کد خبر: 894955
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
الان حدود هفت سال از جنگ سوریه می‌گذرد و تاکنون هیچ طرفی از ایجاد وضع کنونی در سوریه به اندازه رژیم صهیونیستی نفع نبرده است.
احمد کاظم زاده
الان حدود هفت سال از جنگ سوریه می‌گذرد و تاکنون هیچ طرفی از ایجاد وضع کنونی در سوریه به اندازه رژیم صهیونیستی نفع نبرده است. در واقع رژیم صهیونیستی مسبب و بانی اصلی تبدیل سوریه به ویرانه بوده و در واقع مدیریت اصلی این بازی کثیف را برعهده داشته است. این رژیم در انتقال بخشی از نیروهای تکفیری به داخل سوریه و همچنین تسلیح و تجهیز آنها به انواع تسلیحات نقش داشته است و بار‌‌‌‌ها در جبهه جنوبی سوریه به نفع نیروهای مسلح و تکفیری وارد عمل شده است‌. همچنین این رژیم بار‌‌‌‌ها به حریم هوایی سوریه تجاوز کرد و انبارهای تسلیحاتی ارتش سوریه را مورد هدف قرار داده تا نتواند در برابر نیروهای مسلح و تکفیری مقاومت کند اما در عرصه تبلیغات مدعی شده است این حملات برای جلوگیری از انتقال تسلیحات حزب‌الله به لبنان بوده است. 

با توجه به گستره و تکرار این حملات و تجاوزات همواره این سؤال مطرح بوده است که سوریه تا کی صبر پیشه خواهد کرد و در قبال این همه تجاوز اغماض و خویشتنداری نشان خواهد داد؟ در واقع ارتش سوریه بعد از سال‌‌‌‌ها حزم و احتیاط در نهایت پاسخ این سؤال را روز‌‌‌‌‌ شنبه داد و پدافند موشکی سوریه یک هواپیمای اف 16 این رژیم را بر فراز جولان سرنگون کرد. 
با این اقدام سوریه چند نکته مشخص شد:

نخست اینکه دولت و ارتش سوریه تاکنون صبر کرده بودند که اوضاع آشفته داخلی را سروسامان دهند و بعد به تهدیدهای خارجی برسند. از این رو بعد از اینکه دولت و ارتش سوریه با حمایت متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی اش موفق شده‌اند در داخل پرونده داعش را ببندند و دیگر گروه‌های مسلح و تکفیری را در آستانه فروپاشی قرار دهند کم‌کم فرصت مقابله با تهدیدهای خارجی را نیز پیدا می‌کنند‌. 

دوم اینکه سرنگونی هواپیمای اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی متعاقب سرنگونی یک فروند هواپیمای سوخوی روسیه در جبهه شمالی روی داد ضمن اینکه پیش از این نیز حملات گسترده‌ای به دو پایگاه هوایی و دریایی روسیه در سوریه ترتیب داده شده که البته این حملات نافرجام ماند. در هر دوی این حملات رد پای امریکا و رژیم صهیونیستی مشخص بود. با این پیشینه نقش روسیه نیز در سرنگونی هواپیمای رژیم صهیونیستی مشخص می‌شود به‌خصوص آنکه روسیه سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته را در سوریه مستقر کرده‌ است.

سوم اینکه سرنگونی هواپیمای اف 16 رژیم صهیونیستی بار دیگر نقطه ثقل تحولات را از جبهه شمالی به جبهه جنوبی منتقل کرد و حاشیه امنی را که این رژیم از تشدید درگیری‌‌‌‌ها در جبهه شمالی احساس می‌کرد‌، از بین برد و علاوه بر این در برابر هر گونه تجاوز سرزمینی رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کرد‌. این رژیم از چند سال پیش هم در پی ایجاد کمربند امنیتی در منطقه جولان برای تصرفات جدید بوده است و هم اینکه می‌خواسته بخش‌های از اراضی سوریه را وجه‌المصالحه حل بحران فلسطین در چارچوب معامله قرن قرار دهد و از این دید سرنگونی هواپیماهای اف 16 آن هم بر فراز جولان هشداری بجا و قاطع بوده و دارای آثار بازدارندگی است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار