کد خبر: 895411
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
برنامه‌ريزي براي سفر يا ماندن در شهر خودمان؟
يك سال ديگر گذشت و رسيديم به ماراتن پايان سال. همه در تكاپوي انجام كارهاي پايان سال هستند
   حسين گل محمدي

يك سال ديگر گذشت و رسيديم به ماراتن پايان سال. همه در تكاپوي انجام كارهاي پايان سال هستند. خيابان‌ها شلوغ و پرترافيك است و ازدحام جمعيت باعث شده است كارها به كندي انجام شود. لحظات آخري كه همه تصور مي‌كنند كه بايد تمام كارهايي كه در ذهنشان دارند را به انجام برسانند در غير اينصورت اين عيد، عيد نمي‌شود! خب اين از بي‌برنامگي بعضي‌ها ناشي مي‌شود كه كارهاي خود را به لحظه آخر مي‌گذارند. اگر از ابتدا براي خريدها و كارهاي خود برنامه‌ريزي مي‌كردند اكنون مستاصل در گره كور ترافيك نمي‌ماندند و زمان را هم از دست نمي‌دادند. همين افراد براي گذراندن تعطيلات عيد خود هم هيچ برنامه‌ريزي ندارند. يكدفعه تصميم مي‌گيرند و راه مي‌افتند. حال مقصد كجاست؟ خودشان هم نمي‌دانند. معمولاً هم مي‌گويند ماشين هر كجا ما را برد مقصد همانجاست! براي ساكنين تهران هم مقصد شهرهاي شمالي كشور است. همين مقصد مشترك تهراني‌ها، باعث ايجاد ساعت‌هاي طولاني ترافيك در جاده‌هاي باريك شمالي كشور مي‌شود. انگار مردم تهران براي سفر، جز شمال جاي ديگري نمي‌شناسند!
         
   چرا سفر؟ چرا شمال؟
در هفته‌هاي پاياني‌سال همه از هم يك سؤال مي‌پرسند: «عيد براي سفركجا مي‌رويد؟» نكته جالب اينجاست از هر كسي هم كه مي‌پرسيم عيد سفركجا مي‌رويد؟ همه شمال مي‌روند. اينكه همه دوست دارند بخشي از تعطيلات عيد خود را به سفر بروند يك امر طبيعي است. آن هم در فصل بهار با هواي تميز و دل‌انگيز بهاري خيلي خوب است كه چند روزي را از خانه و زندگي روزمره خود دور باشيم و حال و هوايي عوض كنيم. تا اينجاي قصه مشكلي نيست. اينكه همه قصد مي‌كنند در هفته اول تعطيلات به يك مقصد مشترك بروند مشكل ساز مي‌شود. چرا همه شمال مي‌روند؟ تعطيلات 13 روز است و كلي شهر و مكان‌هاي ديدني وجود دارد كه مي‌توانيم برويم و از تعطيلات خود لذت ببريم. چرا يك جاي تكراري را براي عيد خود در نظر مي‌گيريم؟ از طرفي مگر حتماً در تعطيلات نوروز بايد به سفر برويم؟ اگر سفر نرويم تعطيلات به ما خوش نمي‌گذرد؟ مطمئن باشيد اگر ما براي ايام تعطيلات نوروز خود يك برنامه‌ريزي خوب داشته باشيم حتماً اين تعطيلات يكي از بهترين تعطيلات نوروز ما خواهد شد. سفر رفتن خوب است اما نه به شهري كه همه از جنوب، شرق و غرب كشور قصد مي‌كنند به آنجا بروند. اگر هدف، لذت بردن از هواي بهاري در اين شهرهاست كه نيمه دوم فروردين بهترين فرصت براي رفتن به اين شهرهاست، زيرا هم هوا خيلي بهتر از نيمه اول فروردين است و هم شهرها و جاده‌ها بدون ترافيك و ازدحام جمعيت است و بسياري از كساني كه فرزند دانش‌آموز ندارند مي‌توانند از زمان نيمه دوم فروردين استفاده كنند.
اما اگر قصد داريد حتماً در تعطيلات نوروز آن هم در هفته اول تعطيلات به سفر برويد با يك برنامه‌ريزي دقيق اين سفر را براي خود خاطره‌ساز كنيد. چرا مي‌گوييم دقيق؟ زيرا تقاضاي سفر در كل كشور در اين ايام بيشتر است، پس برنامه‌ريزي سفر براي نوروز خيلي سخت‌تر از ايام ديگر است. از همين الان مشخص كنيد كجا مي‌خواهيد برويد؟ بهتر است مناطقي را انتخاب كنيد كه بكرتر است و مسافران كمتري به سمت آن مي‌‌روند. گشت و گذار در مناطق توريستي در فصل جذب توريست گران تمام مي‌شود. به مناطق خوش آب و هوايي سفر كنيد كه مسافر كمتري دارد يا اگر سفر به مناطق توريستي برايتان بسيار جذاب است براي كاهش هزينه‌ها، پرواز و هتل‌ارزان قيمت‌تري را انتخاب كنيد و هزينه مربوط به آنها را صرف تفريح خود كنيد. با چه وسيله‌اي مي‌خواهيد سفر كنيد؟ اگر وسايل نقليه عمومي مثل قطار يا هواپيماست از يك ماه قبل براي رزرو بليت اقدام كنيد. محل اقامت خود را مشخص كنيد؟ راهنماي اماكن ديدني شهر مورد نظر را تهيه و درباره تمام آداب و رسوم و غذاهاي محلي شهر مورد نظر مطالعه كنيد و... در نهايت با صبر و حوصله بدون هيچ عجله و شتابي سفر خود را آغاز كنيد و با خاطرات شيرين به شهر خود برگرديد.
   مرغ همسايه غاز نيست، درشهر خود بمانيم
اما يك راه ديگر هم براي گذراندن تعطيلات وجود دارد. خيلي ساده بدون آنكه خود را به دردسر بيندازيم و هزينه گزاف سفر را بپردازيم، مي‌توانيم با يك برنامه‌ريزي ساده تعطيلات را به خود خوش بگذرانيم. در ايام تعطيلات نوروز هيچ الزامي به سفر رفتن نيست و مسافرت در اين ايام هم بخشي از آداب و رسوم عيد نوروز نيست كه حتماً بايد بجا آورده شود. پس تعطيلات را در شهر خود بگذرانيم و سفر به شهرهاي ديگر را به وقت ديگري موكول كنيم. اين توصيه به ويژه براي شهروندان شهر تهران است كه در ايام نوروز بسيار خلوت و بدون ترافيك است. مي‌توانيم براي تمام روزهاي تعطيلات خود برنامه‌ريزي كنيم. مي‌توانيم تمام كارهاي عقب‌مانده خود را در اين ايام انجام دهيم. فقط كافيست آنها را اولويت‌بندي كنيم و بر اساس آن انجام دهيم. يك روز را به گردش از نوع فرهنگي آن اختصاص دهيم. مي‌توانيم به سينما برويم. كوهنوردي و پياده‌روي در هواي پاك بهاري را در برنامه‌ريزي ايام تعطيلات خود فراموش نكنيم.
هر كدام از ما در طول سال به دليل مشغله‌هاي كاري و شرايط زندگي خود فرصت رفتن و ديدن بسياري از اماكن تاريخي و پرجاذبه شهر خود را نداريم، در حالي‌كه هر كدام از شهرهاي كشور ما پر از جاذبه‌هاي ديدني است كه ما شهروندان آن شهرها، از آنها ديدن نكرده‌ايم چون مرغ همسايه هميشه براي ما غاز است. هميشه برنامه‌ريزي براي ديدن جاذبه‌هاي شهرها و كشورهاي ديگر را در ليست برنامه زندگي خود قرار مي‌دهيم اما از شهر خود غافل هستيم. پس تعطيلات نوروز بهترين فرصت است كه از ديدني‌هاي شهر خود بازديد كنيم و يك گشت و گذار حسابي براي خود تدارك ببينيم. البته تمام اماكن ديدني در تمام شهرها در اين ايام بسيار شلوغ و پر از بازديد كننده است، اما اين را به خود سخت نگيريم و از اين فرصت استفاده كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر