کد خبر: 895161
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامي به بحث فساد و ضرورت مبارزه با آن بار ديگر بحث مقابله با اژدهاي هفت سري را كه مي‌تواند بنيان نظام را تهديد كند، در رأس اخبار قرار داد.
مهدی پورصفا

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار پرسنل نيروي هوايي به مناسبت 19 بهمن ماه به نكاتي اشاره فرمودند كه مي‌توان از آن به عنوان آسيب شناسي مهم‌ترين معضلات انقلاب اسلامي در آستانه 40 سالگي آن ياد كرد. ايشان در سخنراني خود با اشاره به توطئه‌هاي گوناگون دشمن عليه نظام جمهوري اسلامي در طول سال‌هاي گذشته بزرگ‌ترين تهديد عليه نظام جمهوري اسلامي ايران را ناكارآمد نشان دادن اين نظام معرفي كردند. معظم له در بخشي از سخنان خود با اشاره به ضرورت گسترش عدالت تصريح كردند: عدالت لازم است؛ بايد با فساد مبارزه بشود، با ظلم مبارزه بشود، البته خيلي سخت است. فساد مثل اژدهاي هفت‌سر افسانه‌هاست، يك سرش را كه مي‌زني با شش سر ديگر حركت مي‌كند، از بين بردنش آسان نيست. برخورد با آن كساني كه منتفع از فساد هستند كار بسيار سختي است ولي از آن كارهايي است كه حتماً بايد انجام بگيرد. سخناني كه بيش از همه خطاب آن با مسئولان ارشد نظام و دست‌اندركاران مبارزه با فساد بود. 
 اين اولين بار نيست كه رهبري اين چنين قاطعانه در خصوص فساد و خطرات آن براي نظام جمهوري اسلامي سخن مي‌گويند. در گذشته نيز ايشان فرمان 8 ماده‌اي مبارزه با فساد را به منظور توجه هر چه بيشتر نهادهاي اجرايي و قضايي به فساد صادر كردند. فرماني كه متأسفانه آنچنان كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفت و در صورت توجه به آن شايد هم اكنون شاهد شكايت گسترده مردم از فساد و تبعات آن نبوديم. اگر بخواهيم راهكاري قاطع براي مقابله با فساد ارائه دهيم بايد به سر منشأ اصلي آن نيز توجه كنيم. واقعيت اين است كه با توجه به وابستگي اقتصاد ايران به نفت، اصلي‌ترين راه‌هاي ميانبر براي رسيدن به منابع ثروت از مسير دولت مي‌گذرد. همين راه‌هاي ميان‌بر است كه موجب انباشت ثروت در دست عده‌اي خاص و سيستمي شدن فساد مي‌گردد. اين شبكه گسترده با پيوندهاي وسيعي كه در درون قدرت ايجاد مي‌كند بلافاصله به گسترده شدن هر چه بيشتر فساد در درون دستگاه‌هاي اجرايي مي‌انجامد. فرآيندي كه بارها از سوي صاحب نظران به عنوان اصلي‌ترين تهديد عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح شده است. 
نگاهي به ابعاد مختلف اين شبكه به خوبي نشان مي‌دهد كه پايه‌هاي تشكيل اين شبكه به زماني باز مي‌گردد كه مسئولان اولين دولت‌هاي پس از جنگ اولويت اصلي را به رشد اقتصادي همه جانبه و تامين منابع براي رشد اقتصادي صرف اختصاص دادند. رويكردي كه عدالت بين اقشار مختلف مردم را به حاشيه سوق داد و سبب شد طيف وسيعي از مديران تكنوكرات دولتي با اتكا به همين منابع بتوانند حجم عظيمي از ثروت‌هاي بادآورده را به چنگ بياورند. 
مهم‌ترين دليلي كه مي‌توان براي اتخاذ اين رويكرد ذكر كرد، حال و هواي آن زمان دنيا به خصوص پس از فروپاشي شوروي بود. از سوي ديگر رشد جهشي برخي از كشورهاي تحت زعامت بلوك غرب كه روشن‌ترين نمونه آن در كشورهاي موسوم به ببرهاي آسيايي در ناحيه جنوب شرقي آسيا بود بسياري از رهبران جهان سوم را به اين تفكر سوق داد كه آزادسازي اقتصادي و گسترش فضاي سرمايه‌داري مي‌تواند سبب رشد و جبران عقب‌ماندگي‌هاي گذشته شود. ‎فضاي ذهني مديران اجرايي نظام نيز در آن مقطع از اين فضاي بين‌المللي بي‌تاثير نبود و ما شاهد بوديم كه پس از پايان جنگ همين الزامات بين‌المللي و البته تقاضاي داخلي براي ايجاد گشايش اقتصادي سبب اجراي سياست‌هايي شد كه از آن به عنوان دولت سازندگي نام برده مي‌شود. 
   
جذب سرمايه با فساد

در طول اين دوران متوليان اصلي جذب سرمايه، به خصوص درمناصب دولتي توانستند از طريق دستيابي به همين رانت‌هاي عظيم اقتصادي ارتباطات وسيعي در بدنه دولت و همچنين با بخش خصوصي دست پيدا كنند. طبقه نوكيسه جديد كه در حقيقت در دو دهه اخير به ثروت فوق‌العاده‌اي رسيده است از لحاظ بينش سياسي تعلقي به فرهنگ بومي ايران ندارد. اين طبقه جديد كلان‌ثروتمندي است كه از طريق يك بازار ناقص و دولتي به ثروتي انبوه دست يافته است و منشأ انباشت و تكثر ثروت خود را از طريق رانت‌هاي دولتي مي‌بيند و از اين طريق رشد و ارتزاق مي‌كند. اين طبقه جديد نه به دنبال منافع ملي است و نه به دنبال فرهنگ سنتي و به وسيله زور و تزوير نفوذ خود در عمق دستگاه‌هاي حكومتي به پيش مي‌رود. اين طبقه جديد علاوه بر استفاده از رانت‌هاي دولتي با ايجاد لابي‌هاي گسترده با مراكز قدرت به دنبال جلوگيري از هرگونه تغييري است كه بتواند منافع آنها را به خطر بيندازد. 
   
انتظار مردم مقابله با فساد است

با چنين شرايطي مي‌توان به خوبي به تشبيه مقام معظم رهبري از اژدهاي هفت سر رسيد. در حقيقت براي مقابله با فساد و طبقه نوكيسه‌اي كه ارتباطات خود را تا عمق دستگاه‌هاي دولتي برده است، نياز به تلاشي عظيم و همچنين هوشمندانه نياز است. انتظار مردم در 40 سالگي انقلاب اتخاذ همين سياست هوشمندانه است. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
چرادرمقابل این عده ای که حتی زیادهم نیستندکاری انجام نمیشودکه اینگونه به منافع کشورمان ضررمیرسانندایااین افرادسزاوارمرگ نیستندکه اینگونه مانندخوره به جان این کشورافتاده اند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار