هنوز حاشيههاي قبلي طرح ترافيك جديد پايان نيافته كه موضوع دريافت معاينه فني برتر براي تخفيف 20 درصدي از سوي شهرداري براي خودروهاي نو مطرح شدهاست؛ اين در حالي است كه پليس اخذ معاينه فني را براي خودروهاي تا چهار سال عمر خلاف قانون ميداند. اينكه چرا شهرداري مصر است تا برخي حرفهاي خلاف قانون خود را به كرسي بنشاند و شهروندان را سرگردان كند،جاي تأمل دارد.
چند ماهي است كه شهرداري كليد طرح جديد ترافيك را زده و با لابيگري و اصرار اين طرح را به تصويب رسانده است. بسياري از كارشناسان ايرادات فراواني به پروسه اجرايي اين طرح گرفتهاند.
طرح جديد شهرداري پس از تغييرات كلي در شوراي عالي ترافيك در شورا ي شهر پايتخت تصويب شده و در انتظار تأييد نهايي فرمانداري براي اجرا است.
در تازهترين موضوعات مطرح شده، شهرداري براي تشويق مردم به منظور كاهش آلودگي هوا تخفيفاتي در طرح در نظر گرفته و يكي از اين اقدامات دريافت معاينه فني برتر حتي براي خودروهايي است كه يك روز از عمر آنها ميگذرد. اين در حالي است كه بر اساس قانون خودروهاي زير چهار سال نياز به معاينه فني ندارند. محسن پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در اين باره گفت: تفاوت قيمت عوارض براي خودروهايي كه معاينه فني برتر دارند، با خودروهايي كه معاينه فني معمولي دارند 20 درصد يعني حدود يك ميليون تومان در سال است.
وي افزود: همه خودروها ميتوانند معاينه فني برتر اخذ كنند؛ چراكه تنها تفاوتي كه ميان معاينه فني برتر و معمولي وجود دارد، اين است كه خودرو در دور موتور تند (2هزار و500 دور در دقيقه) ارزيابي و خروجي اگزوز اندازهگيري ميشود؛ لذا بيشتر به تنظيم موتور و اصلاح آن توجه ميشود و هر خودرويي كه بتواند معاينه فني معمولي اخذ كند، ميتواند با تنظيم موتور و تعميرات، گواهي معاينه فني برتر هم دريافت كند.
پورسيدآقايي گفت: در اين شرايط براي افرادي كه با خودرويشان بهصورت مداوم در محدوده طرح ترافيك تردد ميكنند، به صرفه است كه معاينه فني برتر اخذ كنند.
وي افزود: بر اساس قانون خودروهاي نو تا چهار سال پس از توليد از معاينه فني معمولي معاف هستند،اما اگر تمايلي به استفاده از تخفيف 20 درصدي وجود داشته باشد، حتي خودروهايي كه يك روز از توليدشان گذشته باشد نيز بايد معاينه فني برتر دريافت كنند.
پليس اين كار شهرداري را غير قانوني عنوان كرد. سردار محمد رضا مهماندار، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در مورد موضوع معاينه فني برتر گفت: اجبار براي داشتن معاينه فني معمولي يا برتر براي خودروهاي داراي عمر زير چهار سال خلاف است.
درحقيقت بايد گفت معاون شهردار تهران كه بايد مجري قوانين باشد،خود با دور زدن قانون و تفسير به رأي، قانون را براي رسيدن به اهداف خود به چالش كشانده است. با اين اوصاف بايد ديد كه فرمانداري در خصوص كليات طرح جديد و اين موضوع چه موضعي خواهد داشت تا حق شهرونداني كه داراي خودروي نو هستند، از بين نرود.
بحث درآمدزايي شهرداري از جيب شهروندان به تفسير به رأي قانون هم رسيده و ظاهراً اين قصه همچنان سر دراز دارد.