کد خبر: 895509
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بهروز افخمي مطرح كرد
بهروز افخمي کارگردان سینما در نشست جایزه ققنوس گفت که با فیلم‌های «به وقت شام» و «لاتاری» در جشنواره برخورد فاشیستی صورت گرفت.
فرزين ماندگار

بهروز افخمي کارگردان سینما در نشست جایزه ققنوس گفت که با فیلم‌های «به وقت شام» و «لاتاری» در جشنواره برخورد فاشیستی صورت گرفت. 
در دوازدهمين برنامه‌ ققنوس با حضور بهروز افخمي، يكبار ديگر به موضوع قهرمان و فقدان آن در سينماي ايران پرداخته شد. افخمي در اين برنامه عنوان كرد: دولت‌ها از طريق دادن سوبسيد، وام و حمايت‌هاي ديگر، افراد را به نساختن فيلم‌هاي داراي قهرمان و در مقابل ساخت فيلم‌هاي روشنفكرانه و بي‌خاصيت تشويق نمودند. اين طرز فكر ورشكسته از طريق شوراهاي پروانه ساخت و نمايش و سينماي هدايتي- حمايتي اعلام مي‌كردند كه چه بايد صورت بگيرد و به ‌عنوان مثال هيجان زدگي در فيلم را تحت عنوان هيجانات كاذب محدود مي‌كردند. وي با بيان اينكه روشنفكران اداي دموكراسي درمي‌آورند اما خودشان با ديگران برخوردهاي فاشيستي مي‌كنند، توضيح داد: در حال حاضر شاهد رفتار فاشيستي با فيلم‌هاي «به‌وقت شام» و «لاتاري» از سوي كساني هستيم كه خودشان ديگران را فاشيست مي‌دانند. در مورد فيلم لاتاري اين را مي‌دانيم كه از سوي شورا فشار زيادي براي ساخته نشدن وجود داشته و پس از كسب مجوز به آنها گفته شده كه به دليل پافشاري براي كسب مجوز، آنها نبايد توقع داشته باشند كه در جشنواره اتفاق خاصي براي اين فيلم رخ دهد. اكبر نبوي از بهروز افخمي در مورد علت پرهيز سينماي ايران از به‌كارگيري قهرمان پرسيد که در پاسخ گفت: اكثر فيلمنامه‌هايي كه به شوراي پروانه ساخت وارد مي‌شوند، استريليزه و سترون شده خارج مي‌شوند و عموماً فيلم‌هاي كمدي از اين موضوع در امان هستند. پس از اين هم صحبت از اين مي‌كنيم كه چرا نيمي از سينماي ايران و فروش آن در اختيار فيلم‌هاي كمدي است. نبود قهرمان در فيلم‌هاي ما موجب شده تا مردم سراغ فيلم‌هاي جدي نروند و اين فيلم‌ها از ابتدا محكوم باشند. 
افخمي درباره تنگه ابوقريب گفت: به نظر من اين فيلم با استفاده از جلوه‌هاي ويژه و سياهي لشكر در اجرا خوب از كار درآمده است اما فيلم اشكالات اساسي دارد. نام فيلم بر اساس يك منطقه‌ جغرافيايي است اما هيچ اطلاعاتي در اين زمينه به مخاطب داده نمي‌شود و نسبت آدم‌ها با اين منطقه را نيز متوجه نمي‌شويم و بسياري از آنها اتفاقي كشته مي‌شوند اما نقطه‌ هيجان‌انگيز اين فيلم كارگرداني آن توسط كسي است كه جنگ را نديده و كسي هم تصور ساخت چنين كاري را از او نداشته است. وي درباره شوراي پروانه ساخت و اخته كردن فيلم‌ها گفت: معتقدم دولت‌ها مسئوليت اصلي استریليزه كردن سينما را دارند و اين كار را به‌وسيله‌ مكانيسم شوراي پروانه ساخت انجام مي‌دهند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار