کد خبر: 895488
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
روزگذشته 755 حساب اخلالگران بازار ارز با گردش مالي 20هزار ميليارد تومان مسدود شد و پليس بسياري از دلالان ارزي را در بازار سبزه ميدان و منوچهري دستگير كرد.
هادی غلامحسینی

روزگذشته 755 حساب اخلالگران بازار ارز با گردش مالي 20هزار ميليارد تومان مسدود شد و پليس بسياري از دلالان ارزي را در بازار سبزه ميدان و منوچهري دستگير كرد. به‌دنبال حمله پليس  و سیف به بازار ارز كمي نرخ‌ها در اين بازار تعديل شد، با اين حال 90نماينده مجلس نسبت به مديريت دولت در بازار ارز انتقاد كردند. در این بین دولت مدعي است كه رشد بهاي ارز دليل اقتصادي نداشته و سازمان امور مالياتي و بانك مركزي تمامي معاملات ارزي را رصد كرده است و از معاملات ارزي با هدف سوداگري و دلالي ماليات اخذ خواهد كرد. ولي سخن سر اين موضوع است كه با رشد بهاي ارز تا مرز 4 هزار و 900 تومان واردات كالاهاي اوليه، سرمايه‌اي و اساسي و ضروري با نوسان همراه شده و تورم گريبانگير مردم جامعه مي‌شود. 
در‌حالي‌كه معاون اول و ديگر معاونان رئيس‌جمهور به دنبال راهكارهايي براي آرام كردن بازار ارز و كاهش قيمت ارز بودند و هر يك براي خود طرحي را دنبال مي‌كردند، روز گذشته با‌امنيتي شدن فضاي سبزه ميدان و خيابان فردوسي خبر آمد كه حساب اخلالگران بازار ارز با گردش مالي 20 هزار ميليارد توماني مسدود شد. 
طي روزهاي اخير سيف از راهكار معرفي فعالان بازار ارز به سازمان امور مالياتي خبر داده بود و نهاونديان نيز به دنبال اوراق مشاركت ارزي بود، اما روز‌گذشته بار ديگر با اقدامات امنيتي با بازار برخورد شد كه تا لحظه تنظيم گزارش اثر كاهش آن در حدود 60 تومان بود و دلار را به 4‌هزار‌و‌817 تومان نزديك كرد.  
 
گردش مالي 20 هزار ميلياردي 

يك مقام آگاه در گفت‌و‌گو با «فارس» گفت: در ادامه برخوردهاي قانوني با سوداگري مخرب در بازار ارز 755‌حساب دلالان ارزي با گردش مالي ۲۰ هزار ميليارد توماني بلوكه و مسدود شد. 
وي افزود: اين اقدامات در آينده نيز به صورت جدي ادامه خواهد يافت و مجازات‌هاي سنگيني گريبان سوداگران و تخريب‌گران بازار را خواهد گرفت. پيش از اين بعضي مقامات مسئول از مسدود شدن و اخذ ماليات از حساب‌هاي دلالان بازار ارز خبر داده بودند. 
بر‌‌ اين‌ اساس از نهادهاي نظارتي و امنيتي و نهادهاي مسئول بازار ارز انتظار مي‌رود، ساماندهي و كنترل بازار ارز را نه در مقاطع خاص، بلكه به صورت يك وظيفه دائمي و غير‌مقطعي دنبال كنند. به نظر مي‌رسد بانك مركزي در قبال آزادي گردش مالي 20 هزار ميليارد توماني (‌حدود 4 تا 4/5 ميليارد دلار) در بازار ارز بايد مسئوليت بيشتري بپذيرد و همكاري‌هاي جدي‌تري را در حوزه نظارتي و تأمين نيازهاي ارزي داشته باشد. 
  
دولت به دنبال نقشه ارزي است!

ظاهراً هنوز دولت به‌دنبال نقشه راه ارزي است و جهانگيري با مديران بانك‌ها جلسه‌اي محرمانه برگزار كرده است. خبرگزاري مهر در اين‌باره نيز نوشت: كارشناسان، ضعف مديريت و سياستگذاري را عامل نوسانات بازار ارز مي‌دانند. 
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور با برگزاري جلسه محرمانه‌اي با مديران عامل بانك‌ها و مسئولان بانك مركزي، علاوه بر دريافت گزارشي از وضعيت بازار ارز، خواستار به‌كارگيري تمهيداتي براي خروج تقاضاهاي سفته‌بازانه از بازار ارز شده است.  كارشناسان، ضعف سياست‌گذاري و مديريت را عامل نابساماني اخير بازار ارز معرفي مي‌كنند و معتقدند در صورت اعمال مديريت صحيح تنش‌هاي اخير ارزي قابل پيشگيري بود. 
معرفي دلالان ارزي به مراجع قضايي، ساماندهي صرافي‌هاي غيرمجاز، افشاي نام معامله‌گران مشكوك ارز و ارسال نام آنها به سازمان امور مالياتي، برنامه‌ريزي براي توزيع ارز مداخله‌اي و ساماندهي بازار ارز از جمله خط‌مشي‌هايي بوده كه در جلسه جهانگيري با مديران عامل بانك‌ها مطرح شده است. 
  
برخورد امنيتي با بازيگران كافي است؟

يك كارشناس اقتصادي در‌اين‌باره مي‌گويد: برخورد امنيتي با اخلالگران ارز لازم و ضروري است، اما كافي نيست و متأسفانه كسي مهم‌ترين تخريبگران بازار را مجازات نمي‌كند. كسي با منهدم‌كنندگان ارزش پول ملي برخورد نمي‌كند و هيچ مقام مسئولي هم مسئوليت اين بي‌نظمي را بر عهده نمي‌گيرد، در‌حالي‌كه اساساً بانك مركزي مهم‌ترين وظيفه‌اش كنترل تورم و حفظ قدرت خريد مردم از راه اتخاذ سياست‌هاي پولي و پيش‌بيني همين نوع التهابات در بازارهاي پولي است. 
وي با اشاره به خبر دستگيري اخلالگران بازار و ايجاد جو امنيتي در بازار تهران گفت: اگر‌چه روز گذشته قيمت‌ها روند كاهشي به خود گرفت، اما در يك چنين بازاري، مجموعه اخبار فقط نشانه‌هايي از محدوديت منابع ارزي تلقي شده بنابراین موجب تشديد تقاضا و التهاب بيشتر مي‌شود. 
   
جو شديد امنيتي در چهارراه استانبول

گزارش‌هايي درباره امنيتي شدن چهارراه استانبول شنيده مي‌شود؛ مأموران پليس حدود دهها نفر از دلالان ارز را بازداشت كرده‌اند. 
گفتني‌است ولي‌الله سيف، رئيس‌ كل بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به سيدكامل تقوي‌نژاد، رئيس سازمان امور مالياتي اعلام كرده است كه با عنايت به لزوم استقرار ثبات در بازار ارز، استمرار روند معرفي خريداران موصوف در راستاي اجراي سياست‌هاي كنترل بازار ارز و با هدف جلوگيري از اقدامات سوداگرانه و فعاليت‌هاي دلالي كه منجر به كتمان درآمد واقعي و فرار مالياتي مي‌شود، بانك مركزي به منظور ارتقاي سطح تعاملات خود با آن سازمان تا سر‌حد امكان شناسايي و وصول دقيق درآمدهاي مالياتي دولت، ضمن رديابي و تشخيص دلالان ارزي، اقدام به استخراج و ارائه اطلاعات اين اشخاص كرده است.
   
رئيس پليس پايتخت: فضا براي فعاليت اخلالگران بازار ارز از بين خواهد رفت

رئيس پليس پايتخت با بيان اينكه فضا براي فعاليت اخلالگران بازار ارز از بين خواهدرفت، از دستگيري 90 نفر از دلالان و اخلالگران بازار ارز خبر داد. سردار حسين رحيمي روز گذشته در نشست خبري در پليس آگاهي تهران به خبرنگاران گفت: «با توجه به وضعيت نابسامان بازار ارز در روزهاي پاياني سال كه شاهد يك روند صعودي كاذب در قيمت ارز بوديم، دستگاه قضايي و پليس براي مقابله با اين تخلفات، تصميم به اقدام و برخورد در بازار ارز گرفت. با رصد اطلاعاتي انجام شده و اقدامات مؤثر، پليس‌هاي تخصصي آگاهي، يگان امداد، پيشگيري و امنيت، 90 دلال و اخلالگر بازار ارز را شناسايي و دستگير كردند.»
سردار رحيمي گفت: «در اين عمليات 500 هزار قطعه انواع ارز كشف و 10 صرافي غيرمجاز هم با حكم مرجع قضايي پلمب شد. همچنين به 16 صرافي نيز در راستاي لزوم اجراي قانون و پرهيز از اقدامات غيرقانوني در فعاليت‌هاي بازار ارز تذكر داده شد.» رئيس پليس تهران ادامه داد: «تعدادي از دستگيرشدگان از جمله نفرات اصلي در زمينه ايجاد اختلال و بي‌نظمي در بازار هستند كه در افزايش غيرمنطقي و كاذب قيمت ارز نقش داشته‌اند. 
در اين ميان فردي با نام مستعار به عنوان يكي از دلالان بزرگ و اصلي بازار ارز تهران نيز شناسايي و دستگير شد. وي با اشاره به اينكه اين گروه از اخلالگران بازار ارز در محدوده خيابان منوچهري، پاساژ افشار و سبزه ميدان بودند، گفت: «نيروهاي پليس به منظور كنترل بازار ارز و پيشگيري از بروز هرگونه اختلال در بازار و افزايش قيمت ارز، در محدوده فعاليت صرافان و فعالان بازار ارز مستقر شده‌اند تا در صورت مشاهده هر گونه فعاليت غير‌متعارفي برخورد قانوني انجام شود. پليس با حضور و نظارت مؤثر فضا را براي تلاش دلالان و اخلالگران بازار ارز از بين خواهد برد.»
سردار رحيمي با اشاره به اينكه دولت و بانك مركزي خواستار اقدام پليس براي برخورد با دلالان بازار ارز هستند، تصريح كرد: «بر همين اساس، پليس برخوردي قاطع و مستمري با دلالان و اخلالگران بازار ارز خواهد داشت.»
رئيس پليس تهران بزرگ افزود: «در اين خصوص براي پليس فتا هم مأموريت‌هايي تعريف شده كه دلالان ارز نتوانند در فضاي مجازي تبليغات فروش ارز را انجام دهند.»
سردار رحيمي در خصوص نقش دلالان در افزايش قيمت ارز نيز گفت: افزايش قيمت ارز حتماً دلايل متعددي دارد كه يكي از دلايل مهم آن سودجويي دلالان است. 
رئيس پليس تهران بزرگ در پايان با تأكيد بر اينكه طرح پليس براي برخورد با دلالان و سودجويان بازار ارز ادامه دارد، افزود: «تقاضا براي خريد ارز در روزهاي پاياني سال و ايام نوروز افزايش مي‌يابد كه البته روند افزايش قيمت ارز در روزهاي اخير، نامتعارف است. به گفته وي، عمليات پليس در راستاي مبارزه با اخلالگران بازار ارز منجر به كاهش دهها توماني قيمت انواع ارز در تهران شد.»
   
چرا بانك مركزي اسامي خريداران دلار را به سازمان مالياتي داد؟

سخنگوي بانك مركزي محمدعلي كريمي درباره اقدام اين بانك در معرفي خريداران اصلي ارز به سازمان امور مالياتي گفت:  بانك براي مديريت بازار ارز و در پي توافقي كه با سازمان امور مالياتي داشت و تكاليف قانوني‌ای كه بر عهده او گذاشته‌شده، موظف است كه اين شفافيت را ايجاد كند. كريمي افزود: بازار ارز از ابتداي امسال تا 17 دي 1396 رصد شده است و تعداد محدودي از معامله‌گران شامل اشخاص حقيقي و برخي اشخاص حقوقي حجم بالايي از معاملات دلار را انجام دادند و اين دلارها خريداري شده و بعضاً به چرخه بازار برنگشته است. 
سخنگوي بانك مركزي ادامه داد: لازم است سازمان امور مالياتي اينها را بررسي كند و در صورتي كه اطلاعات و مدارك مثبته‌اي وجود دارد، در خصوص مسائل مالياتي تصميم بگيرد. 
   
گراني شبانه قيمت دلار و سكه در برخي كانال‌هاي تلگرامي

طي روزهاي گذشته و همزمان با افزايش قيمت دلار و سكه در بازار آزاد،‌خبرهايي از بازار به گوش مي‌رسيد كه معاملات طلا و ارز تا ساعت 12 و حتي يك شب در كانال‌هاي تلگرامي ادامه دارد، حال بايد ديد با پليسي شدن فضاي مكان حقيقي بازار ارز بايد با فضاي مجازي بازار ارز چه كرد،‌زيرا در اين فضا نيز مي‌توان به رشد بهاي ارز دامن زد.
در پایان باید عنوان داشت که روز گذشته 90 نماینده مجلس در رابطه با ضعف مدیریت بازار ارز به دولت و رئیس‌جمهور تذکر دادند و مقرر شد وزیر اقتصاد امروز جهت پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس در رابطه با چرایی نوسانات بازار ارز در مجلس حاضر شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
تا دولت انقلابی و جهادی سر کار نیاید این قبیل کارها فقط پوششی برای مخفی کردن شبکه مجرمان اصلی است و نتیجه عکس و بدی برای مردم و کشور دارد
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
از اول استقرار این نظام مقدس تابحال چنین بار این سناریوی "ایجاد اشفتگی در بازار ارز" تکرار شده است و برای همه مثل روز روشن است که هربار هم عاملان اصلی این ماجرا "عده ای منفعت طلب" بوده اند . مثل روز هم روشن است که برای برخورد با این افرادی که از بیخ و بن "منافع ملی" را منکر هستند , فقط برخوردهای قانونی با همکاری تمامی نهادها و ارگانها و وزارتخانه های مرتبط میتواند کارساز باشد .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
دروغ بس است! چرا واقعیت را نمی گویید؟ در هر تخلفی میگویند ببینید که بیشترین نفع را چه کسی میبرد، آن کس مضنون است! واقعیت اینست که فروش ارز در انحصار دولت و در اختیار بانک مرکزی است! پس اینکه پلیس بازی و سیف چه کرد و... .همه «شو» است و نمایش!! دولت از فروش هر دلار چیزی حدود ۱۴۰۰ تومان به جیب میزند!! مضافاً اینکه صرافیهایی نورچشمی مانند ... و شرکا نیز از این معاملات سودی سرشار عایدشان می‌شود! پس بقیه افاضات فقط جهت مصرف داخلی و گول زدن مردم است!! مردم میفهمند! لطفاً به شعور مردم توهین نکنید!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار