کد خبر: 895460
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
محفل فارسي‌زبانان غيرايراني با حضور شاعران جوان در حال برگزاري است
بنا داريم طي سه روز پاياني اين هفته، ششمين دوره آموزشي «كلك خيال» را با حضور 80 شاعر جوان از سراسر كشور و اعضاي فعال پايگاه نقد شعر برگزار كنيم.
   فرزين ماندگار
دبير اجرايي جشنواره بين‌المللي شعر فجر مي‌گويد: بنا داريم طي سه روز پاياني اين هفته، ششمين دوره آموزشي «كلك خيال» را با حضور 80 شاعر جوان از سراسر كشور و اعضاي فعال پايگاه نقد شعر برگزار كنيم. براي آموزش هم از منتقدان پايگاه نقد شعر و كارشناسان و اساتيد در حوزه شعر استفاده خواهد شد.
محفل فارسي‌زبانان غيرايراني اين روزها با حضور ادب‌دوستان و شاعراني از كشورهاي همسايه در حال برگزاري است. در اين محفل ۲۴ شاعر از كشورهاي افغانستان، پاكستان، تاجيكستان و هندوستان در آن به شعرخواني مي‌پردازند.
مهدي قزلي، دبير اجرايي جشنواره بين‌المللي شعر فجر ضمن تشكر از حضور رايزن فرهنگي افغانستان و ديگر شاعران حاضر در محفل اظهار كرد: ما خاطرات خوبي از همكاري و حضور اديبان كشورهاي همسايه به ويژه افغانستاني‌هاي عزيز در عرصه شعر و ادبيات داريم. به گفته دبير اجرايي جشنواره بين‌المللي شعر فجر بين شاعران كشورهايي مانند تاجيكستان، افغانستان، آذربايجان، هندوستان و حتي عراق فارسي‌سرايان و پژوهشگرانِ ادب فارسي كم نيستند كه تلاش‌هاي ارزنده‌اي در زمينه شعر و ادبيات فارسي از خود نشان داده‌اند. قزلي در بخش ديگري از سخنان خود با تبيين برنامه‌هاي پايگاه نقد شعر افزود: در روزهاي ابتداي فعاليت اين پايگاه، به پوشش شهرهاي مختلف كشور فكر مي‌كرديم و خواست ما اين بود كه دسترسي به اساتيد و كارشناسان حوزه شعر را براي كساني كه از مراكز استان‌ها و پايتخت دور هستند، فراهم كنيم ولي حالا با عضويت حدود 2هزار شاعر در اين سامانه، هدف ما جامعه فارسي‌سرايان سراسر دنياست.
قزلي در اين باره ادامه داد: شاعران با هر ميزان از توانمندي، پس از عضويت در «پايگاه نقد شعر» مي‌توانند بدون هيچ محدوديتي آثار خود را براي كارشناسان و منتقدان پايگاه ارسال كنند. وي اضافه كرد: در روزهاي ۲۵ الي ۲۷ بهمن (در سه شب متوالي) سه محفل شعر در تالار محراب تهران خواهيم داشت كه بيش از ۶۰ شاعر نامدار در آن به شعرخواني خواهند پرداخت و همه علاقه‌مندان مي‌توانند از ساعت 18:30 در اين محافل حضور يابند و از فرصت شنيدن شعر شاعران صاحبنام كشور بهره‌مند شوند. در ادامه محمدكاظم كاظمي، شاعر و پژوهشگر ادبي و دبير علمي يازدهمين جشنواره شعر فجر گفت: تنها راه مطمئن و نجات دو كشور مسير زبان و ادبيات است و با اين اشتراكي كه در زبان و رسم‌الخط داريم، اگر بتوانيم از اين فرصت استفاده كنيم، بسياري از مناسبات ميان دو كشور تسهيل خواهد شد.
كاظمي اظهار كرد: اگر بخواهيم ايران را به اتاق يا خانه‌اي تشبيه كنيم كه پنجره‌هايي به ديگر كشورها دارد، بزرگ‌ترين پنجره ايران به سمت كشور افغانستان است و اين به دليل اشتراكات بسيار زياد زباني، تاريخي، فرهنگي و ديني ميان اين دو كشور است. البته در حال حاضر اين پنجره‌ها را تا حدود زيادي غبار گرفته است، به گونه‌اي ‌كه يكديگر را نمي‌شناسيم ولي اگر بتوانيم موانع شناخت را برطرف كنيم، بسياري از مشكلات حل مي‌شود و اميدواريم كه جشنواره شعر فجر نيز در رسيدن به اين هدف كمك كند.
محافل دوازدهمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر پس از گذر از شهرهاي كرمانشاه، سرپل‌ذهاب، تهران، زاهدان، اصفهان و قم، با برگزاري سه محفل از ۲۵ الي ۲۷ بهمن در تالار محراب تهران ادامه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار