متخصص نبود نظارتهاي دقيق موجب ورود بيضابطه برخي تجهيزات و لوازم پزشكي از جمله دستگاههاي ليزر به كشور و مطب پزشكان غيرمتخصص يا حتي آزمايشگاهها شده است، القاي نيازهاي درماني نابجا براي هموطنان موجب انجام اعمال غيرضروري با هزينه و عوارض بالا خواهد شد.
شايد براي احساس تازگي كردن در سال نو داشتن نگاهي نو و تعريفي تازه از زيبايي كارآمدتر باشد؛ چراكه اعتماد به مراكزي كه براي جراحيها و خدمات نوروزيشان تخفيف هم ارائه ميكنند، ممكن است چهرهاي نو به ما بدهد، اما الزاماً اين چهره زيباتر از قبل نخواهد بود.