کد خبر: 895493
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
برخی تنش‌های شورا و شهرداری را محصول درگیری درون حزبی اصلاحات با کارگزاران می‌دانند...
زهرا چيذري

بودجه‌اي كه شهرداري تهران براي سال آينده به شوراي شهر ارائه كرده حاشيه‌ساز شده است؛ بودجه‌اي كه رئيس كميته بودجه و نظارت شوراي شهر تهران آن را با عبارت «بذل و بخشش‌هاي بي‌حساب و كتاب» و «حفره‌هاي مسئله‌ساز در اعتبارات» توصيف مي‌كند و محمد‌علي نجفي، شهردار تهران معتقد است، بودجه سال آينده شهرداري تهران به شدت انقباضي، با ابهام و محدوديت منابع بسته شده است. اعضاي شوراي شهر تهران از بودجه ارائه شده از سوي شهردار به شدت ناراضي‌اند. يكي از اصلي‌ترين محورهاي مباحثات اعضاي شوراي شهر و شهرداري هم بر سر پارك پرديسان است. 
مجيد فراهاني، رئيس كميته بودجه شوراي شهر تهران در چهل و ششمين جلسه شوراي شهر تهران كه براي بررسي رديف‌هاي بودجه شش حوزه مأموريتي شهرداري تهران برگزار شد، درباره بودجه سال آينده شهرداري گفت: با توجه به انقباضي بودن بودجه، كاهش درآمدهاي بودجه و نيز به دليل 180 ميليارد توماني كه به حمل‌و‌نقل عمومي اختصاص پيدا كرد، كسر شده است. در نهايت بودجه اين مأموريت با رقمي معادل 6 هزار و 700 ميليارد تومان و با 4درصد كاهش نسبت به بودجه سال قبل به تصويب رسيد. 
زهرا صدراعظم نوري، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران در جريان بررسي بودجه پروژه پارك پرديسان در‌اين‌باره گفت: به پارك خواجوي كرماني در منطقه 12، 26 ميليارد تومان تخصيص داده شده، اما در بودجه پارك پرديسان براي 200 هكتار، 37 ميليارد تومان براي دسترسي پاركينگ موزه آب و تاريخ طبيعي اختصاص داده شده است. البته اينكه اين پارك زيرمجموعه سازمان محيط‌زيست است، خود جاي بحث دارد. 
سيدمحمود ميرلوحي، رئيس كميته اقتصادي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در واكنش به كاهش بودجه پارك پرديسان گفت: زماني كه ساماندهي، طراحي و توسعه پارك پرديسان را به عهده گرفتيم حتماً بايد كارهايي بشود. 
وي افزود: در مورد طرح نيلوفري و ساماندهي خط راه‌آهن تهران - تبريز بايد بدانيم كه رويكرد ما افزايش تقاضاي سفر نيست، اما شايسته است در مقابل تحمل صداي قطار طي ساليان سال توسط مردم اين فضا را ساماندهي كنيم. 
علي اعطا نيز گفت: براي پارك پرديسان، برنامه‌هاي زيادي است و پيشنهاد مي‌شود با حذف بودجه‌اش، عمليات را در سه معاونت مرتبط تقسيم كنيم. 
مجيد فراهاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران يكي از اعضاي مخالف با كليت بودجه ارائه شده از سوي شهرداري براي سال 97 است. وي درباره مصاديق اين مخالفت گفت: حمايت از مؤسسات فرهنگي هنري از ۱۳ميليارد به ۲۵ ميليارد افزايش يافته است. اين در صورتي است كه ما اساساً با اين نوع كمك و بذل و بخشش كه حساب و كتاب ندارد، بايد مخالفت كنيم؛ اين از همان حفره‌هايي است كه بعداً مي‌تواند مسئله‌ساز باشد. 
فراهاني درباره پرديسان نيز گفت: نجفي تفاهمنامه امضا كرده و در خصوص پارك پرديسان تعهد داده است و اميدواريم عملياتي شود.  محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران با توجه به بدهي‌ها، خواستار كاهش 30 ميليارد تومان در رديف بودجه پارك پرديسان شد. 
در اين جلسه حجت ميرزايي، معاون برنامه‌ريزي و امور شوراهاي شهرداري تهران با انتقاد از اعضاي شوراي شهر در به رسميت نشناختن منطق بودجه‌ريزي شهرداري تأكيد كرد: براي رديف‌هاي مختلف بودجه، مطالعات لازم صورت گرفته است، اما شما جوري رديف‌ها را جابه‌جا مي‌كنيد كه بودجه تغيير مي‌كند و انگار از اول مي‌خواهيد بودجه بنويسيد. 
اما تنش‌هاي ايجاد شده ميان اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران به مجراي بودجه سال آينده منتهي نمي‌شود و شايد بتوان آن را ماحصل درگيري‌هاي درون‌حزبي ميان جريان اصلاحات و كارگزاران دانست. اگرچه اكثريت اصلاح‌طلب شوراي شهر و بدنه مديريت شهري كارگزاران نتوانستند با هم كنار بيايند. به خصوص اينكه شهردار تازه تهران در عزل و نصب‌ها اصلاح‌طلبان را كنار گذاشت. از سوي ديگر كارنامه عملكرد نجفي در مديريت شهري نه مردم را راضي كرده و نه شوراي شهر را. با تمام اينها آيا مي‌توان درگيري‌هاي بودجه‌اي شهرداري و شوراي شهر را در راستاي پروژه عبور از نجفي ارزيابي كرد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار