کد خبر: 895688
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
همزمان با اقدام واشنگتن در سهیم کردن آنکارا در اداره منبج
تحولات میدانی و دیپلماتیک جنگ در شمال سوریه شتاب بالا و در هم تنیده‌ای به خود گرفته است...
تحولات میدانی و دیپلماتیک جنگ در شمال سوریه شتاب بالا و در هم تنیده‌ای به خود گرفته است، کرد‌‌‌ها قبول کرده‌اند ارتش سوریه به شهر عفرین وارد شود تا جلوی حملات ترکیه گرفته شود و در آنکارا ظاهراً وزیر خارجه امریکا از احتمال عقب‌نشینی کرد‌‌‌ها در شهر منبج سخن گفته است؛ اقدامی که می‌تواند عواقب سنگینی بر روابط کرد‌‌‌ها و واشنگتن داشته باشد چرا که کرد‌‌‌ها تلفات زیادی برای بیرون راندن داعش از آن شهر داده‌‌اند. 
منابع خبری گزارش دادند که دولت سوریه و شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق‌» بر سر استقرار ارتش سوریه در منطقه عفرین به توافق رسیدند. این منابع گفتند که این توافق با هدف مقابله با حملات ترکیه به منطقه عفرین سوریه صورت می‌گیرد. عفرین در شمال غربی سوریه یکی از سه منطقه کردنشین در این کشور محسوب می‌شود. ترکیه حدود سه هفته است عملیاتی را تحت عنوان شاخه زیتون علیه کرد‌‌‌ها آغاز کرده است.  قبل از شروع عملیات ترکیه ظاهراً مذاکرات فشرده‌ای بین کرد‌‌‌ها و دمشق صورت گرفته بود تا کنترل عفرین به ارتش سوریه داده شود و بدین طریق مانع از حملات ترکیه شوند اما کرد‌‌‌ها مخالفت کرده بودند و حالا به نظر می‌رسد موافقت کرده‌اند تا ارتش سوریه به شهر وارد شود. شبکه خبری المیادین به نقل از منابع کٌرد و سوری گزارش داد که ارتش سوریه برای ورود به عفرین هیچ شرطی ندارد. تحویل شهر عفرین به ارتش سوریه پیروزی بزرگ دیگری برای دمشق محسوب می‌شود. 
  
اخراج کردها، آوردن ترک‌ها

در صورتی که ارتش سوریه به عفرین ورود کند انتظار می‌رود بحران درباره این شهر تا حدود زیادی حل شود اما به نظر می‌رسد برای ترکیه مهم‌تر از عفرین، وضعیت شهر منبج است. منبح در 15کیلومتری غرب رودخانه فرات قرار دارد. اسفند ماه 1395 کرد‌‌‌ها با عبور از رودخانه فرات داعش را از این شهر بیرون راندند و بر آن مسلط شدند. در آن زمان جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت امریکا در آنکارا وعده داد کرد‌‌‌ها پس از بیرون راندن داعش از منبج از این شهر عقب‌نشینی خواهند کرد؛ وعده‌ای که تاکنون عملی نشده است. رکس تیلرسون روز گذشته با اشاره به وعده دولت قبلی امریکا از احتمال رسیدن به توافقی درباره وضعیت این شهر با ترکیه حرف زد. در همین حال منابع خبری گزارش دادند مقامات ترکیه به امریکا پیشنهاد کرده‌اند ابتدا نیروهای کرد از منبج خارج شوند و پس از آن نیروهای ترکیه به همراه نیروهای امریکایی در این شهر که تحت کنترل نیروهای کرد است استقرار یابند. دیدار حساس رکس تیلرسون‌، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان در آنکارا بدون حضور مترجم یا دستیار امریکایی انجام شد و وزیر خارجه ترکیه برای همتای امریکایی خود نقش مترجم را ایفا کرد. هنوز معلوم نیست ترکیه و امریکا چگونه درباره منبج به توافق دست خواهند یافت اما آنچه مشخص است هر گونه توافق این دو کشور روابط کرد‌‌‌ها با واشنگتن را تحت تأثیر قرار خواهد داد. کرد‌‌‌ها تلفات زیادی برای تسلط بر شهر منبج داده‌اند و حاضر نخواهند شد به راحتی از این شهر عقب‌نشینی کنند. ناظران معتقدند هرگونه مصالحه امریکا با ترکیه بر سر منبج از طرف کرد‌‌‌ها به مثابه خیانت دیده خواهد شد. 
   
لاشه موشک ضدهوایی سوری در تل‌آویو 

لاشه موشک ضدهوایی شلیک شده به سمت جنگنده اسرائیلی که در جولان اشغالی سوریه سقوط کرد، به دست مقامات صهیونیست رسانده شد.  به گزارش فارس، منابع محلی می‌گویند «عوامل اسرائیلی» در مناطق مرزی سوریه، لاشه یک موشک ضدهوایی را که روز‌‌‌‌ شنبه به سمت جنگنده ارتش رژیم صهیونیستی شلیک شده بود به داخل فلسطین اشغالی انتقال دادند.  روز ‌‌‌‌شنبه و در پی تجاوز نظامی جنگنده‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و پاسخ پدافند هوایی این کشور، لاشه سه موشک ضدهوایی از سامانه اس200 در مناطقی نزدیک مرز شمالی فلسطین اشغالی یافت شد.  به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین» لاشه موشک اول در شمال اردن، بخشی از موشک دوم در مرز سوریه- لبنان و تکه‌ای از موشک سوم بین روستای عین‌التینه و قصیبه در داخل سوریه و نزدیک بلندی‌های جولان اشغالی سقوط کرده بود. منابع محلی در جولان اشغالی به «الخلیج اونلاین» گفتند آن تکه‌ای که در نزدیکی جولان اشغالی سقوط کرد، به وسیله «عوامل اسرائیلی» به دست مقامات رژیم صهیونیستی رسانده شده است. منطقه‌ای که لاشه موشک اس 200 در آن سقوط کرده، اکنون در تصرف معارضان سوری است و به احتمال زیاد توسط خود آنها به داخل فلسطین اشغالی انتقال داده شده است. این رژیم مدعی است که روز ‌‌‌‌شنبه یک پهپاد ایرانی از سوریه وارد بلندی‌های جولان اشغالی شده و هدف یک بالگرد اسرائیلی قرار گرفته است. در پی این حادثه، جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی سوریه، مناطقی را هدف قرار داده‌اند. در جریان این عملیات یک جنگنده اف-16 اسرائیل هدف پدافند هوایی ارتش سوریه قرار گرفته و ساقط شد. اسرائیل تاکنون مدرکی دال بر ایرانی بودن پهپاد یا ورود این پهپاد به آسمان جولان ارائه نکرده است. جولان منطقه‌ای سوری است که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد و هنوز بر اساس قانون بین‌الملل بخشی از سوریه به شمار می‌آید. یک مقام اسرائیلی تأیید کرد که جنگنده این رژیم پس از عملیات در سوریه، هدف اصابت موشک پدافند هوایی سوریه قرار گرفته و سرنگون شده است. این اولین بار از سال 1982 است که اسرائیل تأیید می‌کند که یک جنگنده‌اش هدف سامانه دفاعی سوریه قرار گرفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی این حادثه را «ضربه‌ای به اعتبار و ابهت‌» نیروی هوایی اسرائیل توصیف کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار