کد خبر: 895669
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
چرا عده‌اي از سينماگران حاضر نشدند فيلم‌شان را به جشنواره فيلم فجر بدهند
از زمان جداسازي بخش ملي و بين‌الملل جشنواره فيلم فجر تحليل و گفتماني بين سينماگران و رسانه‌ها شكل گرفت...
ايزد مهرآفرين

از زمان جداسازي بخش ملي و بين‌الملل جشنواره فيلم فجر تحليل و گفتماني بين سينماگران و رسانه‌ها شكل گرفت با اين موضوع كه ظاهراً دست‌هايي پشت پرده در سازمان سينمايي وزارت ارشاد با همكاري عده‌اي از سينماگران و مديران خانه سينما وجود دارد كه مي‌خواهند از اعتبار و قدرت جشنواره فيلم فجر به عنوان مهم‌ترين رخداد هنري و به نوعي مهم‌ترين جشنواره سينمايي كشور روز به روز كاسته شود و به جايش به جشن‌ها و فستيوال‌هاي خصوصي نظير جشن خانه سينما و جشن انجمن منتقدان بها و اهميت بيشتري داده شود. در اين بين سينماگراني بودند كه با وجود اينكه فيلم هاي‌شان آماده بود حاضر نشدند اثرشان در جشنواره فيلم فجر به نمايش دربيايد. در صدر اين فيلمسازان ابوالحسن داوودي و ماني حقيقي هستند. 
 با اتفاقاتي كه در جشنواره فيلم فجر رخ داد، نظر چند سينماگر را در اين رابطه جويا شديم كه آيا واقعاً سياست كمرنگ شدن نقش جشنواره فيلم فجر صحت دارد يا نه؟
 
مسئولان نمي‌دانند هدف جشنواره چيست؟

فزاد مؤتمن كارگردان سينما درباره كمرنگ شدن اهميت جشنواره فيلم فجر و اينكه چرا عده‌اي حاضر نشدند فيلم به جشنواره فجر بدهند، گفت: اينكه چرا عده‌اي از دوستان حاضر نشدند فيلم به جشنواره بدهند را بايد از خودشان بپرسيد. من فيلم دادم ولي متأسفانه هيئت انتخاب فيلم بنده را نمي‌دانم با چه استدلال‌هایي نپذيرفت. كارگردان فيلم سينمايي «شب‌هاي روشن» افزود: متأسفانه مسئولان سينماي كشور هنوز نمي‌دانند هدف جشنواره فيلم فجر چيست؟ چه فيلم‌هايي بايد در جشنواره حضور داشته باشند و چه فيلم‌هايي نبايد هرگز در جشنواره به نمايش درآيند. 
با تغيير دبيران سياست‌ها و اهداف جشنواره دچار تغييرات سليقه‌اي مي‌شود و اين اتفاقي بسيار ناراحت‌كننده است. وي يادآور شد: بنده معتقدم اين اتفاقات كه چند سالي است صداي اعتراض بسياري از اهالي سينماي كشور را بلند كرده و به ويژه در جشنواره سی‌وپنجم حتي شاهد انصراف عوامل فيلم هايي بوديم كه كانديدای دريافت سيمرغ هم شده بودند که به دليل عدم سياستگذاري صحيح و اصولي و بنيادين در زمان شكل‌گيري جشنواره در اوايل دهه ۶۰ است. در آن روزگار قرار بود جشنواره فيلم فجر ارائه بيلان كاري يك سال سينماي كشور باشد و به همين دليل اغلب فيلم‌هاي ساخته شده در يك سال در اين جشنواره به نمايش درمي‌آمدند اما اين اتفاق در امتداد برگزاري جشنواره دچار تغيير شد و سليقه دبيران بود كه ماهيت فيلم‌هاي حاضر در جشنواره را مشخص مي‌كرد. 
  
عده‌اي حاضر نشدند به جشنواره بيايند

مهدي صباغ زاده تهيه كننده و كارگردان سينما نيز درباره كمرنگ شدن اهميت جشنواره فيلم فجر و سياست‌هاي نادرست مسئولان جشنواره سی‌وششم فجر گفت: ناديده گرفتن فيلم اولي‌ها و حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره يك اشتباه بزرگ و غيرمنطقي است و اين اتفاق با شعار «جوانگرايي در سينما» منافات بسيار زيادي دارد و بنده بسيار متأسفم جوانان در سينما مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند. وي همچنين درباره اينكه آيا واقعاً سياستي براي خنثي كردن و بي‌اهميت‌كردن جشنواره فيلم فجر در بين مديران سينمايي وجود دارد يا نه گفت: واقعاً نمي‌دانم چنين سياستي وجود دارد يا نه؟ ولي يك واقعيتي كه همگان امسال شاهد آن بوديم اين بود كه عده‌اي از سينماگران كه فيلم‌هايشان هم آماده بود، حاضر نشدند فيلم‌شان را به جشنواره فيلم فجر بدهند و ترجيح دادند در اين جشن ملي شركت نكنند. 
وي افزود: جشنواره فيلم فجر مهم‌ترين رويداد سينمايي كشور و براي يكايك سينماگران بسيار حائز اهميت است ولي امسال همه شاهد بوديم برخي كارها و رفتارها باعث كدورت ميان سينما و سينماگران شد و بهتر است تدبيري جدي اتخاذ شود تا ديگر هرگز شاهد برگزاري جشنواره‌هاي كمرنگ و خنثي در سينماي كشورمان نباشيم. 
  
هر سال داوري‌ها بدتر مي‌شود 

عليرضا رئيسیان می‌گوید: هر سال داوري‌ها بدتر مي‌شود و كسي هم پاسخگو نيست. این كارگردان سينما نيز درباره اينكه چرا عده‌اي دنبال اين هستند كه جشنواره فيلم فجر را يك جشنواره سفارشي و حكومتي بنامند، گفت: اين سؤال را بايد از كساني بپرسيد كه اين سياست‌ها را دارند دنبال مي‌كنند ولي در همين حد بگوييم كه اين حركت چند سالي است در حال رخ دادن است و هر سال به بهانه‌هاي مختلف ضربه‌هاي سنگيني به مهم‌ترين جشنواره سينمايي كشور وارد مي‌شود. هر سال بخشي كم يا اضافه مي‌شود. هر سال داوري‌ها بدتر مي‌شود و كسي هم پاسخگو نيست. 
رئيسيان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو اظهار داشت: اينكه هر نهاد ديگري خارج از سازمان سينمايي علاقه‌مند به تماشاي فيلم‌ها قبل از جشنواره هستند براي بنده جاي تعجب دارد. توصيه من به اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و مسئولان جشنواره فيلم فجر اين است كه هرگز چنين درخواست‌هايي را اجابت نكنند چراكه اين اتفاق دخالت مستقيم در كار سينما و سينماگران محسوب مي‌شود و بسيار اشتباه و نادرست است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار