کد خبر: 895678
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
اگر چه مسئولان سازمان دامپزشكي اقدامات لازم را براي جلوگيري از گسترش آنفلوآنزاي پرندگان اعلام كردند...
اگر چه مسئولان سازمان دامپزشكي اقدامات لازم را براي جلوگيري از گسترش آنفلوآنزاي پرندگان اعلام كردند، كارشناسان معتقدند آسيب‌هاي اقتصادي ناشي از اين امر، به سادگي جبران نمي‌شود. به طوري كه به گفته رئيس انجمن دامپزشكان كشور با حساب ساده، در دو سال اخير حدود 2هزار ميليارد تومان سرمايه كشور را از دست داديم و اين موضوع متأسفانه در وزارت جهاد كشاورزي جدي گرفته نمي‌شود. 
به گزارش «صدا‌و‌سيما»، صفرعلي ماكنعلي، معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما، با اشاره به اينكه آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان و آنفلوآنزاي تحت حاد پرندگان با هم متفاوت هستند، افزود: آنفلوآنزاي فوق حاد، شدت مرگ‌و‌مير را در پرندگان نشان مي‌دهد و تلفات بيشتري نسبت به آنفلوآنزاي تحت حاد دارد. 
وي ادامه داد: آنچه حدود يك‌ماه پيش در درياچه خليج‌فارس تهران رخ داد، تعداد محدودي پرندگان تلف شدند كه براساس نمونه‌برداري از آنها ويروس H۵N۸ بود كه از جمله ويروس‌هايي است كه بحث انساني در آن مطرح نيست. ماكنعلي افزود: سازمان دامپزشكي كشور با همكاري سازمان حفاظت محيط‌زيست اقدامات لازم را در رابطه با دفن بهداشتي پرندگان تلف شده و قرنطينه در رابطه با تردد و شرايط لازم براي جلوگيري از پخش ويروس را در آن منطقه انجام داد. با اين كار، مورد ديگري از اين بيماري را در بقيه نقاط از جمله باغ‌وحش نداشتيم. 
معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور گفت: در رابطه با ويروس H۵N۶ كه در منطقه حفاظت‌شده شهرستان كياشهر استان گيلان كه براساس نوع بيماري حدود چهار هفته پيش رديابي كرديم، اين بيماري در پرندگان در انگلستان و قسمت‌هايي از ايرلند گزارش شد و انتظار اين بيماري را همراه با پرندگان مهاجر كه وارد تالاب‌هاي بين‌المللي شدند، داشتيم. ماكنعلي افزود: به محض بروز تلفات، سازمان دامپزشكي اقدام و نمونه‌برداري انجام داد و ويروس H۵N۶ را تشخيص داد كه براي نخستين بار در ايران اتفاق افتاد. وي گفت: ويروس آنفلوآنزاي پرندگان در صورتي كه شرايط براي آن مساعد باشد، مي‌تواند از مرز حيات وحش وارد طيور بومي و از طريق آن وارد طيور صنعتي شود، بنابراين بايد مراقب باشيم. معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي كشور گفت: در ۲۴ استان از ۳۱ استان كشورمان، از نظر اين بيماري پاك است و در هفت استان با مشكلاتي مواجه بوده‌ايم كه با اقدامات لازم توانسته‌ايم، بيماري را مديريت كنيم. 
در ادامه رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت نيز در ارتباط تلفني با اين برنامه درباره علائم بيماري آنفلوآنزاي پرندگان گفت: اين بيماري به شكل سرماخوردگي عادي شديد همراه با تب، سرفه،گلودرد، بدن درد و سردرد خود را نشان مي‌دهد كه به تدريج پيشرفت و دستگاه تنفسي را گرفتار مي‌كند و كساني كه بيماري‌هاي ويژه ديگري دارند در معرض خطر بيشتري قرار دارند كه لازم است بستري شوند و در شرايط ايزوله از آنها مراقبت شود. 
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه راه اصلي انتقال ويروس آنفلوآنزاي پرندگان به انسان از طريق تماس با پرنده آلوده است، گفت: انتقال اين ويروس از طريق خوردن گوشت پرنده بعيد و نادر است و شايع نيست، زيرا در كشور ما گوشت خام پرنده خورده نمي‌شود و حرارت، اين ويروس را از بين مي‌برد. 
  
شكار پرندگان مهاجر آبزي در همه استان‌ها ممنوع 

در ادامه مديركل دفتر حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در ارتباط تلفني با اين برنامه با بيان اينكه هر سال اواخر تابستان يا اوايل پاييز فصل مهاجرت پرندگان آغاز مي‌شود، گفت: اينها تا اواخر زمستان و حتي بهار در كشورمان به سر مي‌برند و برمي‌گردند. مجيد خرازيان‌مقدم افزود: سال ۱۳۹۵ حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزي را در كشورمان سرشماري كرديم. 
وي با اشاره به اينكه بيماري آنفلوآنزاي پرندگان در كشورهاي ديگر هم وجود دارد، اضافه كرد: حدود ۱۲سال پيش در حيات‌وحش استان گيلان اين بيماري در تالاب انزلي مشاهده شد و امسال هم در سه منطقه با همكاري سازمان دامپزشكي كشور در درياچه چيتگر تهران، تالاب ميقان در استان مركزي و نوع جديد اين بيماري در تالاب بوجاب در استان گيلان مشاهده شد. خرازيان با اشاره به اينكه امكان انتقال اين بيماري به انسان ناچيز است، به مردم توصيه كرد با دستگاه‌هاي ذي‌ربط همكاري كنند. 
وي افزود: همچنين حفاظت فيزيكي مناطق مهم تجمع پرندگان آبزي را تشديد كرديم و به درخواست سازمان دامپزشكي تا اطلاع ثانوي ممنوعيت شكار پرندگان مهاجر آبزي را در همه استان‌هاي كشور اعلام و اعمال كرديم. 
همچنين پيام محبي رئيس انجمن دامپزشكان كشور هم در ارتباط تصويري با اين برنامه گفت: درباره H۵N۸ امسال بيش از ۲۰ ميليون و پارسال حدود ۱۶ميليون قطعه مرغ را معدوم كرديم و بحران جدي در كشور داشتيم و هنوز هم ادامه دارد. وي افزود: سازمان دامپزشكي برنامه دارد تا در مدت سه سال اين بيماري را كنترل كند، اما آسيب‌هاي اقتصادي به سادگي جبران نمي‌شود و افزايش قيمت مرغ و تخم‌مرغ از جمله آنهاست. 
وي گفت: مرغ تخمگذار حدود ۲۰ هزار تومان ارزش دارد و در دوره تخمگذاري بايد حدود ۸۰هزار تومان محصول توليد كند كه روي هم حدود 100 هزار تومان مي‌شود كه با حساب ساده، حدود 2هزار ميليارد تومان سرمايه كشور را از دست داده‌ايم و اين موضوع متأسفانه در وزارت جهاد كشاورزي جدي گرفته نمي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار