کد خبر: 895138
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
روز گذشــــته کنفرانسی برای بازسازی عراق در کویت آغاز به کار کرد اما تردید در نیت واقعی امریکا و عربستان در حمایت از این کنفرانس باعث شده ایران با احتیاط در این کنفرانس گام بردارد.
به گزارش «جوان» صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت، کشور میزبان کنفرانس بازسازی عراق روز گذشته گفت: «جامعه جهانی باید پیام واضحی را درباره حمایت از عراق در بازسازی این کشور بفرستد.» این ‌کنفرانس که روز گذشته در کویت با حضور شرکت‌‌‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی و موسسات مالی جهانی آغاز به کار کرد، به نوعی اولین گام بین‌المللی برای ترسیم چارچوپ بازسازی عراق پس از پایان داعش در این کشور محسوب می‌شود.  بیش از سه سال جنگ علیه داعش ویرانی‌های گسترده‌ای برای عراق به ارث گذاشته است که بازسازی آن نیازمند میلیارد‌‌‌ها دلار سرمایه‌گذاری است. حالا با برگزاری کنفرانس عراق مقامات بغداد امیدوارند بخشی از منابع لازم را تأمین کنند.

سلمان الجمیلی، وزیر برنامه‌ریزی عراق روز گذشته در کویت اعلام کرد: «به بودجه 88/2 میلیارد دلاری نیاز دارد تا ویرانی‌ حاصل از درگیری‌‌‌‌ها را ترمیم کند.» ‌ناظران معتقدند اینکه چه کسانی این منابع را تأمین می‌کنند و چگونه توزیع می‌شود از اهمیت زیادی در وضعیت اقتصادی و سیاسی عراق پس داعش دارد.  امریکا و عربستان سعودی در سطح دیپلماتیک و رسانه‌ای از برگزاری این کنفرانس حمایت قابل‌توجهی به عمل آورده‌اند اما درباره اینکه واقعاً تا چه حدی حاضر خواهند شد سرمایه‌گذاری کنند تردیدهای زیادی وجود دارد. رویترز دو روز مانده به شروع کنفرانس کویت طی گزارشی خبر داد ترامپ به حیدر العبادی پیام فرستاده است که واشنگتن پولی برای بازسازی عراق نخواهد داد اما بخش خصوصی را تشویق خواهد کرد در آن کشور سرمایه‌گذاری کند. در همین حال ناظران درباره اینکه عربستان منابع لازم را برای بازسازی عراق داشته باشد، تردید دارند. جنگ یمن و «دیپلماسی دسته چکی‌» آل‌سعود هزینه‌های زیادی را برای ریاض در پی داشته است، در حدی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مجبور شده برای جبران هزینه‌‌‌‌ها نخبگان ثروتمند را بازداشت کند تا از آنها تحت عنوان «مبارزه با فساد‌» باج بگیرد. 

روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد عربستان گزارش داد: محمد بن سلمان انتظار دارد ۱۳میلیارد دلار تا پایان سال جاری میلادی از طریق توافق با شاهزاده‌‌‌‌ها، تجار و مقامات عربستان به دست آورند.  به نظر می‌رسد ریاض و واشنگتن بیشتر به دنبال مهار آنچه «نفوذ ایران‌» می‌خوانند، هستند تا اینکه واقعاً به دنبال بازسازی ویرانی‌های عراق باشند. این تحولات باعث شده هیئت ایرانی با احتیاط در کنفرانس کویت حاضر شود. در حالی که بعضی شایعات حاکی از آن بود که تهران به این کنفرانس دعوت نشده اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان از حاضرین روز گذشته در کنفرانس بود. سید حمید حسینی، دبیر اتاق بازرگانی ایران و عراق به «جوان» گفت هیئتی از بخش خصوصی در این کنفرانس حاضر خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه ایران نگران روابط اقتصادی خود با عراق نیست، گفت هدف اصلی هیئت ایرانی برآورد صحنه در کویت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار