کد خبر: 895353
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی کشور در تمام زمینه هاست.
داود عامری
یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی کشور در تمام زمینه هاست. امروز ایران اسلامی به عنوان یک کشور با پیشینه تاریخی پر عظمت، اقتدار منطقه‌ای و جهانی را به ملت ایران برگردانده است. سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشور با هیچ قدرت خارجی هماهنگ نمی‌شود و تنها بر اساس منافع ملی و منافع جهان اسلام اتخاذ می‌شود. 
ملت بزرگ ایران به واسطه قدمت تاریخی، استقلال و هویت مستقل خود را در عرصه بین المللی بسیار با اهمیت می‌شمارند، به همین خاطر یکی از دلایل نارضایتی از رژیم پهلوی علاوه بر مسائل فرهنگی و فساد موجود در هیئت حاکمه، وابستگی آن به قدرت‌های بزرگ غربی به‌خصوص امریکا و انگلیس و پیمودن راه تقابل و تعارض با منافع جهان اسلام و نزدیکی با رژیم صهیونیستی بود. این روند زمینه پایمال شدن غرور ملی را فراهم می‌ساخت، بنابراین انقلاب اسلامی باعث شد دست بیگانگان در ساختار قدرت ایران قطع گردد و تعریف جدیدی از قدرت ملی در ایران شکل بگیرد. 

از سوی دیگر سالیان طولانیِ استبداد، ملت ایران را برای رسیدن به یک نوع از حاکمیت که هم بتواند مبانی فکری و دینی آنها را تأمین کند و هم بتواند از دیکتاتوری فردی ر‌‌ها سازد، به‌واسطه اندیشه‌های حضرت امام(ره) مطرح شد، لذا با استقبال عمومی، نظام مردم سالاری دینی جایگزین سلطنت مطلقه شد و در واقع هویت واقعی مردم ایران در نظام جدید تعریف و عینیت یافت. دومین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری است. در این حوزه بدون نیاز به ارائه عدد و رقم، اتفاقات آنچنان واضح و در صورت ظاهر جامعه ایران آشکار است که نیازی به اثبات نیست. 

افزایش مراکز آموزش عالی، درصد با سوادی، تولید مقالات علمی، دستیابی به فناوری‌های جدید و تبدیل عقب ماندگی مزمن به پیشرفت‌های چشمگیر علمی گواه روشنی از دستاوردهای علمی ایران اسلامی بعد از پیروزی انقلاب می‌باشد که موجب فخر ملت ایران شده است. امروز کمتر خانوار شهری و روستایی در کشور وجود دارد که یکی دو نفر از اعضای خانواده دارای تحصیلات دانشگاهی نباشند. برای درک آسان پیشرفت‌های علمی کشور به وضعیت پزشکی در ایران می‌توان اشاره کرد. قبل از انقلاب و حتی سال‌های اول بعد از انقلاب، در اکثر بیمارستان‌‌‌های ما در شهرهای کوچک و درمانگاه‌های روستایی، غالباً پزشکان هندی‌تبار و بنگلادشی مشغول به کار بودند، اما امروز ایران به یکی از مراکز بزرگ پزشکی در سطح منطقه تبدیل شده است و مردم اکثر کشورهای همسایه برای معالجه پزشکی به ایران مسافرت می‌کنند. یا در حوزه دروس دانشگاهی و پذیرش دانشجو، تا همین چند سال پیش ایرانیان از متقاضیان پرشمار تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور بودند و با توجه به رشد مراکز دانشگاهی، با اندک مدیریت می‌توانیم به یکی از قطب‌های دانشگاهی خاورمیانه تبدیل شویم. 

سومین حوزه مربوط به دستاوردهای دفاعی می‌شود که با وجود تحریم‌های سخت در این حوزه، ایران اسلامی از مستقل‌‌‌ترین کشورهای جهان هم در حوزه سیاست‌های دفاعی و هم در زمینه تأمین نیازهای سخت افزاری نیروهای مسلح خود تبدیل شده است و اقتدار دفاعی کشور توانسته بسیاری ازافکار شوم دشمنان ایران اسلامی را در نطفه خفه نماید و حتی جرئت بر زبان آوردن اندیشه‌های ناصواب خود را ندارد و زمینه‌ای برای افزایش امنیت روانی و اعتماد به نفس ملی شده که مقدمه هر پیشرفتی در کشور است. و اما چهارمین حوزه مربوط به اقتصاد، عمران و سازندگی کشور، بعد از انقلاب اسلامی است و این روز‌‌ها صحبت‌های زیادی در خصوص شرایط اقتصادی کشور مطرح است. 

اگر بخواهیم پیشرفت‌های کشور را به خوبی ارزیابی کنیم، باید شرایط منطقه‌ای و جهانی را در مدیریت اقتصادی کشور لحاظ کرده و البته آسیب‌های موجود را هم ببینیم. در یک نگاه کلی، میزان جمعیت و حجم گردش مالی کشور اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، به‌خصوص آنکه کشور بعد از انقلاب اسلامی یک جنگ هشت ساله پرهزینه و تحریم‌های اقتصادی سنگینی را تجربه کرده است، اما اینکه امروز از لحاظ اقتصادی با وجود پیشرفت‌های شگرف نتوانسته‌ایم به نقطه ایده‌آل برسیم و کماکان با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنیم، حاصل عوامل متعددی است که به جهت خارج از موضوع بودن، آنها را به مطلبی مستقل باید سپرد. 

در حوزه اقتصادی شاید در نگاه اول مشکلات به چشم بیایند اما نگاه واقع‌بینانه به حوزه اقتصادی، عمران و سازندگی نشان می‌دهد که با وجود افزایش بیش از دو برابری جمعیت کشور، سطح زندگی و برخورداری از امکانات اقتصادی در کشور به خصوص در مناطق روستایی و شهرهای کوچک قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. میزان توسعه جاده‌های شهری و روستایی و بزرگراه‌های کشور نشان بارزی از عمران و سازندگی کشور به نمایش می‌گذارد و سیمای ظاهری شهر‌‌ها و شهرستان‌‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و همین‌طور توسعه شبکه گازرسانی کشور و افزایش تولید برق که از زیرساخت‌های توسعه و رشد اقتصادی بعد از انقلاب می‌باشد، نشانه‌های برجسته‌ای از دستاوردهای اقتصادی و عمرانی کشور می‌باشند. 

در بدو پیروزی انقلاب اسلامی با وجود جمعیت اندک ایران اسلامی و سکونت اکثریت آنها در روستاها، کشور از لحاظ تولید محصولات لبنی و کشاورزی یکی از وارد‌کنندگان عمده بوده است. به طوری که مرغ از فرانسه، تخم مرغ از رژیم صهیونیستی، سیب از لبنان و مواد لبنی از دانمارک وارد‌‌ می‌شد و امروز در شرایط عادی نه تنها نیاز به واردات هیچ یک از موارد ذکر شده نیست، بلکه کشور با مدیریت مصرف و تولید توانایی صادرات مازاد کشور را نیز دارد. 
بنابراین اگر چه امروزه کشور در حوزه اقتصادی- معیشتی با مشکلاتی مواجه است، اما این به معنای پس رفت وضعیت اقتصادی کشور نیست، بلکه با وجود دستاوردهای چشمگیر به جهت تحولات از جمله افزایش تعداد جوانان جویای کار تحصیل کرده و همچنین توطئه‌های اقتصادی دشمنان‌، موفق به حل کامل مشکلات کشور نشده ایم که این مسئله با اجرای کامل نسخه نجات بخش اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی قابل مدیریت و حل است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار