کد خبر: 894531
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
با حضور دكتر ولايتي در تلويزيون
دكتر علي‌اكبر ولايتي در برنامه «ايران» كه از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد، به بن‌مايه‌هاي فرهنگي حكومت پهلوي خواهد پرداخت.
محمد صادقي

ويژه برنامه «ايران» كه به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از تلويزيون پخش مي‌شود، در روزهاي پاياني دهه فجر، به بررسي شاخصه‌هاي فرهنگي و زيرساخت‌هاي تمدني در حكومت پهلوي مي‌پردازد. دكتر ولايتي كارشناس فرهنگي ثابت اين برنامه تلويزيوني است و قرار است طي روزهاي پنج‌شنبه تا شنبه با مرور اتفاق‌هاي فرهنگي عصر پهلوي و به خصوص حكومت 37 ساله پهلوي دوم، نقصان‌هاي فرهنگي اين برهه تاريخي را بيان كند. وي قرار است جريان‌هاي فرهنگي در طول حيات كوتاه‌ترين حكومت در طول تاريخ كشور را در سه قسمت از ويژه برنامه «ايران» تحليل كند. 
همچنين در اين مسير دلايل دور ماندن حكومت پهلوي از محبوبيت حاكميتي و عدم پذيرفته شدن از سوي مردم بررسي شده و به عوامل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي مؤثر بر ايجاد اين فاصله با توده مردم و وابستگي آن به استعمار پرداخته خواهد شد. ويژه برنامه ايران، با نگاه ويژه به فرهنگ و تمدن ايراني توليد مي‌شود اما به دليل تقارن با ايام دهه فجر، قسمت‌هاي اخير اين برنامه به انقلاب اسلامي و تاريخ معاصر دوره پهلوي مي‌پردازد. اين برنامه كه اجراي آن بر عهده دكتر پورحسين قائم مقام سيماي جمهوري اسلامي است، هويت ايراني را مورد بررسي قرار مي‌دهد. 
ويژه برنامه «ايران» با حضور دكتر ولايتي و ديگر كارشناسان فرهنگي، نگاهي آسيب شناسانه به روند رخداد‌هاي تمدني كشورمان در طول تاريخ دارد. نحوه اجراي اين برنامه، تفاوت‌هاي زيادي با ديگر برنامه‌هاي تاريخي در تلويزيون دارد و از فضاي خشك بررسي‌هاي تاريخي دور شده و با ايجاد فضاي گفتماني، مباحث تاريخي را در جريان پرسش و پاسخ با كارشناسان پيش مي‌برد. 
در فصل جديد برنامه «ايران» آنچه مورد بحث قرار گرفته مفهوم ايران است؛ ايراني با تمام طول تاريخي و عرض جغرافيايي‌اش؛ اينكه اقوام زيادي در تاريخ چند هزار ساله اين كشور زيسته‌اند و قلمرو سرزمين ايران طي هزاره ها، ديار وحدت در كثرت بوده است؛ سـرزمين چندگانگي فرهنگ‌ها و تنوع و تحول مداوم آنها از يك سو و در عين حال قلمرو يك وحدت بي‌نظير فرهنگي و هويتي كه در عين كثرت ظاهري، اين وحدت دروني موجب حفظ و بقاي آن شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار