کد خبر: 895150
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بیژن یانچشمه
چندي است كه مدرك‌گرايي جاي خود را به حرفه‌آموزي داده است.  در اين زمينه رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي مي‌گويد ۸۰ درصد حرفه‌ها آموزش مهارتي ندارند.  
افزايش مراكز آموزشي و استقبال از مدرك‌گرايي سبب شده است تا فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف در بازار كار همچنان بيكار و سرگردان بمانند.  
نبود تخصص از يكسو و كمبود نيروي حرفه‌اي موجب شده تا بيشتر جوانان و افرادجوياي كار به دنبال كار دولتي يا پشت‌ميز‌نشيني باشند.  در سال‌هاي اخير رهبر معظم انقلاب بارها بر اقتصاد مقاومتي تأكيد كرده‌اند كه مصداق اين سخنان در اين بخش يعني تحصيلكردگان با حرفه‌آموزي به‌دنبال اشتغالزايي باشند تا كشور در مسير توسعه قرار گيرد.  
ابراهيم صالحي، ‌عمران رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي خاطرنشان كرد: متأسفانه براي بسياري از مهارت‌ها و حرفه‌هايي كه در جامعه وجود دارد،  آموزشي وجود ندارد؛ يعني ۸۰ درصد حرفه‌ها آموزش مهارتي ندارند و فرد با تجربه شخصي وارد شده و اين باعث مي‌شود سطح بهره‌وري آن كاهش يابد.  
رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي ضمن تأكيد بر اينكه در جامعه به تكنسين نياز داريم،  افزود: در كشورهاي توسعه‌يافته ۱۷،  ۱۸ درصد نيروي كار را تكنسين‌ها تشكيل مي‌دهند؛‌در حالي كه در كشور ما به اين شكل نيست.  دانشگاه فني و حرفه‌اي آمادگي كامل دارد،  آموزش‌هاي مهارتي را در طول دو سال مدت سربازي به سربازان ارائه دهد تا بتوانند بعد از خدمت سربازي وارد حرفه و شغلي شوند كه به آن علاقه‌مند هستند.  
 گام برداشتن در زمينه خودكفايي فقط و فقط با پيشرفت علمي و توليد حاصل مي‌شود.  براين اساس حرفه‌آموزي بايد در كنار آموزش دانشگاهي و مدارس به‌شكل جدي‌تري گنجانده شود تا كشور قادر باشد نياز‌هاي اولويت‌دار خود را از ظرفيت‌هاي دروني كسب كند.  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار