کد خبر: 895142
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در پي افزايش نرخ ارز، رئيس‌کل بانک مرکزي در نامه‌اي به سازمان امور مالياتي ضمن ارسال اسامي خريداران عمده ارز، رسيدگي به مبادلات آنان را درخواست کرد...
بهناز قاسمی

روز گذشته درپي افزايش نرخ ارز به 4هزار‌و‌850 تومان رئيس كل بانك مركزي در نامه‌اي به سازمان امور مالياتي اسامي خريداران عمده ارز به همراه ميزان معاملاتشان را تا 17 دي ماه سال جاري ارسال كرد و رسيدگي به مبادلات اين اشخاص را خواستار شد. اين در حالي است كه تعداد صرافان و بانك‌هايي كه ارز دولتي در اين مدت از بانك مركزي اخذ كرده‌اند و ميزان ارز توزيعی، همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. 
يكي از افتخارات دولت روحاني برقراري ثبات و آرامش در بازار ارز بود، ولي بيش از دو ماه است اين بازار رنگ آرامش را به خود نديده و اين درحالي است كه رئيس كل بانك مركزي وعده بازگشت آرامش به اين بخش را در بهمن و اسفند داده بود، ولي نه تنها آرامشي در بازار برقرار نشد، بلكه قيمت دلار به بالاترين نرخ خود رسيد و ركورد 4 هزار و 850 تومان را هم زد. 
به گفته فعالان بازار، يكي از اصلي‌ترين دلايل ركورد جديد و عجيب قيمت دلار در روز گذشته بالا رفتن نرخ فروش ارز در صرافي‌هاي بانكي است، چراكه پيش از ظهر ديروز صرافي‌هاي بانك‌ها نرخ فروش دلار براي اشخاص را 4 هزار و777 تومان اعلام كردند و دقايقي بعد از آن اين نرخ را به 4 هزار و 793 تومان افزايش دادند. از اين رو به نظر مي‌رسيد، ديروز به تعداد افراد در صف افزوده شده و صفوف چند متري ايجاد شده بود. 
نبش خيابان منوچهري نیز غوغا بود، دلالان و افراد عادي آنچنان در كنار صرافي‌هاي جنب پاساژ افشار و در آن ميدانك معروف تجمع كرده بودند كه به سختي مي‌شد از بين جمعيت عبور كرد. 
این اتفاقات در حالی است که اين روزها بانك مركزي روزانه در حال عرضه ارز به بازار است، اما هر روز قيمت ارز بالا مي‌رود و معلوم نيست نقطه توقف بهاي ارز دقيقاً كجاست؟
دكتر ابراهيم رزاقي اقتصاددان معتقد است كه طولاني‌شدن روند صعودي قيمت‌ها سرمايه‌ها و نقدينگي در ساير بازارها را به سمت بازار ارز مي‌كشاند و در آن شرايط هرچقدر ارز به بازار تزريق شود، بلعيده مي‌شود و اقتصاد با تقاضاي سيري‌ناپذير سوداگري ارزي مواجه خواهد شد. 
به گفته وي، افزايش قيمت دلار از سوي صرافي‌هاي بانكي مهم‌ترين عامل افزايش قيمت دلار در اين بخش است، علاوه بر صرافي‌هاي بانكي نمايندگان پتروشيمي‌ها كه در روزهاي اخير حضور پررنگي در فروش دلار مقابل پاساژ افشار داشتند، قيمت‌ها را بالا برده و با نرخي نزديك، نرخ كف بازار به عموم مردم دلار مي‌فروشند. 
رزاقي درخصوص دلايل افزايش نرخ دلار از سوي بانك مركزي مي‌گويد: افزايش نرخ دلار از سوي بانك مركزي چند دليل دارد كه نخستين دليل آن پراكنده‌كردن مردم از صف‌هاي طولاني خريد دلار است، چراكه اگر اختلاف دلار دولتي با آزاد كم باشد، طبيعتاً مردم تمايلي به حضور در صف و انتظار چندين ساعته براي خريد دلار ندارند. 
وي مي‌افزايد: يكي ديگر از دلايل اين است كه وقتي بازار ميل به خريد دارد، بانك از قيمت بالا تزريق را شروع مي‌كند و البته سومين دليل هم اين است كه قيمت بانك واقعي‌تر شده و به قيمت بازار نزديك مي‌شود. 
وي تأكيد مي‌كند: زماني سياست‌هاي بانك مركزي در اين بخش نتيجه مي‌دهد كه عرضه ارز گسترده باشد، نه قطره چكاني چراكه روش قطره‌چكاني در خيابان فردوسي جواب نمي‌دهد. 
وي همچنين مي‌گويد: زماني كه قيمت دلار صبح ديروز به 4 هزارو 800 تومان رسيد، اگر پتروشيمي‌ها و نمايندگان بانك مثل روزهاي قبل مقابل پاساژ افشار به فروش دلار مي‌پرداختند، به يك‌باره نرخ ارز در بازار پرواز نمي‌كرد. 
رزاقي تأكيد مي‌كند: همين الان مقابل پاساژ افشار دلار به صورت نقدي و بدون ماليات و دريافت كارت ملي با قيمت 4 هزارو 850 تومان به مردم فروخته مي‌شود و بازار ساعت به ساعت در حال آشفتگي قيمت‌هاست. 
  
تب خريد دلار همچنان بالاست 

براساس اين گزارش، تشديد نوسانات در بازار ارز هرچند همزمان با توصيه‌هاي رئيس‌جمهور و رئيس كل بانك مركزي به مردم براي نخريدن دلار شده، ولي كماكان صف‌هاي طولاني مقابل صرافي‌هاي مجاز و البته صرافي‌هاي بانكي در خيابان فردوسي وجود دارد كه اين نشان مي‌دهد تب خريد دلار همچنان در بين مردم بالاست. 
يكي از فعالان بازار ارز مي‌گويد: اگر بانك مركزي در طرح پيش‌فروش سكه قيمت نهايي را اعلام مي‌كرد، مردم به جاي اينكه براي خريد دلار صف بكشند بايد در شعب بانك ملي تجمع مي‌كردند، ولي طرح پيش فروش براي مردم جذاب نبود و به خاطر همين كماكان شوق خريد دلار بالاست. 
  
ورود سازمان امور مالياتي و احتمال کاهش صف خرید

در آشفته بازاري كه روزگذشته با افزايش نرخ دلار دولتي در صرافي‌ها به وجود آمد، بانك مركزي با ارسال نامه‌اي به سازمان امور مالياتي خواستار پيگيري معاملات خريداران ارز شد. 
روز گذشته ‌رئيس كل بانك مركزي در نامه‌اي به رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور ضمن معرفي خريداران عمده ارز به همراه ميزان دلار خريداري شده از ابتداي سال جاري تا 17 دي‌ماه، خواستار رسيدگي به مبادلات اين اشخاص و اقدام لازم درخصوص وصول ماليات‌هاي متعلقه شد. 
هرچند كه اين اقدام بانك مركزي ممكن است در كوتاه‌مدت صف‌هاي طويل مقابل صرافي‌ها و بانك‌ها را كاهش دهد، اما در كنار اعلام اسامي خريداران دلار ضروري است كه اسامي و تعداد بانك‌ها و صرافي‌هايي كه در اين مدت ارز دولتي دريافت كرده‌اند، اعلام شود.
علاوه بر اين ميزان ارزي كه دولت در اين مدت در ميان صرافان و برخي شعبات بانك‌ها توزيع كرده نيز بايد اعلام عمومي شود. 
ضمن اينكه ميزان ارزي كه واحد‌هاي پتروشيمي، فولادي‌ها و احياناً تجار و بازرگانان در بازار عرضه كرده‌اند، بايد شفاف‌سازي شود تا شايد پيگيري‌هاي سازمان امور مالياتي و برخي از دستگاه‌هاي نظارتي از آشفته بازار ارز به نتيجه مثبتي برسد. 
در نامه سيف آمده است: احتراماً، پيرو مكاتبات پيشين منتهي به نامه شماره 100556‏‏‏/96 مورخ 07‏‏‏/04‏‏‏/1396 موضوع گردآوري و ارسال اطلاعات خريداران عمده دلار به استحضار مي‌رساند، با عنايت به لزوم استقرار ثبات در بازار ارز، استمرار روند معرفي خريداران موصوف در راستاي اجراي سياست‌هاي كنترل بازار ارز و با هدف جلوگيري از اقدامات سوداگرانه و فعاليت‌هاي دلالي كه منجر به كتمان درآمد واقعي و فرار مالياتي مي‌شود، بانك مركزي به منظور ارتقاي سطح تعاملات خود با آن سازمان تا سر حد امكان و شناسايي و وصول دقيق درآمدهاي مالياتي دولت، ضمن رديابي و تشخيص دلالان ارزي، اقدام به استخراج و ارائه اطلاعات اين اشخاص كرده است. 
بر همين اساس و بنا بر نتايج حاصل از بررسي‌هاي صورت گرفته در ارتباط با مبادلات ارزي در دوره زماني مربوط به ابتداي سال جاري لغايت 17‏‏/10‏‏/1396، حجم بسيار زيادي از مبادلات دلار به نام اشخاص معدودي ثبت شده كه به پيوست مشخصات هويتي به همراه ميزان دلار خريداري شده توسط ايشان ارسال مي‌شود. لذا خواهشمند است دستور فرماييد، پس از رسيدگي به مبادلات اشخاص مذكور، اقدامات لازم درخصوص وصول ماليات‌هاي متعلقه صورت پذيرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
با سلام .کسانیکه از امنیت و امکانات کشور برای تجارت استفاده نموده اند .شرعا و قانونا باید مالیات بدهند
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
قدر خوب بود فروشندگان اصلی ارز را نیز با این قیمت وحشتناک معرفی میکردید. البته ما نگران افت ارزش چندرغاز حقوق بازنشستگی هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار