کد خبر: 894850
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
با امضای تفاهم‌نامه بین ستاد اجرايي فرمان امام(ره) و آموزش و پرورش انجام می‌شود
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پس از بهره‌برداری و تحویل یکهزار مدرسه برکت با 6هزار کلاس درس ، روز گذشته و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تفاهم نامه ساخت هزار مدرسه دوم را با آموزش و پرورش منعقد کرد که بر اساس آن قرار است اين ستاد از طریق بنیاد برکت و با هماهنگی سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، هزار مدرسه دیگر را تا پایان سال ۱۴۰۰ در مناطق کمتر توسعه یافته کشور ساخته و تحويل آموزش و پرورش بدهد.

نويسنده: محمدرضاهاديلو

بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام(ره) که احداث مدارس برمبنای اعلام نیاز اداره‌های کل آموزش و پرورش استان‌ها را با اولویت مناطق محروم و نیازمند در دستور کار خود دارد، روز گذشته و پس از بهره برداري و تحويل هزار مدرسه اول ، ساخت یک هزار مدرسه‌ی دیگر را در مناطق محروم بر عهده گرفت.

به گزارش جوان رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ساخت دومین هزار مدرسه برکت گفت: امروز (يکشنبه) تفاهم‌نامه ساخت 430 مدرسه از هزار مدرسه را با آموزش و پرورش منعقد کردیم که هزار میلیارد تومان هزینه براي آن پیش بینی شده است . ظرفیت دانش آموزان اين مدارس ۱۳۰ هزار دانش آموز خواهد بود که در مهر ماه سال ۹۷ حدود ۳۰۰ مدرسه با ۲۰۰۰ کلاس درس و ظرفیت ۴۴ هزار دانش آموز در مناطق روستایی، محروم و زلزله‌زده تقديم دانش آموزان خواهد شد تا گامی دیگر در جهت کمک به پیشرفت و آبادانی مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و گسترش عدالت ‌آموزشی باشد.

محمد مخبر دزفولی ادامه داد: البته تجهیز مدارس با آموزش و پرورش است و ما در محل احداث، حجم مدرسه یعنی چند کلاسه بودن و تجهیز آن دخالتی نداریم ولی ساخت آن را تمام و کمال انجام می‌دهیم.

وي اضافه کرد: مباحثي مانند استحکام، کیفیت، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی استانداردها به جدیت دنبال می‌شود کما اینکه در این مدت در مدارس، بیمارستان و خانه‌هایی که ساختیم این موارد رعایت شده و دقت کردیم که از استانداردهای مهندسی بهره‌مند باشد.

مخبر ادامه داد: در طول چند سال گذشته نهضتی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و آن هم نهضت اشتغال بود. در حال حاضر کارهای سنگینی انجام می‌دهیم و در حال ساخت مدرسه، مسجد و بیمارستان هستیم. همچنین به انجام کارهایی چون پرداخت هزینه بیماران سرطانی، زیر پوشش قرار دادن کودکان یتیم، پرداخت قرض‌الحسنه و ... نیز می‌پردازیم اما همه این اقدامات جنبی هستند و شاید حدود ۲۵ درصد کارهای ستاد را تشکیل دهند. محور اصلی کار ستاد توانمندسازی مناطق محروم و توانمندسازی اقتصادی آنهاست که طی چند سال گذشته حدود ۳۶۰ هزار فرصت شغلی که برخی از آنها عملیاتی شده و برخی دیگر نیز در حال عملیاتی شدن است، انجام داده ايم.

*حرکت به سمت عدالت آموزشي

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نيز در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰۰ مدرسه دوم برکت گفت: حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی موجود ما فضاهایی است که نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارد؛ به عبارت دیگر ۳۰ هزار مدرسه از جمله مدارسی هستند که باید به سرعت تخریب، بازسازی یا مقاوم‌سازی شوند و به آن درجه از سطح ایمنی برای تحویل به دانش‌آموزان برسند.

وی ادامه داد: تلاش و کمکی که بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام می‌دهند قابل تقدیر است، اما جنبه مهم‌تر این اقدام این است که در حقیقت نوعی فرهنگ‌سازی در این موضوع است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور خیرینی داریم که همواره باعث افتخار ایرانیان هستند، گفت: از این ۱۰۰ هزار مدرسه‌ای که در کشور داریم حدود ۳۰ هزار مدرسه توسط خیرین ساخته شده است، یعنی یک سوم مدارس ما را خیرین ساخته‌اند و در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند، بنابراین از این جهت حرکت بنیاد برکت، فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت بیشتر خیرین است.

بطحایی اظهار کرد: در آموزش و پرورش همه عددها نجومی و بزرگ است. هزار مدرسه در کنار ا36 هزار مدرسه ، عدد بزرگی نشان داده نمی‌شود اما مهم این است که این ۱۰۰۰ مدرسه در مناطقی ساخته می‌شود که برای آن مناطق امکان کمک‌های مردمی وجود ندارد یعنی این اقدام ، ما را به سمت عدالت آموزشی نزدیک می‌کند، اگرچه ممکن است ۱۰۰۰ عدد بزرگی نباشد اما در راستای تحقق اهداف عدالت آموزشی است.

وي درخصوص تامین نیروی انسانی این مدارس نیز گفت: مدارس از حیث فیزیکی و ساختمان تهیه می‌شوند و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. بنابراین تامین همه نیروی مدارس براساس رویه و برنامه‌های خودش است و برای ۱۰۰۰ مدرسه برنامه خاص نیروی انسانی وجود ندارد. در حقیقت نیروی انسانی این مدارس پس از آماده شدن پیش‌بینی می‌شود و دانش آموزان نیز در کلاس‌ها مستقر خواهند شد و برنامه‌های آموزشی و پرورشی ادامه خواهد داشت.

بطحایی اضافه کرد: صرف‌نظر از مدرسه‌سازی در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار، به شدت نیازمند فضاهای جانبی مانند سالن‌های ورزشی و تفریحی هستیم و در این زمینه خواهش دارم که این پروژه‌ها با جدیت بیش‌تری دنبال شود.

وي افزود:‌ متأسفانه در مناطق محروم مدارسی وجود دارد که فاقد سرویس بهداشتی هستند. بنابراین ساخت سرویس بهداشتی و کتاب‌خانه‌هایی که می‌تواند مرکز دانش‌افزایی بچه‌ها شود، از جمله مواردی است که به شدت نیازمند کمک و مساعدت بنیاد برکت است. خواهشی که در این زمینه دارم این است که این نوع فضاها نیز کماکان در دستور کار قرار گیرند تا در این خصوص نیز دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

در پايان اين مراسم تفاهم‌نامه‌ی ساخت 1000 مدرسه‌ی دوم برکت در محل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توسط رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزیر آموزش و پرورش به امضا رسید.

لازم بذکر است با احداث و تکميل مدارس جديد برکت تا پايان سال 1400 ، شمار مدارس ساخته شده از سوي بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام(ره) به 2 هزار واحد خواهد رسيد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار