کد خبر: 895590
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی استان اصفهان :
بیابان‌زایی پس از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین، سومین معضل مهم جامعه جهانی و ایران است و استفاده مطلوب از منابع طبیعی ضامن ماندگاری، توسعه پایدار و بقای جامعه بشری است.

     به گزارش خبرنگارجوان آنلاین از اصفهان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در کارگاه آموزش قوانین و مقررات منابع طبیعی و محیط زیست مرتبط با حوزه معادن و صنایع معدنی، داریوش سعیدی با بیان اینکه 100 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن بوده و 2.1 درصد مناطق خشک جهان نیز در ایران واقع شده است، اظهار داشت: سطح بیابان‌های موجود در ایران 5.32 میلیون هکتار بوده و سالانه حدود یک درصد از اراضی کشور در معرض تخریب و بیابانی شدن قراردارند.

وی بیابان‌زایی را پس از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین، سومین معضل مهم جامعه جهانی و ایران دانست و افزود: استفاده مطلوب از منابع طبیعی ضامن ماندگاری، توسعه پایدار و بقای جامعه بشری است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی استان اصفهان، مساحت کل منابع طبیعی استان را 9.58 میلیون هکتار شامل 3.2 میلیون هکتار بیابان، 6.3 میلیون هکتار مرتع و 0.087 عرصه‌های جنگلی دانست و بیان کرد: استان اصفهان با در اختیار داشتن معادن غنی و واحدهای فرآوری محصولات معدنی یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور از لحاظ تنوع معادن بوده و در موقعیت مناسبی نسبت به سایر استان‌ها قرار دارد.

رئیس محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه نخستین قانون کنترل معادن در سال 1977 میلادی به تصویب رسید، اظهار داشت: براساس این قانون اداره معدن‌کاوی سطحی در وزارت کشور ایجاد و بر روند اجرای قانون در ایالات مختلف نظارت می‌شد.

بهروز ستایش با بیان اینکه توجه به اصول آمایش سرزمین در استقرار و مکان‌یابی معادن و صنایع معدنی برای اداره‌کل حفاظت محیط زیست از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: محدودیت در غرب استان اصفهان برای معادن فلزی به‌ویژه فرآوری مواد معدنی، توجه به مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان در زمینه محدودیت فعالیت معادن در شعاع 50 کیلومتری اصفهان، مخالفت با استخراج هرگونه معادن شورابه‌ای از قبیل پتاس‌خور و نمک گاوخونی همچنین ممنوعیت واگذاری معادن در مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان از جمله مواردی بووده که باید مورد توجه معدن‌کاران قرار بگیرد.

وی به بهره‌برداران معادن توصیه کرد: توجه به مباحث بازسازی و احیاء پوشش گیاهی همزمان با انجام عملیات اکتشاف، بهره‌برداری و بستن معادن را رعایت کرده و در صورت انجام اقدامات بهسازی کلیه فعالیت‌ها و هزینه‌های انجام شده را مستندسازی کنند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار