کد خبر: 895705
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
رئيس‌جمهور در نمازجمعه حيدرآباد هند:
دكتر حسن روحاني به دعوت رسمي «ناراندا مودي» نخست وزير هندوستان براي يك ديدار رسمي سه روزه به هند سفر كرد.
رئيس‌جمهور در اين سفر رسمي سه روزه، كه از پنج‌شنبه آغاز شد در ابتداي ورود خود به هندوستان، به شهر حيدرآباد ششمين شهر بزرگ هند و از مراكز مهم تجمع مسلمانان رفت. 
حسن روحاني در اين شهر سه ديدار مهم برگزار كرد. وي در نخستين برنامه خود شامگاه پنج‌شنبه با نخبگان، علماي ديني و رهبران جامعه اسلامي حيدرآباد ملاقات كرد و در اين ديدار گفت كه اسلام، امروز هم به خوبي مي‌تواند تمام نيازهاي زندگي ما را تأمين كند و تنها راهي كه پيش رو داريم، وحدت و اتحاد و تلاش مضاعف در كسب علم و دانش است، چراكه خداوند استعداد علم و دانش را در اختيار همه انسان‌ها قرار داده و در اين راه تنها نيازمند تلاش مضاعف، جهاد و وحدت هستيم. 
روحاني با بيان اينكه دنياي غرب كشورهاي اسلامي را با ايجاد اختلاف به خودشان مشغول كرده است، اظهارداشت: اختلافات موجود در حالي است كه شيعه و سني قرن‌ها برادرانه در كنار هم زندگي مي‌كردند و در عراق و سوريه تمام مذاهب همزيستي مسالمت آميزي با يكديگر داشتند و در اين ميان هندوستان را مي‌توان موزه زنده همزيستي مسالمت آميز مذاهب، اديان و اعتقادات گوناگون توصيف كرد اما امروز غربي‌ها ميان مسلمانان فاصله انداخته و گروه‌هايي به نام اسلام و جهاد تشكيل داده‌اند كه ارتباطي با اسلام ندارند و از آنان به عنوان گروه‌هاي تكفيري ياد مي‌كنيم. 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: نداي جمهوري اسلامي ايران از روز نخست انقلاب اسلامي، نداي وحدت، استقلال، اتحاد و نگاه به شرق بوده است و بر اين مبنا حركت كرده‌ايم و در سال‌هاي اخير نيز در كنار ملت‌هاي منطقه تلاش داشته ايم جنگ و خشونت برطرف شود. 
دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه يكي از اهداف و اولويت‌هاي اصلي جمهوري اسلامي ايران، برقراري روابط صميمانه و برادرانه با همه كشورهاي اسلامي و منطقه است، اظهارداشت: نمي‌خواهيم با هيچ كشور اسلامي و كشورهاي منطقه و ملت‌هاي دوست خود، فاصله داشته باشيم و اگر مشكلي در جهان اسلام وجود دارد، راه حل آن لوله تفنگ و نظامي نيست بلكه با منطق، استدلال و گفت و گو مي‌توان مسائل را برطرف كرد. 
 
تمام مذاهب اسلامي را بايد به رسميت بشناسيم

دومين برنامه رئيس‌جمهور در هند، حضور در نماز جمعه «مكه مسجد» حيدرآباد بود. جايي كه رئيس‌جمهور در سخناني با تأكيد بر اينكه راهي جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان جهان در سراسر گيتي وجود ندارد، گفت: اگر مسلمانان با هم متحد بودند، رئيس‌جمهور امريكا جرئت نمي‌كرد كه بيت‌المقدس را به عنوان پايتخت رژيم غاصب صهيونيستي اعلام كند و اگر با هم متحد بوديم رژيم غاصب صهيونيستي جرئت نمي‌كرد كه به حقوق ملت فلسطين تجاوز كند. وي سپس اظهار كرد: اگر امروز در دنياي اسلام مشكل، تفرقه و اختلاف مي‌بينيم نشان آن است كه به اسلام واقعي و مفهوم واقعي قرآن واقف نشده‌ايم و اينكه در برخي كشورهاي اسلامي خشونت و اختلاف وجود دارد، ناشي از اين است كه نسل جوان را به سمت اسلام واقعي هدايت نكرده‌ايم. 
رئيس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران معتقد است راهي جز وحدت، اتحاد و برادري ميان مسلمانان وجود ندارد، تصريح كرد: برادران مسلمان، راه نجات ما اين است كه همه ما، تمام مذاهب اسلامي را به رسميت بشناسيم، ما گرچه رودخانه‌هاي متفاوت هستيم اما سرچشمه يكي است و در نهايت به يك اقيانوس منتهي مي‌شويم. بايد آستانه تحمل خودمان را بالا ببريم و به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاريم. 
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: دشمنان اسلام نمي‌خواهند ما با هم متحد باشيم اما ساختمان همين مسجد به ما مي‌گويد كه مردم اين منطقه و از جمله ايران و هند در تمدن، علم و برادري در كنار يكديگر بوده‌اند. 
دكتر روحاني خاطرنشان كرد: ايران اعلام مي‌كند با توجه به منابع غني انرژي، تأمين‌كننده نفت و انرژي هند خواهد بود و مي‌تواند از طريق بندر چابهار، راه و مسير ترانزيت براي دستيابي هند به آسياي مركزي و اروپا باشد.  دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه بزرگ‌ترين نعمت خداوند امنيت است و بايد ثبات و امنيت را در كشورهاي خودمان و كل منطقه ايجاد كنيم، اظهار داشت: ملت ايران به همه ملت‌هاي مسلمان كمك كرده و آماده كمك است. به ملت عراق و سوريه كمك كرديم تا از خشونت، خونريزي و جنگ نجات يابند چراكه معتقديم در مقابل خون يك بيگناه همه مسئول هستيم و اگر يك نفر را از مرگ نجات دهيم انسانيت را نجات داده‌ايم. 
  
نقش ايران در امنيت منطقه جاي ترديد ندارد

سومين و آخرين برنامه رئيس‌جمهور در حيدرآباد ديدار با ايرانيان و دانشجويان مقيم هند بود. رئيس‌جمهور در اين ديدار با بيان اينكه زبان فارسي مانع خودباختگي فرهنگي است و كرسي‌هاي زبان فارسي بايد توسعه يابند، گفت: زبان شيرين فارسي در ديار شبه قاره، بهتر از همه جا جلوه‌گر شده است و مي‌تواند توسعه روابط ايران و هند را شتاب دهد. 
روحاني در ادامه اين ديدار گفت: امروز ايران از ديدگاه سازمان ملل و حتي قدرت‌هايي كه رابطه خوبي با ملت ايران ندارند، قدرتي تأثيرگذار در منطقه است و هيچ كس در آن ترديدي ندارد. امروز براي آينده، سه كشور ايران، روسيه و تركيه كنار هم مي‌نشينند تا ثبات و آرامش به منطقه برگردد و هيچ كس ترديدي ندارد كه در مبارزه با تروريسم كه خطر بزرگي براي ملت‌هاي منطقه است، ملت ايران بود كه در برابر اين فاجعه بزرگ ايستادگي كرد و آنها را به عقب راند. البته مردم عراق و سوريه هم نقش مهمي در اين زمينه ايفا كردند، اما هيچ كس در بزرگي و اهميت نقش ايران در بازگشت ثبات و امنيت به منطقه ترديدي ندارد و اين افتخار بزرگي براي ملت و دولت ايران است. 
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: امروز آقايي كه در امريكا روي كار آمده، بيش از يك سال است كه تلاش مي‌كند، برجام را از بين ببرد و هر چند يكبار اعلام مي‌كند كه آخرين امضاي خود را در اين زمينه مي‌زند و اينكه يك ابرقدرت در برابر ايران يك‌سال است كه تلاش مي‌كند كاري انجام دهد و تا امروز نتوانسته، افتخار بزرگي محسوب مي‌شود. امريكايي‌ها در اين مدت هر موقع كه خواستند در برابر برجام كاري انجام دهند، هيچ‌كس به جز يك رژيم اشغالگر و يكي دو كشور كوچولو به خواسته او پاسخ مثبت نداده است و همه كشورها حق را به ايران مي‌دهند. اين نشان‌دهنده آن است كه ملت ايران در مسير پيشرفت و تعالي حركت مي‌كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار