کد خبر: 894701
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
خدشه‌دار شدن عزت ايراني از سوي چشم‌بادامي‌ها از تويوتا تا سامسونگ
ماجراي توهين چشم‌بادامي‌ها به ايران و ايراني ماجراي تازه‌اي نيست. چندي پيش بود كه تويوتا بابت فروش خودرويي به سفارت ايران در هند از امريكا عذرخواهي كرد، آن هم در شرايطي كه اين برند زير‌پاي نيروهاي داعش بود و...
زهرا چیذری
ماجراي توهين چشم‌بادامي‌ها به ايران و ايراني ماجراي تازه‌اي نيست. چندي پيش بود كه تويوتا بابت فروش خودرويي به سفارت ايران در هند از امريكا عذرخواهي كرد، آن هم در شرايطي كه اين برند زير‌پاي نيروهاي داعش بود و حالا بي‌احترامي به ورزشكاران ايراني به خاطر يك گوشي تلفن همراه و آن هم به بهانه تحريم ايران از سوي امريكا. 
رفتار تبعيض‌آميز شركت سامسونگ در قبال چهار ورزشكار ايراني حاضر در رقابت‌هاي المپيك زمستاني به دليل تحريم‌هاي امريكا عليه كشورمان با طوفان توئيتري كاربران ايراني و با راه‌اندازي هشتگ «تحريم سامسونگ» مواجه شد. در ميان نظرات كاربران موضوعاتي چون توجه به توليد داخلي و اعتراض به عملكرد دولت در قبال چنين رفتارهايي بيش از همه جلب توجه مي‌كند. خلاصه اينكه ماجرا بر سر هديه دادن يا ندادن چهار گوشي تلفن همراه نيست و ماجرا بر سر زير سؤال رفتن عزت مردم ايران است، آن هم در شرايطي كه بازار ايران در قبضه چشم‌بادامي‌هاست و سايه سنگين تبليغات گسترده و اعطاي حاكميت در بازار كشور هم موجب شده تا توليدات ملي روز‌به‌‌روز مهجور‌تر از قبل شوند، اما اين درست همان نكته‌اي است كه مي‌توان به روشني در واكنش‌هاي توئيتري كاربران فضاي مجازي مشاهده كرد. 
چند سالي مي‌شود تبليغات شركت سامسونگ به كاغذ ديواري شهرهاي كشورمان تبديل شده و در هيچ كوي و برزني نيست كه با بيلبوردهاي تبليغاتي اين شركت مواجه نباشيم. در كنار اين، درصد بالايي از تبليغات اتوبوس‌هاي شهري و تبليغات مترو نيز به اين شركت اختصاص يافته است، به‌گونه‌اي‌كه شركت سامسونگ بي‌ترديد بالاترين سهم بازار الكترونيك و فناوري اطلاعات ايران را در دست دارد. كره‌جنوبي فقط در سال 2016، بالغ بر 3 ميليارد و 700 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده است؛ كالاهايي كه عمده آنها يا در داخل توليد مي‌شود يا توانايي توليد و جايگزيني آنها وجود دارد. رفتار قابل‌تأمل اين شركت در برابر چهار ورزشكار ايراني حاضر در المپيك زمستاني در حالي رخ داد كه به جز اجازه ايران براي حاكميت بي‌قيد و شرط اين برند بر بازار كشورمان همين يكسال پيش جريمه 3هزار ميلياردي اين شركت از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت بخشيده شد. اين اقدام توهين‌آميز منجر به راه افتادن هشتگي با عنوان «تحريم سامسونگ» از سوي كاربران ايراني فضاي مجازي شد و طوفاني توييتري به پا كرد. به خصوص وقتي چهره‌هايي همچون محمد‌جواد ظريف، وزير‌امور خارجه در برابر اين اقدام شركت سامسونگ را به تغيير تلفن همراهش تهديد كرد! در برابر عظمت چنين تهديدي واكنش كاربران فضاي مجازي گوياي نگاه مردم ايران به موضع انفعالي مسئولان است. 

طوفان توييتري 

«قبل از برجام تحريم بوديم، با عزت... بعد از برجام همچنان تحريميم، اما اينبار با ذلت...» اين توييت يكي از كاربران فضاي مجازي با هشتگ تحريم سامسونگ است. «وقتي كارخونه ارج به سامسونگ واگذار شد بخونيد داغتون تازه بشه»؛ اين هم توييتي ديگر با همين موضوع. 
بسياري از توييت‌ها حكايت از نارضايتي مردم كشورمان از واكنش‌هاي مسئولان به اين بي‌احترامي كميته المپيك و شركت سامسونگ بود. كاربران خواستار واكنش جدي مسئولان به اين ماجرا شدند و واكنش‌هاي نه‌چندان جدي برخي چهره‌ها و سياستمداران كشورمان را به انتقاد گرفتند. 
يكي ديگر از كاربران توييت كرد: «مگه نميگي ايران تحريمه به ورزشكارش گوشي نميدم؟ پس لطف كن تمام نمايندگي‌ها و بيلبوردهات رو از كشورم جمع كن برو بيرون» و كاربري ديگر نوشت: «وقتي از جيب مردم ايران درآمد دارند، ايران تحريم نيست. وقتي هديه مي‌دهند، ايران تحريم هست.»
و كاربري كه اينگونه نوشت: «عذرخواهي «تويوتا» از امريكا بابت فروش يك خودرو به سفارت ايران، تحريم ورزشكاران ايران از سوي شركت سامسونگ در المپيك زمستاني 2018 كره‌جنوبي چشم‌بادامي‌هاي عزيز حالا دولت بي‌بخار ما هيچ، ولي خداييش خودتون از اين همه ترس، خفت و ذلت از خودتون حالتون بهم نمي‌خوره؟!»
يكي ديگر از كاربران هم با اشاره به ماجراي مذاكره رئيس‌جمهور براي خريد ايرباس نوشت: «دبير كل كميته ملي المپيك گفته تا سامسونگ از ايران عذرخواهي نكند، ايران كوتاه نمي‌آيد، بايد به ايشان گفت، وقتي روحاني رئيس‌جمهور كشور بزرگ ايران شخصاً با رئيس ايرباس براي خريد هواپيما مذاكره مي‌كند يا ظريف خارج از عرف ديپلماتيك سامسونگ را تهديد مي‌كند، شما انتظار عذرخواهي نداشته باشيد.»
برخي چهره‌ها هم به اين كمپين پيوسته‌اند. حميد‌رسايي با اشاره به ماجراهايي همچون تجاوز به دو جوان ايراني در فرودگاه جده، بازداشت معلمان ايراني دركويت با پابند، بازداشت كودك پنج ساله ايراني در فرودگاه امريكا، عدم صدور ويزا براي وزرا در فاجعه منا، عدم صدور ويزاي نماينده ايران در سازمان ملل مي‌نويسد «و حالا شركت سامسونگ!»
وحيد يامين‌پور هم توييت كرد: «حداقل كاري كه ميشه كرد، ممنوعيت تبليغات روي بيلبوردهاي شهري و آگهي‌هاي تلويزيوني است و تعليق مجوز واردات»
 
از بخشش جريمه 3 هزار ميلياردي تا تبليغ صهيونيستي 

دي‌ماه سال گذشته بود كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دولت اول حسن روحاني، جريمه تخلف 3 هزار ميليارد توماني اين برند مشهور كره‌اي را بخشيد و تصميم گرفت كه نه فقط اين جريمه بخشيده شود، بلكه اين برند كره‌اي باز هم با ايران ارتباط داشته باشد و كالاهاي خود را در بازار ايران عرضه كند. ماجرا از اين قرار بود كه به استناد اسناد گمركي، اين برند كره‌اي با دور‌زدن قوانين اقدام به واردات قطعات از گمركات كرد كه با بررسي‌هاي به عمل آمده در گمرك ايران و داير شدن كارگروه حسابرسي پس از ترخيص، تخلف شركت شناسايي شد و براي جبران حقوق پايمال شده دولتي، حدود 3 هزار ميليارد‌ تومان جريمه برايش تعيین شد، اما محمدرضا نعمت‌زاده، وزير وقت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌اي به گمرك ايران خواستار رفع مشكل به وجود آمده براي اين شركت كره‌اي شد. 
ماجراي جريمه 3 هزار ميلياردي و ممانعت از اهداي گوشي‌هاي تبليغي به ورزشكاران ايراني تنها حاشيه شركت سامسونگ نبود. 
سال 90 بود كه پخش يك تيرز مسئله‌دار در تلويزيون رژيم‌صهيونيستي با محوريت تبلت‌هاي سامسونگ با واكنش تند نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مواجه شد. داستان از اين قرار بود كه يك شركت اسرائيلي براي تبلت‌هاي جديد كمپاني كره‌جنوبي «سامسونگ» ساخته بود و در آن ادعاي بمباران آسان سايت‌هاي هسته‌اي ايران را مطرح كرده بود؛ اين اقدام با واكنش تند نمايندگان وقت مجلس شوراي اسلامي ايران مواجه شد و آنها تهديد به قطع ارتباط تجاري با شركت «سامسونگ» كردند. 
با اين وجود دفتر شركت «سامسونگ» در دوبي كه با ايران در ارتباط است، در بيانيه‌اي اين تبليغ را نكوهش و از آن اعلام برائت كرد و دفتر سامسونگ در تهران نيز تأكيد كرد كه اين كمپاني هيچ ارتباطي با اين تبليغ ندارد، اما خبري از عذرخواهي نبود. 
اينبار هم سامسونگ بيانيه داده و توپ را به زمين كميته المپيك انداخته است، اما ماجرا خشم مردم ايران بابت يك گوشي تلفن همراه نيست و بابت عزتي است كه از ايران و ايراني سلب شده، آن هم از سوي يك برند سطح متوسط كه با سركوب توليد ملي خودمان در ايران سربرآورده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار