کد خبر: 894503
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
افزايش نرخ ارز و جمعيت مرغ‌هاي معدومي و گراني تخم‌مرغ در يك هفته اخير
به‌رغم كاهش تعرفه و افزايش واردات تخم‌مرغ در يك‌ماه اخير، پس از آرامش چند هفته‌اي در بازار، قيمت تخم‌مرغ بار ديگر به شانه‌اي ۱۸هزار تومان (دانه‌اي ۶۰۰ تومان) افزايش يافت.
بهناز قاسمی 

به‌رغم كاهش تعرفه و افزايش واردات تخم‌مرغ در يك‌ماه اخير، پس از آرامش چند هفته‌اي در بازار، قيمت تخم‌مرغ بار ديگر به شانه‌اي ۱۸هزار تومان (دانه‌اي ۶۰۰ تومان) افزايش يافت. به گفته مرغداران، جمعيت مرغ‌هاي معدومي در يك هفته اخير افزايش يافته و خبرهاي رسيده از بازار نيز حاكي از آنست كه بخشي از تخم‌مرغ‌هاي وارداتي فاسد شده‌اند و نبود مديريت در ميزان واردات و عرضه موجب شد بار ديگر بازار دچار نابساماني شود. 
طي دو سال اخير با گسترش شيوع آنفلوآنزاي حاد پرندگان به‌ويژه در فصل پاييز و زمستان در كشور بسياري از مرغداري‌ها مجبور شدند تا مرغ‌هاي خود را معدوم كنند. براساس آمار در سال 95 و حتي امسال 30درصد از مرغ‌هاي مادر در مرغداري‌ها كه به طور عمده مرغ تخم‌گذار بودند، معدوم شدند و همين مسئله سبب شد كه بازار تخم‌مرغ به‌هم بريزد. 
نكته جالب اينكه ايران تا پيش از اين اتفاق تلاش مي‌كرد تا تخم‌مرغ توليدي خود را در رقابت با تركيه روانه بازار كشورهاي اطراف از جمله بازار عراق كند، اما كار به‌ جايي رسيد كه قيمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان افزايش يافت و ستاد تنظيم بازار براي افزايش بي‌رويه قيمت تخم‌مرغ به دليل كمبود عرضه مجوز واردات تخم‌مرغ را صادر كرد و با كاهش ۵درصدي تعرفه، اين‌بار تخم‌مرغ‌هاي ترك روانه بازار ايران شدند. 
با آغاز واردات تخم‌مرغ از تركيه قيمت‌ها كاهش يافت و بار ديگر به قيمت سابق شانه‌اي ۱۲هزار تومان رسيد، اما رفتار برخي از وارد‌كنندگان به بازار اين كالا لطمه زد. موضوع از اين قرار بود كه همزمان با واردات از سوي دولت، بخش‌خصوصي نيز تخم‌مرغ وارد كرد و در مدت‌كوتاهي بازار از اين كالا اشباع شده توليدات مرغداران روي دستشان ماند. به گفته يك منبع آگاه، با بروز اين اتفاق، دولت مجبور شد تخم‌مرغ‌هاي داخلي را در چند نوبت از توليد‌كنندگان خريداري كند و بخشي از تخم‌مرغ‌هاي وارداتي نيز فاسد شدند. 
اكنون پس از گذشت چند هفته قيمت تخم‌مرغ در بازار مجدداً روند افزايشي پيدا كرده، ‌به‌طوري‌كه قيمت هر شانه تخم‌مرغ در مراكز خرده‌فروشي به حدود ۱۶هزار و ۵۰۰ تا ۱۸هزار تومان رسيده است. اين در حالي است كه چندي قبل كريم ذوالفقاري، رئيس سازمان جهاد‌كشاورزي استان تهران گفته بود قيمت ابلاغ شده براي هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان است و اگر نرخ محصول گران‌تر از اين ميزان باشد، گرانفروشي محسوب مي‌شود و ما از تعزيرات مي‌خواهيم كه با آن برخورد كند. با اين حال مسئولان معتقدند در پي شيوع گسترده بيماري آنفلوآنزاي فوق‌حاد پرندگان در كشور و معدوم شدن ۲۴ميليون مرغ تخم‌گذار، دولت نمي‌تواند با اعمال فشار بر توليدكنندگان قيمت تخم‌مرغ را پايين نگه دارد و به‌رغم فراواني عرضه قيمت‌ها رو‌به افزايش است. 
 
با دلار ۵ هزار توماني واردات نمي‌صرفد

در اين خصوص ناصر نبي‌پور، رئيس هيئت مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با مهر مي‌‌گويد: متأسفانه دولت فكر مي‌كند همه چيز را مي‌تواند به زور حل كند؛ زماني كه عرضه كم است و حدود ٢٢ تا ٢٣ ميليون قطعه مرغ معدوم شده، مرغدار نمي‌تواند تخم‌مرغ توليدي خود را كيلويي 5 هزار و 300 تومان بفروشد، چون توليدكنندگان نمي‌دانند واحدهاي آنان تا چه زماني پا‌برجاست؟
وي مي‌افزايد: به‌عنوان مثال واحدي در تهران بوده كه يك روز به خاطر اينكه تخم‌مرغ را گران‌تر از 5 هزار و 300 تومان فروخته جريمه شده و فرداي همان روز به دليل گسترش شيوع بيماري مجبور به معدوم‌سازي مرغ‌هاي خود شده است. مسئولان بايد مردم را توجيه كنند و صادقانه به آنان بگويند كه دليل گراني تخم‌مرغ چيست، نه اينكه بيشتر باعث تحريك مردم شوند. 
وي با اشاره به اينكه واردات با دلار حدود 5هزار‌تومان به صرفه نيست، مي‌افزايد: بخشي از تخم‌مرغ‌هاي وارداتي به كشور نيز تا وارد و توزيع شوند، تاريخشان گذشته بود. بنابراين واردات توجيهي ندارد و توليدكنندگان نيز به هر طريقي دلشان مي‌خواهد توليد خود را ادامه دهند. 
براساس اين گزارش، جمعيت مرغ‌هاي معدومي نيز طي روزهاي اخير افزايش يافته و به ۲۴ ميليون رسيده، اين خبر را روز گذشته معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشكي در گيلان اعلام كرده است. 
همچنين پيگيري خبرنگار ما براي تماس با مسئولان اتحاديه مركزي مرغداران ميهن كه مسئوليت تنظيم بازار تخم‌مرغ را برعهده دارند، براي اطلاع از اقدامات صورت گرفته براي جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت و كنترل شرايط بازار بي‌نتيجه ماند. 
با شرايط ايجاد شده، بايد منتظر ماند و ديد اقدام مسئولان براي تنظيم بازار تخم‌مرغ چه خواهد بود و آنان چه راهكاري را براي خروج از اين بحران ارائه مي‌كنند، آيا اين‌بار به موقع وارد عمل خواهند شد يا مانند دفعات گذشته زماني به ميدان خواهند آمد كه قيمت سربه فلك گذاشته است. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مازندرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
چشم ما به دهان روحانی می بیند نرخ دلار وارزانی ایتده ....مرغ به دلار به نرخ دلار ..راستی تنها ترین غدا دانشجویی وگارگر تخم مرغ واملت است که انهم باید فراموش کرد پیاز 3000 هزارتومان انرا هم نمی شود خورد ....اخرکلام گرانی کالا یهتر است دهان بست وشکم خالی خوابید
حسینی
|
United States
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
به دلار نگاه مي‌کند!
ریشه از اصطلاحات انگلیسی و غربی دارد. برابر فارسی آن به این صورت است: نگاه به .... دارد. خواهشمندیم زبان مادری خود را بهتر بشناسید.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
مادیگه خام حرفتون نمیشویم که مردم توحیه کنید یه بارتخم مرغ رفته بالا عبرت نگرفتین تجمع شد الان دیگه تخم مرغ نگرفتم امروز مغازه دارهم نیاوردخداتومان باشه نمیگیریم قاننع نشدم اینا برنجم به دلار میگن بعدا میخوان مطالبات برطرف گنن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار