کد خبر: 895303
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
حجت‌الاسلام اسماعيلي توضيح داد
حجت‌الاسلام مسعود اسماعيلي، عضو شوراي علمي گروه فلسفه پژوهشكده حكمت و دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در يادداشتي توضيحاتي پيرامون جديدترين اثر خود با نام «فلسفه فرهنگ» ارائه كرد.
حجت‌الاسلام مسعود اسماعيلي، عضو شوراي علمي گروه فلسفه پژوهشكده حكمت و دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در يادداشتي توضيحاتي پيرامون جديدترين اثر خود با نام «فلسفه فرهنگ» ارائه كرد. در بخشي از اين يادداشت با توضيح موضوع اين كتاب و چيستي آن آمده است: «فلسفه فرهنگ در يك نگاه كلي، دانشي است كه به تفكر فلسفي درباره فرهنگ و عناصر و مقومات آن مي‌‎پردازد و هستي و چيستي فرهنگ را مورد مطالعه قرار مي‌‎دهد و در مورد مقومات و عناصر آن و نسبت آنها با هم مي‌‎انديشد. بدين‌‎ترتيب فلسفه فرهنگ، كوششي فلسفي است براي فهم و تحليل موجودي به نام فرهنگ. 
از سويي، وجه انتقادي فلسفه فرهنگ، آن را با مسائل معاصر و روز پيوند مي‌‎زند و به تلاشي براي بهتر زيستن و فرهنگيدن مبدل مي‌‎سازد. از اين رو، فلسفه فرهنگ در مورد بنيان موجودات فرهنگي نظير علم و دين و اخلاق و زبان و سياست و هنر و فلسفه تأمل مي‌‎كند و چون انسان به لحاظ برخورداري از زبان، دين، هنر، اقتصاد، نظام سياسي، تكنولوژي و علم و...، موجود فرهنگي است، در فلسفه فرهنگ، بنياني گذاشته مي‌‎شود تا اين امور در ارتباط با يكديگر و انسان، مورد تفكر قرار گيرند. 
مسائل فلسفه فرهنگ، هم تاريخي و عرفي‌اند و هم در سطحي عميق‌‎تر به نحو فراتاريخي و فراعرفي نيز پديدار مي‌‎شوند و بدين سان هر مسئله پديدآمده در فلسفه فرهنگ، در اين لايه ژرف‌‎تر، مسئله تمامي فلسفه‌‎هاي پيشين و پسين و تمام تاريخ خواهد بود لذا قابليت بررسي از منظر تمام فلسفه‌‎ها و سنت‌‎هاي عقلي (خواه قبل و خواه بعد) را خواهد داشت. 
بدين‌‎ترتيب، فلسفه فرهنگ دانشي است كه ضمن برخورداري از ظرفيتِ پوشش دادن تمامي مسائل روز در ساحتي فرهنگي، مي‌‎تواند در اين بررسي از تمامي ظرفيت عقلي گذشته و حال بهره‌‎مند گردد. از اين منظر، مسئله بومي‌‎سازي فلسفه فرهنگ بسيار جدي خواهد بود. 
در واقع، فلسفه فرهنگ به طور مطلق، يا فعلاً وجود ندارد چراكه اگر با نگاهي جزئي به سراغ تاريخ دانش‌‎هاي فرهنگ‌‎شناسانه از جمله فلسفه فرهنگ برويم، خواهيم ديد كه اين دانش‌‎ها همواره در بستر تفكر بوم خاص و فلسفه‌‎هاي بومي مختلف شكل گرفته‌‎اند و در همان بوم مورد بهره‌‎برداري قرار گرفته و كارا بوده‌‎اند. هرچند البته از منظر فراتاريخي، مسئله هر فلسفه، در صورت مهيا بودن طرح آن در چارچوب فلسفه‌‎هاي ديگر، مسئله همه فلسفه‌‎هاي ديگر هم خواهد بود اما روشن است كه كارآيي ويژه و تناسب خاص فلسفه فرهنگ و ديگر دانش‌هاي فرهنگي نسبت به بوم خاص، زماني كاملاً قابل تحقق است كه از آبشخور تفكر بومي سيراب گردد. 
به عبارت ديگر، فلسفه فرهنگ- همان‌‎طور كه گذشت- افزون بر وجه دانشي صرف، وجهي كاملاً كاربردي دارد كه قرار است از طريق آن مسائل جاري يك اجتماع در سطح فرهنگي، مورد بررسي و چاره‌‎جويي قرار گيرد و اين وجه موجب مي‌‎شود كه فلسفه فرهنگ را ضرورتاً در نسبت با فلسفه و دانش‌هاي عقلي بومي سامان دهيم. به دليل آن كه پراهميت‌‎ترين لايه شكل‌‎دهنده بوم جامعه ما، دين است، روشن است كه هرگونه تعريف جغرافياي خاص براي آن، در درجه اول، منجر به تقيد آن به اسلام مي‌‎گردد لذا بررسي فلسفه فرهنگ با عقبه سنت عقلي بومي، در وهله نخست، به بررسي فلسفه فرهنگ در جو سنت عقلي اسلامي تحويل مي‌‎گردد و از اين‌جاست كه مفهوم و ضرورتِ تحقيقِ «فلسفه فرهنگ در سنت عقلي اسلامي» روشن مي‌‎شود. 
البته از آنجا كه حجم اعظم سنت عقلي اسلامي، در ايران بزرگ- كه ما ميراث‌‎دار اصلي آن ايران بزرگ هستيم- رقم خورده است، اين پژوهش، افزون بر نسبت اصيل و عامي كه با جامعه ما دارد، نسبتي خاص‌‎تر يعني نسبتي ايراني نيز با ايران دارد. 
همان‌‎طور كه ورود ابتدايي در هر دانشي، نيازمند يك راهنماي كلي در مورد كليت آن دانش است، و نيز ورود در فلسفه فرهنگ به‌‎ويژه در كشور ما- كه دانشي بسيار نوپا است- به يك تحقيق در باب هويت اين دانش، موضوع، مسائل، روش، غايت و تاريخ آن و... نيازمند است، قدم نهادن در تحليل فلسفي فرهنگ از منظر سنت عقلي اسلامي، نيازمند يك درآمد تحقيقي است كه در آن، هويت اين دانش، موضوع، مسائل، روش، غايت و تاريخ آن و... در بستر عقلي اسلامي مورد بررسي قرار گيرد. پژوهشِ «فلسفه فرهنگ در سنت عقلي اسلامي» متكفل چنين وظيفه‌‎اي خواهد بود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نصرالدین نزهت
|
Afghanistan
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
0
فیلسوفان جهان چرا با هم نظرات متفاوت هستن؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر