کد خبر: 894713
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
در حمله جنگنده‌های امریکا به نیروهای متحد سوريه 100 تن كشته و 25 تن زخمی شدند
حملات جنگنده‌های امریکا به نیروهای هم‌پیمان سوریه كه 125 كشته و زخمی برجای گذاشت، خشم مقامات كرملین را در پی داشته است.
حملات جنگنده‌های امریکا به نیروهای هم‌پیمان سوریه كه 125 كشته و زخمی برجای گذاشت، خشم مقامات كرملین را در پی داشته است. وزارت دفاع روسیه با محكوم كردن این حملات اعلام کرد كه هدف امریکا در سوریه نبرد با داعش نیست بلکه رسیدن به منافع اقتصادی است. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم با بیان اینكه حمله هوایی ائتلاف امریکایی به دیرالزور «جنایت» است، گفت كه این حمله را در شورای امنیت پیگیری می‌كند. 
در شرایطی كه امریکا مدعی است مستقر كردن نیروهایش در سوریه، با هدف نابودی كامل داعش انجام شده است اما این نیرو‌‌‌ها به جای تروریست‌ها، نیروهای مقاومت سوریه را مورد هدف قرار می‌دهند. هرچند روس‌‌‌ها بار‌‌‌ها نسبت به هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه از سوی امریکا هشدار داده بودند اما جنگنده‌های ائتلاف امریکا بار دیگر مواضع نیروهای مقاومت را بمباران كردند. یک مسئول بلندپایه امریکایی روز پنج‌‌شنبه در این باره گفت:«بیش از ۱۰۰ جنگجوی هم‌پیمان دولت سوریه در این حمله کشته شده‌اند و ائتلاف به رهبری امریکا توانست یک حمله بزرگ و هماهنگ شده از سوی آنها را در شامگاه چهار‌‌‌شنبه ناکام بگذارد.» تعداد كشته‌های این حمله ضد و نقیض گزارش شده است و برخی منابع تعداد كشته‌‌‌‌ها را تا 130 نفر نیز گزارش داده‌اند. همچنین در این حمله 25 نفر از نیروهای هم‌پیمان دولت سوریه زخمی شده‌اند. 
این مقام امریکایی كه خواست نامش فاش نشود، به شبکه «سی ان ان‌» گفت که بیش از 500 نفر از نیروهای متحد سوریه با عبور از فرات با توپخانه و سایر تسلیحات به نیروهای دموکراتیک سوریه حمله کردند و نیروهای امریکایی حاضر در منطقه در مقابل با توپخانه و جنگنده‌‌‌ها به آن واکنش نشان دادند. ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا نیز تأیید کرد که حمله‌ای علیه نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه انجام شده است که به ادعاي ائتلاف غربي این حملات در واکنش به «‌حمله غیر قابل توجیه‌» از سوی این نیرو‌‌‌ها بوده است. خبرگزاری رویترز، به نقل از ائتلاف مذکور اعلام کرد که ارتش امریکا در حمایت از نیروهای موسوم به «‌سوریه دموکراتیک‌» که تحت حمایت واشنگتن قرار دارند، وارد عمل شده است. 
این حمله چند روز پس از آن انجام شد كه امریکا بار دیگر دولت سوریه را به انجام حملات شیمیایی علیه گروه‌های تروریستی متهم كرد و وزیر دفاع امریکا مدعی شد كه احتمال مداخله نظامی این كشور در سوریه بعید نیست. منابع میدانی از احتمال کشته‌شدن تعدادی از مستشاران روسیه در پی این حملات خبر دادند اما روس‌‌‌ها صحت این خبر را تأیید نكرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه در تشریح بیشتر این حمله اعلام کرد نیروهای طرفدار دولت سوریه مشغول عملیات ضد داعش در نزدیکی یک پالایشگاه نفت در استان دیروالزور بودند که ناگهان تحت آتش سنگین ائتلاف امریکا قرار گرفتند. 
جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا با رد هرگونه حمله تهاجمی علیه نیروهای ‌هم‌پیمان ارتش سوریه مدعی شد:«این عملیات خود تدافعی بوده است و ما به دنبال دخالت در جنگ داخلی سوریه نیستیم.» مقامات پنتاگون گفته‌اند كه روس‌‌‌ها را از انجام این حمله مطلع ساخته بودند. 
نیروهای سوریه دموکراتیک که ائتلافی متشکل از شبه‌نظامیان کرد و عرب سوریه است، تحت حمایت مستقیم ارتش امریکا قرار دارند و مؤثر‌‌‌ترین هم‌پیمانان واشنگتن در سوریه محسوب می‌شوند. برخی دیپلمات‌های امریکایی پیش‌تر گفته بودند كه حضور 2هزار نیروی امریکایی در شمال سوریه برای دفاع از تشكیل دولت مستقل كردی انجام شده است. 
استان دیرالزور در شرق سوریه، دارای منابع بسیار غنی انرژی است و پیش‌تر كنترل این استان در دست داعش بود كه چند ماه پیش بخش‌‌‌هایی از آن توسط ارتش سوریه آزاد شد و مناطق نفت‌خیز آن نیز در بده و بستان امریکا با گروه داعش به كنترل كردهای سوریه درآمد و این نیرو‌‌‌ها اكنون در دیرالزور حضور دارند. ارتش سوریه گفته است كه عملیات خود را برای آزادی مناطق شمالی از دست كرد‌‌‌ها ادامه خواهد داد. امریکا در سال‌های گذشته بار‌‌‌ها در حمایت از تروریست‌ها، مواضع نیروهای مقاومت را در مناطق مختلف سوریه هدف قرار داده است و این حملات با روی كار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا افزایش یافته است. امریکا در حالی مدعی مبارزه با تروریست‌های داعش است كه نیروهای مقاومت دو ماه پیش با كمك روسیه توانستند با آزادی آخرین مقر داعش، این گروه را نابود كنند. 
  
خشم مسكو و دمشق 

حملات ائتلاف امریکا به نیروهای ارتش سوریه، خشم مقامات روسی را به دنبال داشته است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به حمله جنگنده‌های امریکایی به دیرالزور اعلام کرد هدف امریکا در سوریه، نبرد با داعش نیست بلکه رسیدن به منافع اقتصادی است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیك، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، روز پنج‌‌شنبه در واكنش به این اقدام گفت:«امریکایی‌‌‌ها اصرار دارند که با تروریسم در سوریه مبارزه می‌کنند ولی می‌بینیم که آنها بیرون از این چارچوب قراردارند». وی تأكید كرد به امریکایی‌‌‌ها گفته است که حضورشان در سوریه غیرقانونی است و هیچ کس آنها را به این کشور دعوت نکرده است.  نماینده دائم روسیه به حمله امریکا اشاره کرد و افزود:«مقابله با کسانی که با تروریسم بین‌المللی در خاک سوریه مبارزه می‌کند، جنایت به شمار می‌رود». روسیه بار‌‌‌ها از امریکا خواسته است هرچه سریعتر خاك سوریه را ترك كنند اما امریکایی‌‌‌ها بدون توجه به این هشدارها، با احداث پایگاه‌های جدید و به بهانه مقابله با داعش، حضور خود را تثبیت كرده‌اند. از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه هم حمله هوایی ائتلاف امریکا علیه نیروهای حامی بشار اسد را به عنوان «‌کشتاری‌» که امریکا باید برایش پاسخگو باشد، محکوم کرده و آن را «‌جنایت جنگی‌» خوانده است. سوریه در نامه‌ای به سازمان ملل با «‌غیرقانونی‌» دانستن ائتلاف به رهبری امریکا خواهان انحلال آن شده و از دیگر کشور‌‌‌ها خواسته است که حمله اخیر امریکا را محکوم کنند. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
مرگ بر شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار