کد خبر: 895290
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نگاهي به دوازدهمين قهرماني فوتسال ايران در آسيا در گفت‌وگوي «جوان» با محمد كشاورز كاپيتان سابق تيم ملي
فوتسال ايران بار ديگر قدرت خود را به رخ آسيا كشيد، آن هم با كسب دوازدهمين جام قهرماني جام ملت‌هاي اين قاره.
دنيا حيدري
 فوتسال ايران بار ديگر قدرت خود را به رخ آسيا كشيد، آن هم با كسب دوازدهمين جام قهرماني جام ملت‌هاي اين قاره. موفقيتي كه حالا انتظارات را از تيم سوم جهان به مراتب بيشتر مي‌كند. هرچند كه دستيابي به نتايج بهتر و موفقيت‌هاي بيشتر، نيازمند تغيير نگاه مسئولان است كه به گفته محمد كشاورز، كاپيتان سابق تيم ملي فوتسال ايران نمي‌توان همه بار را به دوش بازيكنان و مربيان تيم ملي گذاشت و انتظار داشت تنها با تكيه بر توان فني تيم ملي به بالاترين عنوان‌ها رسيد. لازمه رسيدن به جايگاهي بهتر حمايت همه‌جانبه از اين تيم است. تيمي كه مي‌تواند حتي به فينال جام جهاني هم برسد اگر حمايت شود.
    
تيم ملي فوتسال ايران بار ديگر در اوج اقتدار با قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا، قدرت خود را به رخ كشيد. انتظار تكرار اين عنوان براي بار دوازدهم مي‌رفت؟
بله، اين همان تيمي است كه بر سكوي سوم جهان هم ايستاده. نه فكر كنيد كه قهرماني در آسيا براي تكرار آن كار آساني است، نه اما تيم ملي فوتسال ايران توانايي بالايي دارد كه بارها و بارها نيز اين توانايي را ثابت كرده است. بايد به ناظم‌الشريعه و شاگردانش بابت اين قهرماني تبريك گفت. آنها بازي‌ها را طوفاني آغاز كردند و حريفان را يكي پس از ديگري با نتايج پرگلي شكست دادند اما شايد اين قهرماني زماني شيرين‌تر شد كه توانستيم رقيبان سنتي را هم شكست دهيم، آن‌ هم با تعداد گل بالا. ازبكستان همان تيم فيناليست 2016 بود كه با هفت گل در نيمه نهايي به زانو درآمد يا ژاپني كه در فينال چهار گل از تيم ايران مي‌خورد، حريف قدر و سرسختي است. حتي تايلند كه 9 مرتبه دروازه‌اش برابر ايران باز شد. اين توان بالاي ايران را به رخ مي‌كشد.
از ازبكستان سال 2016 گفتيد. در آن رقابت‌ها ناظم‌الشريعه به تازگي هدايت تيم ايران را به دست گرفته بود و به سختي اين تيم را شكست داديم اما اين بار با هفت گل آنها را كنار زديم. فكر نمي‌كنيد دليل آن اين باشد كه تيم ملي با مربيان داخلي به مراتب بهتر از خارجي‌ها نتيجه مي‌گيرد؟
قبل از هر چيز بايد بگويم كه شرايط هر تورنمنت با ديگري فرق دارد اما واقعيت اين است كه ما در فوتسال همانند كشتي، نيازي به مربيان خارجي كه نداريم هيچ، به دليل توان بالاي مربيان داخلي مي‌توانيم آنها را به كشورهاي ديگر نيز بفرستيم. شما نگاه كنيد لبنان چطور در اين رقابت‌ها با هدايت شهاب سفال‌منش متحول شده بود و حتي تايلند قدرتمند را شكست داد.
اين نخستين موفقيت قابل توجه تيم ملي فوتسال نيست. همانطور كه اشاره كرديد شاگردان ناظم‌الشريعه به عنوان نخستين رشته ورزشي تيمي توانسته‌اند بر سكوي جهاني بايستند اما هيچ يك از اين نتايج چشمگير نتوانسته مانع از نگاه تبعيض‌آميز مسئولان شود و شرايط را تغيير دهد. فكر مي‌كنيد چرا؟
جواب اين سؤال را بايد مسئولان بدهند اما متأسفانه واقعيت اين است كه فوتسال هرگز به اندازه موفقيت‌هايي كه به دست آورده مورد توجه قرار نگرفته است. نه از سوي مسئولان و نه حتي رسانه‌ها. در حالي كه تعداد افتخاراتي كه به دست آورده بسيار زياد و قابل توجه است اما اين نوع نگاه و تبعيض‌هايي كه وجود دارد اصلاً جالب توجه نيست. مثلاً فوتسال يك سالن مستقل ندارد و براي بازي‌هاي دوستانه و تداركاتي بايد دست به دامان هندبالي‌ها شود و اين هيچ توجيه قانع‌كننده‌اي ندارد!
تيم ملي در حالي قهرمان جام ملت‌هاي آسيا مي‌شود كه داستان عدم پرداخت پاداش سومي جهان هنوز فراموش نشده است. بازيكنان تيم ملي بارها گفتند كه نه به خاطر پاداش كه به خاطر مردم و افتخار ايران بازي مي‌كنند اما آيا اين نوع برخورد نمي‌تواند باعث دلسردي آنها شود؟
مسئله اين است كه آقايان بايد به قول‌ها و وعده‌هايي كه مي‌دهند پايبند باشند اما مهم‌تر از آن نحوه برخوردهاست. بدون شك هيچ بازيكني براي پاداش بازي نمي‌كند اما پاداش‌هايي كه وعده‌اش داده مي‌شود بايد در شأن تيم ملي فوتسال و بازيكنان آن باشد و به وقتش پرداخت شود. اين بازيكنان با شرايط سخت و كمترين امكانات تمرين مي‌كنند.‌اي كاش حمايت‌ها به اندازه انتظاراتي باشد كه از آنها وجود دارد اما متأسفانه اينطور نيست. انتظارات بسيار بالاست و حمايت‌ها ... لازم نيست بگويم كه در چه سطحي است. بازيكنان در شرايط سخت اما با دل و جان كار مي‌كنند. روا نيست تلاش‌هاي آنها ناديده گرفته شود و پاداش اين موفقيت‌ها در لابه‌لاي وعده‌ها و بعد از عكس‌هاي يادگاري به دست فراموشي سپرده شود.
سرمربي تيم ملي قبل از راهي شدن به چين تايپه گفته بود مرا هم به راحتي كنار مي‌گذارند. او از شرايط راضي نبود. در جريان مسابقات هم شرايط خوب نبود . مثلاً بازيكنان در خصوص تغذيه به شدت مشكل داشتند.
با ناظم‌الشريعه كاملاً موافق هستم. اينكه شرايط، امكانات و حمايت‌ها در حدي كه بايد نيست. الان بعد از اين قهرماني همه نگاه‌ها به جام‌جهاني 2020 است. ما بعد از كسب سكوي سوم جهاني بايد به فينال فكر كنيم اما آيا امكانات لازم را در اين راستا داريم؟ نگاه كنيد ببينيد مثلاً اسپانيا و روسيه شرايطشان چطور است، امكاناتشان چطور، اردوها و بازي‌هاي تداركاتي كه دارند با چه اصول و برنامه‌اي پيش مي‌رود. بله مي‌توانيم به فينال جام جهاني هم برسيم اما به شرط آنكه اول برنامه داشته باشيم و دوم امكانات و مهم‌تر از همه اينكه حمايت شويم. نمي‌توان همه بار را به دوش بازيكنان و كادر فني انداخت و تنها روي مسائل فني حساب كرد. بدون امكانات و تنها با تكيه بر بار فني بازيكنان و توان كادر فني نمي‌توان به موفقيت‌هاي بيشتر رسيد.
البته نمي‌توان منكر توان فني بازيكنان شد. حسين طيبي آقاي گل مي‌شود  و علي‌اصغر حسن‌زاده بهترين بازيكن مسابقات مي‌شود. در خصوص ناظم‌الشريعه نيز كسب قهرماني جام ملت‌ها و پيش از آن سومي جام جهاني خود گوياي توانايي‌هاي اوست.
كسي منكر توان فني تيم ايران و كادر فني آن نيست. همانطور كه گفتيد نتايج خود گوياي همه چيز هست. نتايجي كه شانسي به دست نيامده است. مگر مي‌شود شانسي همه تيم‌ها را با نتايج بالا كنار بزنيد و بر سكوي قهرماني بايستيد. اما نمي‌توان تنها با تكيه به مسائل فني انتظار ايستادن بر سكوهاي جهاني را داشت. بايد برنامه و امكانات داشت و حمايت كرد. در آن صورت مطمئن باشيد شاهد بهترين نتايج خواهيم بود اما به شرط آنكه آقايان در باد اين قهرماني‌ها نخوابند و در پي اين موفقيت‌ها، مشكلات و كمبودها را فراموش نكنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار