کد خبر: 895298
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
امام جمعه مشهد در گفت‌وگويي مشروح به تشريح ريشه‌ ناآرامي‌هاي دي‌ماه در مشهد پرداخت و گفت: مردم به دليل مشكلات تحريك شدند نه سخنان من.
آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به ناآرامي‌هاي مشهد و برخي ادعاها مبني بر اينكه اعتراضات صورت‌گرفته به دليل اظهارات وي بوده است، اظهار داشت: ربط دادن اين وقايع به من يك تهمت و سوءاستفاده از سوي دشمن است، در وهله اول جرياني به دنبال اين بود كه فرد يا افرادي را به‌عنوان مسئول اين اتفاقات معرفي و بدين‌وسيله كم‌كاري‌هاي خودشان را توجيه كند. 
آيت‌الله علم‌الهدي بابيان اينكه دشمن مي‌خواهد اين شبهه را در اذهان عمومي ايجاد كند كه در اين كشور قطب‌بندي صورت گرفته است، گفت: بنده در جمعه قبل از حادثه در خطبه‌ها مطلبي با اين عنوان كه توهين به رئيس‌جمهوري را كه از سوي ولي‌فقيه نصب‌شده حرام و شرعاً جايز نيست، مطرح كردم، اين مطلب در روزنامه‌هاي دولتي هم منعكس شد، بنابراين چگونه مي‌توانم مردم را تحريك به انجام چنين اقداماتي كرده باشم. 
عضو مجلس خبرگان رهبري درعين‌حال با طرح اين سؤال كه آيا ما نبايد نقدها و موضع‌گيري‌هاي خود را مطرح كنيم درحالي‌كه مردم به دليل وجود نارسايي و مشكلات تحريك مي‌شوند نه سخنان بنده، ادامه داد: در دوراني كه مسئله برجام مطرح شد و مذاكرات در جريان بود، مقام معظم رهبري فرمودند ما اجازه نمي‌دهيم اين قرارداد باعث سلطه استكبار بر ما شود، بر همين اساس دوستان ما تجمعي با عنوان «اجازه نمي‌دهيم» را راه‌اندازي كردند كه از ابتدا تا انتهاي مراسم حرمت دولت حفظ شد و به كسي توهين نشد و اين تجمع 30هزارنفري در اوج آرامش برقرار شد، پس اگر ما مي‌خواستيم سروصدا راه بيندازيم توان مديريتش را هم داشتيم و طرح اين سخنان معقول نيست. 
وي درباره ريشه اين اعتراضات خاطرنشان كرد: اصل اتفاقاتي كه در مشهد رخ داد مبني بر سوءاستفاده بود چراكه مردم مشكلاتي داشتند اما جريان فراخواني كه مردم را به صحنه آورد، جريان دشمن بود. 
  
مردم ناراحتي و مطالبات بحقي داشتند 

آيت‌الله علم‌الهدي بابيان اينكه مردم ناراحتي و مطالبات بحقي داشتند كه دشمن از آنها باخبر بود، تصريح كرد: من در نماز جمعه خطاب به مردم گفتم شما به هر فراخواني نبايد پاسخ مثبت دهيد بلكه ابتدا بايد به اين توجه كنيد كه دعوت‌كننده چه كسي است، بنابراين چطور مي‌شود كه خودم در برپايي غائله نقش داشته باشم؟
امام‌جمعه مشهد در پاسخ به اين سؤال كه برخي معتقدند شما كه در زمان فعلي براي مردم حق اعتراض قائل هستيد چرا سابق بر اين در خصوص گراني‌ها و مشكلات اقتصادي موضع‌گيري نكرديد، گفت: همين حرف نيز متأسفانه ريشه در غرض‌ورزي برخي افراد يا گروه‌هايي دارد كه به طرح اين مطلب مي‌پردازند. 
«خطبه‌هاي من از ابتدا تاكنون موجود است و مي‌توان به آنها مراجعه كرد، من مكرراً در خصوص اشرافيت و مبارزه با تجمل‌پرستي صحبت و با هر اقدامي كه منجر به توسعه اين فرهنگ مي‌شود، مخالفت كرده‌ام و در خصوص فقر و حمايت از قشر كارگر خطبه خوانده‌ و نقدهايي بر روابط كارگر و كارفرما داشته‌ام و حمايت از معيشت مردم را دائماً متذكر مي‌شدم، بنابراين افرادي كه به طرح اين تهمت‌ها مي‌پردازند يا دشمن هستند يا مغرض.» 
 
در رابطه با وقايع مشهد حدود 850 نفر بازداشت شدند

وي درباره اينكه چرا در پي ناآرامي‌هاي اخير برخي در صحن مسجد گوهرشاد شعارهاي ساختارشكنانه مطرح كردند، گفت: اينها در صحن گوهرشاد نبود، در ايام شلوغي‌ بعضي‌ها تا نزديك حرم آمدند اما اين مطلب كه در صحن شعار دادند دروغ بود، اين اتفاق حتي در محدوده حرم نيز نيفتاد و كسي شعار نداد و معترضان تا رينگ شيرازي آمدند. 
آيت‌الله علم‌الهدي بابيان اينكه جرياني كه از اين اتفاقات بهره‌برداري كند وابسته به دشمن استكباري است، افزود: هنگامي‌كه اين افراد وارد عرصه شدند تعدادشان بيش از 50-40 نفر هم نبود كه بخشي از آنها هم نوجواناني بودند كه از هر شرارتي استقبال مي‌كنند، بقيه هم اصلاً با شعار همراهي نمي‌كردند، بنابراين اين جمعيت معلوم‌الحال در مقايسه با آن سيل عظيم مردم انقلابي عددي نيستند. عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: ما در مشهد دو راهپيمايي مهم داشتيم؛ نخست راهپيمايي 9 دي و ديگري هم چند روز بعد به مناسبت مخالفت با غائله‌هاي پيش‌آمده بود كه بيانگر نفرت از استكبار و ايادي نفاق است. 
وي اظهار داشت: در رابطه با وقايع مشهد حدود 850 نفر بازداشت شدند كه تعداد بسياري از آنها بي‌انگيزه بودند و سرشاخه‌ها حدود 50-40 نفر بودند، بنابراين وجود اين اقليت در نظام 40 ساله امري طبيعي است و نمي‌توان آنها را معيار يك ملت 80ميليوني انقلابي دانست. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار