کد خبر: 895682
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
روزانه 9هزار تن زباله در تهران توليد مي‌شود كه به تفكيك شامل، 120 تن زباله پزشكي، 3 هزار و 200 تا 3 هزار و...
عليرضا سزاوار

روزانه 9هزار تن زباله در تهران توليد مي‌شود كه به تفكيك شامل، 120 تن زباله پزشكي، 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 500 تن زباله قابل اشتعال، هزار و 500 تن زباله ارزشمند و قابل بازيافت، 3 هزار تن زباله داراي مواد‌ آلي و قابل تبديل به كمپوست و بقيه مواد رطوبت موجود در زباله‌ها است. 
زباله‌سوزي در حاشيه تهران از جمله معضلاتي زيست‌محيطي است كه علاوه بر ايجاد بوي نامطبوع در آلودگي هواي شهر نيز مؤثر است. چندي پيش رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن انتقاد از عملكرد شهرداري درباره زباله‌سوزي در شهر تهران اظهار كرده بود: «چرا شهرداري با يك متر ساختمان غيرمجاز برخورد مي‌كند، اما مشكلات مربوط به زباله‌سوزي را نمي‌بيند؟ همچنين به گفته كلانتري در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزي وجود دارد.»
استاندار تهران هم به موضوع زباله‌سوزي واكنش نشان داده و اظهار كرده بود: «پسماندسوزي در سطح شهر تهران خلاف قانون است و هيچ كس حق ندارد در هيچ جاي شهر پسماند را بسوزاند و همه دستگاه‌ها، ادارات و فرمانداري‌ها بايد همه توان خود را به كار گيرند و از اين تخلف جلوگيري كنند. اگر قرار باشد پسماندسوزي در جايي صورت گيرد، حتماً بايد اين كار به تأييد محيط‌زيست برسد.»
رئيس اداره محيط‌زيست شهر تهران هم با اشاره به اينكه پسماندسوزي جرم است و علاوه بر آلودگي هوا سبب بروز مشكلاتي براي مردم مي‌شود، تصريح كرد: «اداره محيط‌زيست شهر تهران و ساير دستگاه‌هاي متولي در تلاش هستند تا عاملان زباله‌سوزي را شناسايي و با آنها برخورد كنند.»
محمد‌حسين بازگير ادامه داد: «‌متأسفانه زباله‌سوزي به‌گونه‌اي است كه برخي اوقات عاملان زباله‌سوزي مشخص نيستند. به اين معنا كه عده‌اي در نقطه‌اي از شهر پسماندها را آتش مي‌زنند، بلافاصله محل را ترك مي‌كنند و نشاني از خود بر‌جاي نمي‌گذارند.»
وي با بيان اينكه در شهر تهران مناطقي از جنوب شهر درگير آلودگي‌هاي ناشي از زباله‌سوزي هستند، اظهار كرد: «در منطقه ۱۹خلازير و منطقه ۱۸ تقي‌آباد زمين‌هاي اوقافي وجود دارد كه عده‌اي به صورت غير‌مجاز در اين مكان‌ها كار تفكيك ضايعات، بازيافت و آتش‌زدن باقيمانده‌ آنها را انجام مي‌دهند.»
اين در حالي است كه هم‌اكنون تنها يك نيروگاه توليد برق از زباله‌هاي شهري به نام مجتمع دفع و پردازش آرادكوه در حاشيه تهران وجود دارد. با راه‌اندازي اين كارخانه در سال 93، روزانه 200 تن زباله مي‌سوزد و حاصل آن «3 مگاوات برق» است. 
 سال 94 هم قرار بود كه سه كارخانه پالايش و تصفيه‌ساز در حاشيه تهران تأسيس شود، ولي اكنون با گذشت دو سال فقط قرار‌داد يك كارخانه زباله‌سوزعفوني با يك شركت خصوصي و سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري تهران امضا شده و عمليات اجرايي آن قرار است به زودي شروع شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار